Pagina 1 van 1

grijs kenteken

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 17:26
door erwin
Beste landroverliefhebbers,

Wie kan mij aan de voorwaarden helpen die gelden om op grijs te rijden. Daar ik 2 kinderen heb vraag ik mij af of het mogelijk is een 110 als crewcab om te bouwen. Zou dit op grijs mogelijk zijn? Op de pagina van de RDW vind ik hier niets over.

Groetjes Erwin

Re: grijs kenteken

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 17:37
door sander
Hoi Erwin,
Ik heb me laten vertellen dat de enige defender op grijs met meer dan 2 zitplaatsen de 130 is. Dit heeft te maken met de afmetingen van de wielbasis, geloof ik. Ga je een 110 verbouwen denk ik dat je toch op geel kentenken uit komt.
Sterkte!
Groeten, Sander.
SIIA 109 Ambu "De Weduwe"

Re: grijs kenteken

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 17:47
door Jurjen
Da's waar, maar dan alleen een "Nederlandse" 130, dat is een aangepaste versie, anders voldoet de wagen NIET aan de eisen. Dus geen Duitse 130 proberen te importeren voor grijs, dat gaat zonder ingrijpende aanpassingen niet lukken.
Jurjen

Re: grijs kenteken

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 17:51
door wilberth
Bij ons in het dorp rijdt een 110 op grijs, met tussenschot geloof ik, waarbij onmiddelijk achter de bestuurder 2 klapstoeltjes (dwarszitters) zijn geplaatst. Zo zijn 2 + 2 halve zitplaatsen gecreeerd. Ik geloof niet dat dit echt comfortabel is bij lange ritten, maar blijkbaar kan het dus wel.
RDW zou wel uitsluitsel moeten kunnen geven over de afmetingen van laadruimte en passagiersruimte.

Albert van der heyden (eigenaar van deze LR) heeft een mooi motormuseum.
www.nortonmuseum-best.nl

Zeker de moeite waard om eens te bekijken als je in de buurt bent, kun je hem meteen uithoren over hoe je dat nu op grijs kenteken krijgt.

Groet, Wilberth

Re: grijs kenteken

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 19:07
door Jorrit
Het is mogelijk maar het is niet makkelijk, je komt in elk geval aan een dicht tussenschot. en je moet dan met de regel werken van de maximale afstand van het stuur tot het schot.

Ik weet dat Tom bezig is met het verbouwen van een 110 naar een crewcab uitvoering , misschien is het mogelijk hem te vragen naar de eisen. voor zijn E-mail adres moet je even "zoeken" onder "auteur".

Succes

Groetjes Jorrit

Re: grijs kenteken

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 20:27
door Gert
Vergis je niet in de diverse afmetingen. In principe kan het niet: een 110 op grijs met dubbele zittingen. De afstand voor een crewcap dient 130cm van bodem tot bovenzijde deurlijst te zijn. Dit kan dus niet.
Enige uitzondering kan gemaakt worden bij de verbouwde 130. Hier voldoet de regel 40% laadruimte voor de achter as (NA OMBOUW!) wel, en dan special in combinatie met de pick-up bak.
Helaas, er is ook nog geen oplossing gevonden voor een 110 Tomb Raider Crew Cap.
MVG
Gert

Re: grijs kenteken

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 21:06
door La Gomera
Ola Erwin!!

Mischien bied een "camper kenteken" oplossingen, dan moet je ook een aantal andere voorzieningen treffen maar ik weet niet welke.
Verder zoeken bij de rdw.

Adios en succes Henk.
p.s. laat ff weten hoe het is afgelopen.

Re: grijs kenteken

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 21:51
door Roel
Deze informatie is niet bij de RDW te vinden, maar bij de belastingdienst!
(dat was effe zoeken)
www.belastingdienst.nl, kies 'douane' (rechtsonder), dan ' belasting van auto's
en motoren' en dan 'Wat zijn personenauto's ...'. Dan vind je de
voorwaarden voor een grijs kenteken (bestelauto).
Kort gezegd: het blok van 125 lang, 98 cm hoog (en 20cm breed) past in elke
Laro. Omdat de afstand van de bovenkant van het dak van de laadruimte tot de bovenkant van de deur minder is dan 25 cm, moet er eigenlijk een dicht schot in. Is het dak verhoogd dan hoeft er maar een schot van 30cm hoog in.

