accu verkeerd om gepoold
Geplaatst: wo 23 nov 2005, 22:28
Beste mensen,
lees en huiver.
Niet direct een Landrover topic, maar wellicht toch leerzaam.
Mijn zwager vroeg mij naar zijn tractor te kijken, hij had nl na het buiten de tractor laden van de accu en het weer terugplaatsen zijn dynamo opgeblazen. Hij durfde na een dure dynamo-revisie zelf geen accu meer aan te koppelen. De bewuste accu, een jarenlang prima werkende Optima, had m.i. een spanning die aan de lage kant was, nl 11,4 V. Even bijladen dan maar, goedkoop ladertje erop, poling ok, bij het contactmaken sprong gelijk de zekering van de lader. Tja, zou kunnen, loeiharde Optima met te lage spanning zou teveel stroom kunnen vragen. Dan maar bij mij thuis opladen met een stroombegrensde voeding. Plus op plus en min op min, vonk, en voeding defect. Eindelijk toch maar even de poling van de accu meten en tot mijn verbazing stelde ik vast dat de polen gewisseld zijn. De lading die de accu heeft is vrij hoog, een autokoplamp brandt er al uren op, de spanning loopt maar heel langzaam terug. Heeft iemand een idee hoe dit gekomen kan zijn, of heeft iemand dit ook eens meegemaakt? Zelf heb ik het idee dat de accu voor het laden compleet leeg moet zijn geweest en toen verkeerdom geladen is. Kan de accu mogelijk nog gered worden door hem leeg te trekken en dan met de juiste poling te laden?
Gaarne jullie reactie,
Met vriendelijke groet, Geert.
lees en huiver.
Niet direct een Landrover topic, maar wellicht toch leerzaam.
Mijn zwager vroeg mij naar zijn tractor te kijken, hij had nl na het buiten de tractor laden van de accu en het weer terugplaatsen zijn dynamo opgeblazen. Hij durfde na een dure dynamo-revisie zelf geen accu meer aan te koppelen. De bewuste accu, een jarenlang prima werkende Optima, had m.i. een spanning die aan de lage kant was, nl 11,4 V. Even bijladen dan maar, goedkoop ladertje erop, poling ok, bij het contactmaken sprong gelijk de zekering van de lader. Tja, zou kunnen, loeiharde Optima met te lage spanning zou teveel stroom kunnen vragen. Dan maar bij mij thuis opladen met een stroombegrensde voeding. Plus op plus en min op min, vonk, en voeding defect. Eindelijk toch maar even de poling van de accu meten en tot mijn verbazing stelde ik vast dat de polen gewisseld zijn. De lading die de accu heeft is vrij hoog, een autokoplamp brandt er al uren op, de spanning loopt maar heel langzaam terug. Heeft iemand een idee hoe dit gekomen kan zijn, of heeft iemand dit ook eens meegemaakt? Zelf heb ik het idee dat de accu voor het laden compleet leeg moet zijn geweest en toen verkeerdom geladen is. Kan de accu mogelijk nog gered worden door hem leeg te trekken en dan met de juiste poling te laden?
Gaarne jullie reactie,
Met vriendelijke groet, Geert.