Pagina 1 van 1

ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: di 25 feb 2003, 01:43
door Yuri
nogmaals mijn brandende vraag omdat het prikbord zo enorm snel gaat:

Wie - O - Wie kan mij helpen aan een Wordshop manual van de AC5B (kleine) mil 24V dynamo? Andere informatie over deze dynamo is ook welkom.

In mijn wagen ligt nu de grote mil 24V dynamo AC7B waarvan een oor is afgebroken. lagers zijn OK, elekrisch is'ie OK maar ik ben bang dat hij er binnekort af pleurt.
ik heb nu een andere 24V dynamo (AC5 geregeld maar ik vraag mij af of deze wel direct uitwisselbaar zijn.
volgens mij zitten er aan de grote een paar extra draden en kan die kleine AC5B eigenlijk wel op de laadstroomregelaar (440A) van die grote aangesloten worden?

zou iemand die zo'n kleine AC5B dynamo in z'n wagen heeft eens kunnen kijken welk nr er op zijn laadstroomregelaar staat?

ik ben zelfs aan het overwegen een moderne (vrachtwagen) 24V dynamo te plaatsen met ingebouwde laadstroom regelaar. heeft hier iemand ervaring mee?


ik hoop dat iemand mij kan helpen.

thanks,

Yuri
SIII 109D

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: di 25 feb 2003, 09:52
door Dennis
Voor zover ik weet heeft een AC7B een andere regelaar als de AC5B, want bij de oudere S2 FFR dynamo's (40A t.o.v. 90A) was dit ook zo.
Ik zoek nog even verder in mijn documentatie, dus nog even geduld, want dat ligt bij mij thuis.

Dennis B

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: di 25 feb 2003, 10:49
door Dennis
Yuri,

Als je het schema zoekt van het 24 volt systeem (zowel 40 als 90A) kun je het downloaden op: [www.fourfold.org]

Hopelijk heb je hier wat aan.

Dennis B

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: di 25 feb 2003, 12:35
door 110
Yuri,


Mijn 110 (oude FFR) heeft een dynamo met ingebouwde regelaar, daarbij hoef je niet meer aan te sluiten dan: de Plus, De min (via het huis) en de laadstroom controle (en veldbekrachtiging). Hetzelfde zou je krijgen als je een vrachtwagen dynamo met ingebouwde regelaar installeert. Het scheelt in de losse componenten, maar je moet wel altijd het geheel vervangen (of weer delen overzetten natuurlijk).
Als je voor een vrachtwagen dynamo gaat, let dan wel even op de draairichting (niet alle dynamo's mogen twee kanten op draaien) en neem een dynamo die ook zit in een veel voorkomend type auto.


Succes

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: di 25 feb 2003, 13:25
door Yuri
Oh ja, daar noem je wat, draairichting.
ja, ik heb een 24V dynamo nodig dus die sullen sowieso al schaarser en duurder zijn dan de gewone 12V-tjes denk ik.
maar als ik een moderne met regelaar heb verwacht ik dat ik van een hoop zooi af ben.

bedankt voor je reactie

Yuri
SIII 109D

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: di 25 feb 2003, 13:30
door Yuri
ok, dus die zijn waarschijnlijk NIET zo uit te wisselen. daar was ik al een beetje bang voor. ik hoop dat je thuis nog de doc van die AC5 zou kunnen vinden. ik heb hem zelf nl niet en de aansluitingen zijn net wat anders dan van de AC7.


alvast voor deze info,

Yuri
SIII 109D

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: di 25 feb 2003, 15:14
door Dennis101
Ja, een 24 volt dynamo is een behoorlijk stuk duurder.
Heb je nog wat aan die schema's gehad?

Dennis B

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: di 25 feb 2003, 15:38
door 110
Is zo'n dynamo echt zoveel duurder ?
Je hebt natuurlijk meestal wel te maken met een zwaardere uitvoering (in te leveren vermogen En in uitvoering).
Dat lijkt mij in een LaRo juist een voordeel.
Kijk eens bij vrachtwagen sloop bedrijven, of autoslopen met bedrijfswagens.
Let wel op de staat van de lagers (hoor/voel je snel genoeg) en op de staat van de collector.
Lagers van dynamo's zijn vaak vrij makkelijk te vervangen (uitpersen), een collector is moeilijker (duurder) te repareren.


Succes

P.S., een dynamo van een 110 FFR past toch direct ?

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: di 25 feb 2003, 16:06
door Yuri
ik moet de schema's thuis ff bestuderen. ik heb het erg druk opm'n werk. ik mag blij zijn als ik een paar keer op een dag ff op het prikbord kan kijken...

