Pagina 1 van 1

Overdrive (update)

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 21:50
door Sue
Hallo,

heb even rondgebeld en de 1000 euro van Bowy waren iets te positief. Tweede hands zijn ze (bijna) niet te krijgen en dat wordt ook afgeraden i.v.m. slijtage e.d. Nieuw blijven ze net onder de 1500 euro. Dat is wel een hele investering, maar dan heb je natuurlijk wel een nieuwe waarvan je er van uit mag gaan dat hij heel wat kilometers mee gaat.

Ik ben er wel van overtuigd dat het goed is voor mijn motortje, maar mijn portomoneetje piepte al bij het idee...

Wordt vervolgd,
Sue en een wachtende Leopold

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 22:15
door The_dude
Heb een tijd geleden ook al eens naar een overdrive gekeken. Maar de prijs houd me gewoon tegen. Denk dat je gewoon mzzl ermee moet hebben.

Groet,

martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 22:21
door La Gomera
Ola Sue!!

Mischien kan je proberen nog meer lui te vinden die overwegen een overdrive aan te schaffen en kan je ze dan rechtstreeks via de importeur of anders een dealer met een flinke korting krijgen. Vaak is er dan wel het e.e.a. mogelijk!

Adios Henk. p.s. wd40 smeert ook piepende portomonaies.

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 22:31
door Andreas
Sue,

Ik heb bij mijn LW voor dezelfde keuze gestaan;

Een overdrive, of een rangerover diff of hoge banden in plaats van de defensie G48.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor 235/85/16 banden omdat ik hierbij gelijk meer bodemvrijheid heb, ca. 10 a 15 km harder rijd bij hetzelfde toeretal.
Verder is het ook wel prettig om nieuwe banden met veel profiel te hebben.
De voorbumper moet je wel ca. 7 cm naar voren plaatsen.

Oh ja, als je grote banden monteert moet je ze wel goed uit laten lijnen, anders gaat je stuur trillen. Eventueel kan je ook een stuurdemper monteren.

Wil je toch een overdrive, bel dan met Roel Baay, hij heeft er dacht ik nog 2 liggen voor redelijke prijzen. Hij kan natuurlijk ook nieuwe leveren.

Succes,

Andreas

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 22:41
door Sue
Hoi Andreas,

Ik heb ook 235/85/16 banden maar ik hoefde niets te doen aan mijn bumper, ik heb zelfs op het krapste punt nog een centimeter of drie (veel hè?) over. Maar waar vind ik Roel Baay, misschien heb ik zitten suffen, maar ik was zijn naam nog niet tegen gekomen. Kan ik morgen weer fijn even in de baas zijn tijd rondbellen, hahaha!

Groet
Sue en Leopold
P.S. Henk, WD40 houd ook gelijk het water uit mijn portomonee, maar hoe zorg ik nou dat het geld er niet uit valt?

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 22:50
door Daniëlla
Sue,
dichtlassen wil in dit geval ook wel eens helpen. Gegearandeerd da ter geen geld meer uit je portomonee valt. Er kan in dan ook niets meer bij gestopt worden, maar dat is slechts een bijkomstigheid.
Groetjes Daniëlla Kaufmann

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 23:57
door Dennis101
Sue,

Roel Baay zit in Schagen (NH), bij mij in de buurt dus.
website:[www.roelands4wd.nl]
tel: 0224-563171 of 06-53924471

Dennis Berretty

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: di 25 feb 2003, 00:25
door Anton
Je kunt ook een R380 of een Lt77 (beide vijfbak) op je SIII tussenbak zetten.
Gaat niet vanzelf, maar een kennis is nu aan het uitzoeken hoe dat moet. Ze zijn er dus het kan.
Ik kan je wel zijn telefoon nummer en E-mail geven.
Je hebt dan het gemak, dat je vijfde versnelling gewoon na de vier komt en met de zelfde pook bediend word.
Loopt soepeler omdat de vijfde versnelling op de zelfde as zit.
En je behoud je 4x2/4x4, dus geen gemartel met kruisjes of homokeneten.

Anton

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: di 25 feb 2003, 01:51
door Mike
Of doe zoals ik doe.. Geen geld erin hebben/laten/houden..

Mike

On a mission from Solihull..

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: di 25 feb 2003, 10:19
door Ad Rietman
Lijkt me een interessante optie. Wie heeft hier nog meer ervaring mee? De typeaanduiding R380 of Lt77 zegt me niets. Op welke wagens worden die oorspronkelijk gemonteerd?