De voorwaarden voor een kampeerauto zijn erg streng (en een 'blijvend kampeerkenteken bestaat niet: verwisselt de auto van eigenaar dan moet
hij aan de nieuwe voorwaarden voldoen!). Deze zijn te vinden op:
www.overheid.nl, 'wet- en regelgeving', 'wet- en regelgeving', vul 'kampeerauto' in
in het onderste venster en kies vervolgens 'Uitvoeringsbesluit motorrijtuigenbelasting 1994'. Je komt automatisch dan bij artikel 6.1.a terecht.
Een gewone 110 kan hier niet aan voldoen, ook niet met een kampeerdak (er moet dan nog steeds een blok van o.a. 200 cm lang in passen).

Succes ermee,
Roel Knops

Re: grijs kenteken

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 22:45
door sander
Hoi Jurjen,
Ik ben net bezig met zoeken van een 130 in Duitsland, maar ik begrijp uit jouw mailtje dat ik dat beter niet kan doen.... Wat moet er allemaal aan gebeuren voordat die prachtige wagen hier met grijs de weg op kan?
Groeten Sander
SIIA Ambu "De Weduwe"

Re: grijs kenteken

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 23:01
door Martin M
Hoi Sander,

Uit een eerder posting heb ik begrepen dat bij een duitse 130 het chasis 3" verlengt dient te worden.

zie: [www.prikpagina.nl]

Dat schijnt nog een flinke klus te zijn. Mischien toch maar een nederlandse echte130 (duitse zijn 127&quot

Re: grijs kenteken

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 23:12
door Jurjen
Alle ( de meeste) handelaren die simpele oplossingen hadden voor aanpassing doen dat op dit moment, naar ik hoorde na klachten van Laro nederland, niet meer.
Jurjen

Re: grijs kenteken

Geplaatst: ma 24 feb 2003, 23:44
door Rene
Ja alles kan met die 2 stoeltjes voor het schot!! maar of het ook legaal is?? Dat betwijfel ik wel heel sterk; anders werden ze zo ook wel officeel verkocht hoor!!
En dat je je er allemaal later zelf inbouwen totdat de douane je een keer aanhoud; dan is het pas echt huilen. Ofwel BPM bijbetalen en houderschapsbelasting (+boete) en zoiets kan je volgens mij ook gebeuren met zo een niet officieele zelf gekluste duitse 130.

Re: grijs kenteken

Geplaatst: di 25 feb 2003, 00:07
door Dennis101
Een camper heeft ook een ander nadeel: In de meeste APV's staan dat campers niet langer dan een 3 dagen op de openbare weg mag staan geparkeerd (net als caravans).
Vandaar dat de 101 grijs kenteken wordt met ramen (zgn grote bestelauto). De bedden, en keuken etc worden uitneembaar ook handig bij verhuizingen en bezoekjes aan de bouwmarkt.

Dennis B

Cha-Ching!

Geplaatst: di 25 feb 2003, 01:46
door Mike
Gezeik allemaal.. Hebben ze aan dat kwartje nog steeds niet genoeg?

Mike

On a mission from Solihull..

Re: grijs kenteken

Geplaatst: di 25 feb 2003, 09:26
door wilberth
In dit geval is de wagen door Albert zelf geimporteerd, de ombouw (incl. bankjes) heeft hij gedaan voor de keuring, dus er lijkt me niets mismee, maar dit alles is natuurlijk al wel een jaar of 4 geleden, dus ik weet niet of de oude regelgeving soepeler/anders was als nu.

Groet, Wilberth

Re: grijs kenteken

Geplaatst: di 25 feb 2003, 10:17
door erwin
Harstikke bedankt voor jullie reacties.

Mijn conclusie is dat het allemaal nog niet zo gemakkelijk is met dat grijs rijden. Toch ga ik nog even verder met het uitzoeken van de voorwaarden en (on) mogelijkheden.

Ik laat jullie wel weten hoe het is afgelopen

Groeten Erwin