Pagina 1 van 1

Kachel RR

Geplaatst: do 08 dec 2005, 22:38
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
Hoi

Ik zit te denken over de kachel van de RR. Ik vind dat de kachel van mijn RR niet veel warmte geeft. Nu zit er ook gas in de RR. De verdamper staat paralel geschakelt aan de verdamper, is het niet slimmer de verdamper en de verwarming in serie te zetten zodat er meer water door de verwarming stroomt. doordat de kachelradiator niet afgesloten word bij uitzetten van de verwarming stroomt er altijd water door de verdamper en verwarming. En sluit ik dan de verdamper voor of na de verwarming aan?

groet frank

Re: Kachel RR

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 13:38
door fred101
Als je de verdamper na de verwarming zet (parallel of in serie) dan loopt er niets door de verdamper als je de kachel dicht zet.

Er voor in serie geeft het zelfde effect plus dat je water kouder de kachel in gaat.

In serie gaat er wel meer water door de verdamper.

Er voor parallel kan wel maar dan krijgt je kachel minder flow als deze open staat. Als het heel koud is krijgt je verdamper ook te weinig.

Wat ook kan is parallel over de kachel, dan gaat het afgekoelde verdamperwater niet de kachel in. Zo zit het meestal dacht ik en zo ga ik het in mijn 101 ook maken want bij mij zit hij nu (ook een optie) parallel met de motor. Ik heb een uitgang naar de verdamper net voor het water het blok ingaat en het komt weer terug net na het blok. Ik denk dat het voordeel van veranderen voor mij is dat de motor dan meer flow krijgt dan nu(koeling in de zomer) en de kachel minder (die doet het namelijk meer dan goed.

Fred101

Re: Kachel RR

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 18:12
door Roald DI TDI&3.9V8
Fred,
bij een RR en disco stroomt er altijd water door de kachel ook met de "kraan"dicht die regelt alleen de lucht kleppen.

Frank,
bij mijn RR stond/staat de verdamper parralel aan de kachel, als je hem al in serie wilt zetten zou ik hem voor de kachel doen, anders loop je het risico dat je verdamper bevriest in het geval dat je de kachel zwaar belast (koud weer sochtends)

wat vaak een probleem is bij oudere RR kachels:
de luchtklep sluit niet meer goed af waardoor de kachel nog steeds koude buitenlucht aanzuigt inplaats van verwarmde van de radiator,..dit zou ik eerst op de juiste werking controleren

Re: Kachel RR

Geplaatst: vr 09 dec 2005, 19:16
door Dennis101
Als de kachel en de verdamper in serie gezet worden zal de totale waterhoeveelheid door deze tak lager zijn als waneer ze parallel zouden staan. Dit is het gevolg van de hogere weerstand in deze tak.
Zoals Roald al opmerkte zal de eerste in de serieschakeling goed werken en de tweede in de schakeling krijgt een dusdanig lage ingangs temperatuur dat er weinig warmte kan worden opgenomen.
Bij lagere buitentemperaturen wordt de keuze dan:
bevroren verdamper en warme kachel of goed werkende verdamper en koude kachel.
Niet echt een oplossing lijkt mij.

Dennis B.