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: di 25 feb 2003, 10:38
door Fred Bierman
Anton,

wat bedoel je met dat je je 4x2/4x4 behoud ?
Ik heb zo'n mal ding nog in de schuur liggen en wil die ooit nog eens inbouwen.
Ik ga er echter van uit dat alle 4x4 opties gewoon werkend blijven.....of heb ik iets niet goed begrepen.

Fred

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: di 25 feb 2003, 17:55
door SirMartin
Ach ik hou het bij wat grotere banden en verder een top van 90 en een kruissnelheid van 75 a 80 km/uur.... kwestie van geen haast hebben.
Heb ik nog 1500 euro over om bier van te kopen :-)
Of eindelijk eens mijn huis verder aftimmeren......

SirMartin
Land Rover 1/2 Ton FFR (ofwel Lightweight)

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: di 25 feb 2003, 20:47
door Jan F.
Hoi Anton,

Jij bedoelt zeker die Santana bak. Deze zijn, aangepast voor SIII, bij TIC te koop. (helaas is deze optie dan duurder dan een overdrive)
De bak van een 90/110 heeft nl. permanent 4wd met centraal diff. en daar moet het pook gebeuren behoorlijk aangepast worden. Tevens klopt de lengte van de aandrijfassen dan ook niet meer en de bak schijnt langer te wezen.
Wat ook een optie is is een aangepaste gearing van de huidige tussenbak. De hoge gearing wordt dan aangepast en laag blijft gelijk. Deze sets zijn bij Turner engineering (UK) te bestellen. Prijs onbekend, maar goedkoper dan LT bak.

Groet, Jan F.

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: di 25 feb 2003, 20:52
door Anton
Ik bedoel de vijfbak van defender disco of RR met daaraan de tussenbak van je orginele SII/III landrover.
Het geheel komt een 11 cm naar achter dus je moet wel je aandrijfassen aanpassen,
Naast een andere versnellings pook, behoud je gewoon je vertrouwde gele en rode pook. (op de zelfde plek als normaal.)
er moet een pasplaat en een adopter voor de as-overbrening komen, maar hoe precies weet ik ook nog niet.
Daar gaan we achteraan.

Anton

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: di 25 feb 2003, 21:11
door H.Nouwen
overdrive kost gebruikt ongeveer 800 euro bij LandsEnd

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: di 25 feb 2003, 21:30
door Serious IIa
Hoi Anton,

Dit kan inderdaad, maar ik vrees dat je achter aandrijfas dan zo kort wordt dat de hoek te groot word en dat je dan aan een hele dure aandrijf (high angle driveline) a 200 a 300 euro vastzit..... (Dit is in ieder geval met parabool veren..)

Verder moet je ook je voorste crossmember behoorlijk verbouwen.... om ruimte te geven voor je aandrijfas.

Dus al met al erg omslachtig en uiteindelijk ook al doe je alles zelf net zo duur als een tweedehands overdrive, die net zo goed of slecht kan zijn als die bak.

Dus volgens mij kun je dan beter voor de overdrive gaan...

Sorry voor de teleurstelling.

Groetjes Bowy

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: di 25 feb 2003, 21:30
door H.Nouwen
Met een defender 5bak heb je inderdaad een tussenplaat nodig om hem aan
je tussenbak te koppelen.De tussenbak komt o.a. hierdoor en door de langere
versnellingsbak een stuk verder naar achteren,je aandrijfas moet hierdoor een stuk
worden ingekort,dit is niet echt aan te bevelen met een korte wielbasis,de hoek
die de aandrijfas maakt wordt n.l. ook een stuk steiler,hierdoor kan het zijn dat je
trillingen gaat voelen onder het rijden.
Nog een optie is om een defender versnellingsbak en tussenbak in één keer te monteren in combinatie met een 109 V8 vooras,die kan er namelijk tegen om
continue in 4WD te rijden(niet gesperd).

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: di 25 feb 2003, 22:06
door Anton
Vijf bak kan echt , maar ik zal is kijken hoe het precies zit en wat er komt kijken, ik ken een bedrijf wat dit al jaren met goed resultaat toepast. (usa).
Gat in tweede chassisbalk moet gemodeleerd worden, achteras word korter, maar hoek is nagenoeg het zelfde. Korte aandrijfas kan resumeren door een grotere eenparige beweging. Die je krijgt bij een grotere hoek, Maar dat is hier dus niet van toepassing.

Lijkt me goed koper, en degelijker dan de fairly/superwinche of Toro overdrive.

Anton

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: di 25 feb 2003, 22:17
door H.Nouwen
De tussenplaat tussen de versnellingsbak en tussenbak is te verkrijgen
bij Ashcroft transmissions, maar volgens mij scheelt het inderdaad ongeveer
11 cm alleen al in wat die 5bak langer is, tussenplaat niet meegerekend.

groeten Henk.

