Pagina 1 van 1
koelwatertemperatuur en smeeroliedruk
Geplaatst: wo 16 nov 2005, 23:07
door Remco
HH,
Wij hebben in onze serie III 88 een 2,5 ltr diesel N/A geplaatst, de oude radiateur en de bijbehorende versnellingsbak van de 2.25 ltr hebben we behouden. Sinds vandaag een paar metertjes geplaatst ten behoeve van koelwatertemperatuur en smeeroliedruk. Het volgende viel ons op; bij warme en staionaire motor hebben we 84 grd op de nieuwe vdo meter, rijdend loopt deze op tot 90 grd en blijft daar keurig op staan. Dit is met een 84 grd thermostaat. Is dit aanvaardbaar? Wie herkent dit probleem? Of weet in welke richting ik het moet zoeken?
Met betrekking tot de smeeroliedruk, deze zakt weg tot 1 bar bij warme motor, bij gasgeven of rijdend stijgt deze vlot richting de 3 bar. Is 1 bar niet aan de lage kant, bij staionaire motor?
In afwachting
Remco
Re: koelwatertemperatuur en smeeroliedruk
Geplaatst: wo 16 nov 2005, 23:21
door Harry & 'de RUS'
Remco,
ik heb ook wel eens overwogen om een koelwatertemp meter te plaatsen (met schaalverdeling, niet alleen een 'N') maar het nog steeds niet uitgevoerd.
Daarom de volgende vragen:
1. Welk merk of winkel kun je adviseren?
2. Waar heb je de koelwatersensor geplaatst? Ergens in het blok, of in de koelwaterslangen?
Mvg
Harry (even zonder 'de RUS' - heeft een slaapfeestje bij een Land Rover 'dokter')
Re: koelwatertemperatuur en smeeroliedruk
Geplaatst: wo 16 nov 2005, 23:25
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
Nou,
Zo te horen heb je een mooie motor, met prima waardes.
groet Frank
Re: koelwatertemperatuur en smeeroliedruk
Geplaatst: wo 16 nov 2005, 23:43
door MY-65
Voorzover het koelwatertemp een probleem zou kunnen zijn zou ik het zoeken in de waterpomp (onvoldoende circulatie), maar omdat hij keurig op temp blijft zou ik me geen zorgen maken..
De oliedruk van 1 bar bij stationair hoeft niks te betekenen.
Als de olie koud is zal de olie minder snel door het blok stromen, dus hogere druk geven.
Als de olie warm is (dus dun) zal deze makkelijker door het blok stromen dus minder weerstand ondervinden waardoor de meter weinig druk aangeeft..
Je kan de oliedrukmeter dus ook interpreteren als flowmeter...
Groetjes,
Martin.
Re: koelwatertemperatuur en smeeroliedruk
Geplaatst: do 17 nov 2005, 00:03
door jo fo
waarom al die meters, nu weet je TE veel.
Ik heb bewust geen meters er bij gezet, nee een is er bij gekomen (een toeren meter).
jo "general"met 2,5 in een 88 uit 77
Re: koelwatertemperatuur en smeeroliedruk
Geplaatst: do 17 nov 2005, 00:24
door Dennis101
Ik zie inderdaad ook geen vreemde waardes.
Dennis B.
Re: koelwatertemperatuur en smeeroliedruk
Geplaatst: do 17 nov 2005, 09:07
door fred101
lijken me prima waarden hoor...
Waarom meters, Jo, ik wil graag weten wat er aan komt voor dat wat kapot gaat.
Ik heb een oliedruk, watertemp, en voltmeter in de 88 en een watertemp, olietemp en voltmeter in de 101. De voltmeter geeft aan of ik laadspanning heb en voorkomt dat ik ineens met een lege accu sta, de oliedruk geeft aan of er een smeer probleem aan het ontstaan is. Op het moment dat het lampje gaat branden ben ik namelijk te laat en rij ik misschien al 1000 km met een half versleten oliepomp en dus verhoogde slijtage. Er komt in de 101 ook nog een oliedrukmeter. Toerenteller vind ik wel leuk maar niet direct zinnig, ik hoor wel of ik moet schakelen. In mijn 90 zit hij ook maar wat je daaraan hebt met een automaat ??? Een meter heb ik niet: een klok, landrover rijden is onthaasten en dat is de enige meter waar ik zenuwachtig van wordt, maar daar zijn pilletjes voor
Als je het niet weet wil het niet zeggen dat het niet komt. Alleen moet je wel weten wat de juiste standen zijn en wat ze betekenen anders wordt je een beetje zenuwachtig voor niets
fred101
Re: koelwatertemperatuur en smeeroliedruk
Geplaatst: do 17 nov 2005, 09:12
door jo fo
ja, je heb gelijk. die meters die er bij in zitten zaten er in bij aanschaf, er bij heb ik alleen een PDA van palm voor de snelheid en de weg te zoeken.
jo "general"
Re: koelwatertemperatuur en smeeroliedruk
Geplaatst: do 17 nov 2005, 11:02
door Roel K
Remco:
de temperatuurverandering is volslagen normaal en logisch te begrijpen:
er ontstaat een evenwicht tussen warmteproductie en koeling. Bij stationair
draaien hoeft er niet veel gekoeld te worden, dus gaat er weinig water door de
radiator, dus is de thermostaat maar gedeeltelijk open en dat is bijv. bij 84 gr.
Bij rijden moet er meer gekoeld worden en gaat de thermostaat zo ver open
dat de zaak weer in evenwicht is. Dit zal dichtbij 100% open zijn en daar hoort
inderdaad een hogere temperatuur bij. De thermostaat gaat nl gedurende een
traject van minstens 6 graden open.
Groetjes,
Roel
Re: koelwatertemperatuur en smeeroliedruk
Geplaatst: do 17 nov 2005, 16:58
door anton &dietert
zoals een van onze prikkers altijd al in zijn mail steld .meer meten is meer weten ,meermeten is meer weten .gr anton o die zich ook altijd zorgrn maakt bij alles wat hij hoort
Re: koelwatertemperatuur en smeeroliedruk
Geplaatst: vr 18 nov 2005, 17:49
door Remco
HH,
Ik wil iedereen bedanken voor de reacties, ik begrijp dat het normale waardes zijn. Ik had in gedachten dat als je een 84 grd thermostaat hebt geplaatst hij de motor ook op die waarde houdt, maar het is meer dat die dan begint met openen.
En met het oog op de druk 1bar leek me laag, maar blijkt dus ook redelijk tot normaal te zijn.
Remco