Pagina 1 van 1

eerste keer V8 starten: oliedruksensor?

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 17:47
door Durk
prikkers,

na wat vertraging ben ik bijna zover om de ingebouwde V8 in de range rover voor het eerst te starten, alleen ik heb geen draad op de twee sensors zitten die op en bij de oliepomp zitten...

dit zat op de oude motor dus niet aangesloten

ik heb 't zeker wel nodig voor de eerste start? anders zal de oliedruk moeilijk te meten/controleren zijn?

er bungelt nog wel een zwarte langere draad boven bij de dynamo, het lijkt wel of die daar heeft gezeten bij de oliepomp.

wordt dit tijden zoeken in schema's en draden natrekken of kan ik ergens een 'brug'leggen zodat ik snel oliedruk kan meten?


DuRRk

Re: eerste keer V8 starten: oliedruksensor?

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 18:15
door Frans Bonnes
Voor de oliedrukschakelaar/lampje zou je ergerns een wit-bruine draad moeten hebben.
Normaal is een zwarte draad massa.

Re: eerste keer V8 starten: oliedruksensor?

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 18:35
door Durk
Frans,

WN-draad zie ik inderdaad in het schema staan, die zou dan naar de 'voltage stabilizer' lopen op het schema. Dit zal de spanning-regelaar zijn?

Deze zal ergens tegen het schutbord zitten? Ik moet daar contact 5 hebben zo te zien. Als ik daar een draad vandaan zou trekken zou ik iets moeten kunnen zien zou je zeggen


Durk

Re: eerste keer V8 starten: oliedruksensor?

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 18:44
door Frans Bonnes
Voltage stabilizer is niet hetzelfde als spanningsregelaar
Het is een spanningsstabilisator, die zorgt dat de stroom altijd even sterk blijft, bijvoorbeeld 12 volt, en geen 14 volt wordt als je gas geeft.
Want dan zouden de electrische meters een andere waarde aan gaan geven.

Hij zit hoogstwaarschijnlijk achterop de klokken van je dashbord.

Frans Bonnes

Re: eerste keer V8 starten: oliedruksensor?

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 18:46
door fred101
De oliedruksensor zit bij mij op de oliepomp maar dat is een 101. De kleur heb je niets aan want ik heb hem zelf bedraad. Gewoon als test een draadje aan de oliedruksensor de andere kant aan een testlampje wat je aan de plus hangt. Nu moet hij branden. Als je start moet hij uit gaan. Enige probleem bij een V8 is dat de pomp niet zelfaanzuigend is. Als je blok en oliefilter (dus pomphuis) tegelijk zijn leeg geweest zou ik hem zeker niet starten. Dan moet je eerst de oliepomp met vaseline vullen of via het gat van de verdeler de oliepomp aandrijven om oliedruk te krijgen. Hij zuigt dan wel zelf aan maar in de tussentijd (was bij mij wel 2 minuten draaien met een boormachine of redelijk hoog toerental) staat je blok niet droog te draaien. Je ziet aan het lampje als je druk hebt maar daty voel je ook aan de boor, dan nog even lekker doorpompen en klaar.

Fred101

Re: eerste keer V8 starten: oliedruksensor?

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 18:56
door fred101

Frans,
dat komt niet vaak voor dat je er naast zit maar nu ben ik het niet met je eens.

Voltage stabilizer is niet hetzelfde als spanningsregelaar
> Het is een spanningsstabilisator, die zorgt dat de stroom
> altijd even sterk blijft, bijvoorbeeld 12 volt, en geen 14
> volt wordt als je gas geeft.

Een voltage stabiliser stabiliseert de spanning (volt) niet de stroom (ampere). Dat betekent dat hij de spanning (volts) op het zelfde nivo houdt. Zodra de spannig hoger wordt als de ingestelde waarde schakelt hij. Dit zorgt dat je instrumenten een constante spanning houden (meestal onder de 12 Volt) zodat de uitlezing toerental onhafhankelijk wordt maar ook "gedempt" wordt (bv een benzinevlotter die op en neer danst) Er zijn ook spanningsregelaars (mechanisch of electronisch) die de dynamospanning regelen als bescherming van je accu. Dat kan ook op diverse manieren afhankelijk van wat er zorgt voor de electriciteit opwekking.
spanning is volt, stroom is in ampere, dit laatste wordt niet geregeld door een spanningsregelaar maar bv wel door een weerstand.


Fred101

Re: eerste keer V8 starten: oliedruksensor?

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 19:00
door Durk
ok,

en waar zit dit ding dan?

Re: eerste keer V8 starten: oliedruksensor?

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 19:03
door Durk
Fred,

dit kan dus ook gewoon met de multimeter, als ik 12v op 0 zie springen heb ik oliedruk toch?


Durk

Re: eerste keer V8 starten: oliedruksensor?

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 23:14
door Puffino
Gelukkig, jij had hem al gewaarschuwd voor de oliepomptruc met vaseline....

Sander Lelieveld


"Snorkel" - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a
<a href="[snorkel.runde.nl] src="[snorkel.runde.nl];
[snorkel.runde.nl]

Re: eerste keer V8 starten: oliedruksensor?

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 23:37
door fred101
Dan moet je de plus op de accu en de min op de sensor zetten. Ik weet niet hoe het Ohm verloop is van jouw sensor maar helemaal 0 volt zal het niet worden,

Fred101

Re: eerste keer V8 starten: oliedruksensor?

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 23:50
door Durk
prikkers!

Fred, Frans en Puffino bedankt voor de tips!

de oliepomp zat al in 't vet

hij heeft de eerste slagen gemaakt! nog een beetje horten en stoten, er blijken ook erg oude bougies in te zitten, die vernieuw ik morgen eerst even, en dan maar even een half uurtje draaien, dan moet ie mooier gaan lopen.

oliedruk meten werkte prima mbv de koplamp, binnen 10 sec oliedruk! De ontsteking stond aanvankelijk nog 180 graden verkeerd, ik had niet gerekend met 't feit dat de krukas 2 onwentelingen maakt als de rotor 1 doet...nouja, dat was snel hersteld.

Morgen maar weer ff kijken. Ik moet em dan sowieso nog op tijd zetten

DuRRRRk

Re: eerste keer V8 starten: oliedruksensor?

Geplaatst: zo 11 dec 2005, 15:18
door Puffino
Heeeeeel veel plezier met die prachtmotor!

We horen graag nog wat enthousiaste verhalen natuurlijk, over hoe het verder is gegaan!

Sander Lelieveld


"Snorkel" - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a
<a href="[snorkel.runde.nl] src="[snorkel.runde.nl];
[snorkel.runde.nl]