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: wo 26 feb 2003, 00:07
door Edward Donkers
Ik heb sinds 2 weken een serie III 109 diesel stawag en heb er gelijk een (nieuwe) overdrive, merk Rocky Mountain, in laten zetten bij Auto ReGa te Ede, kost een maandsalaris, maar dan heb je wel wat. Dat zeg ik nu wel zo stoer, maar heb geen vergelijkingsmateriaal, omdat ik nog nooit eerder in een Laro had gereden.
Wel heb ik een kruissnelheid van 90km per uur, kan mijn bijrijder verstaan terwijl we met die snelheid rijden en het dieselverbruik; hmmmmm, de km teller en dag teller hebben het op de terugweg begeven, dus dat kan ik even niet zeggen.
Trouwens, perfecte zaak die Auto ReGa te Ede, niet alleen veel verstand van Land Rovers, ze hebben heerlijke cappuchino, koffie, warme chocomelk, thee etc. Kreeg zelfs boterhammen met kaas in de middag, toen ze mijn overdrive aan het monteren waren.
Groetjes.

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: wo 26 feb 2003, 00:36
door H.Nouwen
Wat is jouw idee van een maandsalaris?
Ik heb zelf een 2.2 mercedes diesel erin liggen met een fairey overdrive en inderdaad ook een kruissnelheid van 95 km/h. Ik zou niet meer zonder willen.Hou me op de hoogte hoe die rocky mountain het houdt, die wilde ik zelf ook hebben maar kon er niet aankomen. IK moest ongeveer een jaartje zoeken naar een goede fairey.

groetjes Henk.

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: wo 26 feb 2003, 00:58
door Tom MWL
priewjet Sue!

Als je al die prijzen bekijkt van gebruikte overdrives dan zou ik zeggen spaar alsjeblieft nog even door en haal dan zo'n nieuwe op bij auto rega want dan weet je zeker dan je niet andermans ellende koopt in de vorm van een jankende fairey of andere.
Heb zelf op de open dag van rene die dingen staan bestuderen en was er bijna niet meer bij weg te slaan... ziet er zeer vertrouwenwekkend uit!
en zoals je een paar berichtjes hoger leest schijnt die rockymountain overdrive het goed te doen.
zelf heb ik er ook nog geen maar ik heb nu al besloten dat als ik er een koop dat dat dan zo'n nieuwe maar moet worden.
heb trouwens begrepen dat ie Ž1250 ex btw moet kosten.
maar dat kunnen ze je bij autorege wel exact vertellen.
trouwens,het veranderen van overbrengingen in tussenbakken of rangerover diffs in een series rover zetten lijkt mij geen goede oplossing omdat je dan alleen nog maar hele "lange" versnellingen hebt en het rijden met een aanhanger(zelf rij ik vaak met een autoambulance met auto erop achter mijn 109 ex nl leger diesel met 205-16 wieltjes)en ik kan je wel vertellen dat ik nu mooi 85 kan rijden met gas over . met lange diffs heb je geen keuze en kan hij het beslist niet meer trekken. mooie van zo'n overdrive is dan dat je hem op zo'n moment gewoon niet inschakelt....
defender 5 bak i.c.m. series tussenbak zie ik ook nog wel wat in maar je moet dan wel een heel goede pasplaat hebben want als het spul ook maar een ietsje uit de lijn zit,hebbie doffe ellende.
bij een 109 heb je natuurlijk niet gauw last dat je aandrijfas te kort (i.v.m. langere defender bak)wordt maar bij een 88 zou ik het niet aandurven zoals ook al in berichtjes hierboven staat.

groetjes, tom

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: wo 26 feb 2003, 22:50
door H.Nouwen
Dan valt de prijs van zo'n Rocky Mountain me alles mee,ik wacht echter tot dat ik er wat meer over gehoord heb.

Re: Overdrive (update)

Geplaatst: za 01 mar 2003, 22:56
door Rene
Als je er genoeg tegelijk afneemt kunnen we daar best over praten misschien

Die importeur (Reneetje Gans/ Auto ReGa Ede)

La Gomera schreef:
>
> Ola Sue!!
>
> Mischien kan je proberen nog meer lui te vinden die overwegen
> een overdrive aan te schaffen en kan je ze dan rechtstreeks
> via de importeur of anders een dealer met een flinke korting
> krijgen. Vaak is er dan wel het e.e.a. mogelijk!
>
> Adios Henk. p.s. wd40 smeert ook piepende portomonaies.