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: di 25 feb 2003, 16:10
door Yuri
wat is een 110 FFR?
ja, en die lagers. van die AC5B die ik geregeld heb is het voorste lager wel ok maar het achterste klinkt niet goed. je kan er van buiten niet bij dus het hele ding moet uit elkaar om te kunnen zie hoed slecht het is.

ik ga toch eens kijken wat een moderne 24V-er moet kosten bij een sloop of dynamo revisie bedrijf.

Yuri
SIII 109D

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: di 25 feb 2003, 16:58
door 110
Yuri,

een 110 FFR is een Land Rover 110 "Fitted For Radio".
Dus:
- Een oude legerauto -> 24 Volt (Navo standaard)
- De mogelijkheid voor een extra accuset -> een extra zware dynamo (bij een 110 vaak ?altijd? een dynamo met ingebouwde regelaar die 24 volt levert).

Volgens mij past die dynamo ook direct op 109 blok, maar daar weet ik het fijne niet van.

Succes

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: di 25 feb 2003, 20:03
door Yuri
Oh, dan heb ik een FFR. ik zoek dus de doc van een "normale" Not-FFR dynamo. maar natuurlijk wel de militaire.

zo'n lompe dynamo is wel leuk maar al tad gewicht staat maar heen en weer te schudden in het terrein en er zitten erg lullige oortjes aan waaarvan er al een was afgebroken. liever iets lichters dus.

Dennis, ik ga zo al; die schema's op die site ff bekijken.

Grtz,

Yuri
SIII 109D

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: di 25 feb 2003, 22:19
door Dennis101
Helaas Yuri,

Ik heb alleen wat kunnen vinden over de oudere (S2a, en 101) 24v dynamo's.
Bij een 90A AC90/2 no.10 mk2 Dynamo hoort een 466/3(101fc FFR) of een 396/3 no.9 (S2a FFR) shuntbox.

Over de nieuwere dynamo's bleek ik helaas niets te hebben.
Volgens mij had Ron Bolleboom regelaars liggen, misschien heeft hij er wel een voor jou 40A dynamo.

Dennis B

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: wo 26 feb 2003, 00:25
door Tom MWL
priewjet!

een "moderne" vrachwagen of shovel/kraantje noem maar op dynamo is wel een fijne oplossing omdat daar natuurlijk die spanningsregelaar en diodebrug al ingebouwd zit.

je kan dan rechtstreeks van de dynamo (D+ dacht ik)naar je schutbord waar alle +plus kabels bijeen komen met een dikke kabel. Dat kleine kabeltje aan de onderkant aan die platte laadstroom regelaar komt dan aan de Df wat staat voor D field en dat is je veldbekrachtiging(aanstuurstroom vanaf het rode lampje)
je kan ook gewoon de dikke kabel dus vanaf je doide achter de gril daar loskoppelen en rechtstreeks aan die d+ zetten en de hele kastje pruttie kun je daar ook zitten laten mocht je het ooit nog weer origineel willen maken.Als je altijd maar zorgt dat je dan wel de rest van de kabels naar die regelkast loskoppelt of lamlegt.

groet, tom

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: wo 26 feb 2003, 00:33
door Tom MWL
ps: met plus kabel aan het schutbord bedoel ik natuurlijk niet letterlijk met een schroefje aan het schutbord maar aan die geisoleerde connector waar je ander plus kabels ook tesamen komen... want we willen toch geen vonkenregen he?

Re: ELEKTRISCH PROBLEEM... HELLUP

Geplaatst: wo 26 feb 2003, 18:05
door Yuri
Hoi Tom,

ja zo zat ik dus ook te redeneren. ik ben geen purist die vind dat ELK schroefje aan mijn wagen uit de LandRover fabriek moet komen maar ik wil de boeld natuurlijk niet al te veel verbouwen.

voor wat betreft de dynamo is dat gewoon de eenvoud. een plusdraadje naar je accu en een laadcontrole touwtje naar het lampje op je dash en vlammen maar.
deze moderen dynamo's zijn klein , licht (vergeleken met dat antieke lucas spul) en hebben een hoge opbrengst.

een universeel 24V dynamootje 55A kost €200,- nieuw
toch wel een hoop geld.

als ik geen doc kan vinden van de AC5 dynamo wordt het best lastig aansluiten.
ook moet ik nog de bijbehorende regelaar vinden en de lagers vervangen.
ook zijn er andere bevestigings onderdelen nodig die ik nog FF moet vinden.

al met al wordt zo'n modern 24V dynamootje dan toch wel een optie.
ik ga ook nog eens opzoek naar een vrachtwagen sloop.

Jongens, allemaal bedankt voor jullie bijdrage.

grtz,

Yuri
SIII 109D