ha!
Geplaatst: zo 27 nov 2005, 20:40
Hier spreekt een tevreden mens!
Ik heb vandaag een nieuwe kachelkraan op de Series 3 109 ex-leger gezet, met nieuwe pakkingen en alles. Alleen de kabel die de kachelkraan bedient doet het nog niet. Die heb ik moeten doorknippen en er was nog geen nieuwe beschikbaar. Maakt verder niet uit, want nu staat de kachel netjes in zijn middenste stand en blaast hij sowieso warme lucht. Die kabel komt een ander keertje. De boel lekt in ieder geval helemaal niet meer!
Het moeilijkste was eigenlijk de zogenaamde "bypass hose". Deze loopt, van voren gezien, van onder de kachelkraan schuin naar beneden naar het motorblok. Zit links naast de thermostaat. Bij mij lekte deze ook. Het is een rubber slang van ongeveer 10 cm lang, nogal stug. De slangklemmen waren bijna dolgedraaid, en gezien het feit dat je ongeveer een kubieke decimeter hebt om in te werken maakte het er niet makkelijker op. Zeker niet met kouwe vingers; ik werkte buiten. Maar: er zit een nieuwe op, en de boel is weer lekvrij.
Ben al met al een kleine drie-en-eenhalf uur bezig geweest. Maar dat is op het dooie gemakje, met koffiepauzes en lunch erbij. En natuurlijk radiator leeg laten lopen en de ouwe zooi demonteren, en dat is vaak moeilijker dan de nieuwe spullen erop draaien. Wat ik al zei, die bypass hose kostte me al gauw een uurtje.
Overigens moet ik Aad Koene en Rob van Landro.nl bedanken voor de goede uitleg en tips. En mij pa, die het slangklemmetje vasthield terwijl ik hem vastdraaide. Fantastisch geholpen!
I love it when a plan comes together...
Ik heb vandaag een nieuwe kachelkraan op de Series 3 109 ex-leger gezet, met nieuwe pakkingen en alles. Alleen de kabel die de kachelkraan bedient doet het nog niet. Die heb ik moeten doorknippen en er was nog geen nieuwe beschikbaar. Maakt verder niet uit, want nu staat de kachel netjes in zijn middenste stand en blaast hij sowieso warme lucht. Die kabel komt een ander keertje. De boel lekt in ieder geval helemaal niet meer!
Het moeilijkste was eigenlijk de zogenaamde "bypass hose". Deze loopt, van voren gezien, van onder de kachelkraan schuin naar beneden naar het motorblok. Zit links naast de thermostaat. Bij mij lekte deze ook. Het is een rubber slang van ongeveer 10 cm lang, nogal stug. De slangklemmen waren bijna dolgedraaid, en gezien het feit dat je ongeveer een kubieke decimeter hebt om in te werken maakte het er niet makkelijker op. Zeker niet met kouwe vingers; ik werkte buiten. Maar: er zit een nieuwe op, en de boel is weer lekvrij.
Ben al met al een kleine drie-en-eenhalf uur bezig geweest. Maar dat is op het dooie gemakje, met koffiepauzes en lunch erbij. En natuurlijk radiator leeg laten lopen en de ouwe zooi demonteren, en dat is vaak moeilijker dan de nieuwe spullen erop draaien. Wat ik al zei, die bypass hose kostte me al gauw een uurtje.
Overigens moet ik Aad Koene en Rob van Landro.nl bedanken voor de goede uitleg en tips. En mij pa, die het slangklemmetje vasthield terwijl ik hem vastdraaide. Fantastisch geholpen!
I love it when a plan comes together...