Pagina 1 van 1
Assteunen
Geplaatst: di 25 okt 2005, 00:22
door Ian
Ik ben op zoek naar goede inklapbare assteunen.
Ik zoek juist inklapbaar om ze mee te nemen op reis (de bush in )
Ik kwam deze op marktplaats tegen. (van www.Toolworld.nl)
[koopjes.marktplaats.nl]?
Ik vind de minimum hoogte van 375 mm wat hoog maar ik moet eerlijk zeggen dat ik met dit weer niet veel zin heb om onder te auto te gaan kruipen om te meten.
Een capaciteit van 6 ton lijkt mij voldoende.
Ik wil niet bezuinigen op mijn veiligheid.
Is dit wat?
Zijn er nog alternatieven?
Ian
Re: Assteunen
Geplaatst: di 25 okt 2005, 00:31
door Bart
Een capaciteit van 2 ton zou al ruim voldoende zijn. Dit gewicht is al inclusief een veiligheidsmarge. Ook "vervang" je normaal gesproken maar 1 wiel door een assteun, dus bij een total gewicht van 2500 kg. rust slechts 1/4 op de assteun... dat is 625 kg. Laat dat op de beladen achteras 1000 kg. zijn.
Belangrijker is dat je de assteun goed gebruikt, op een vlakke ondergrond plaatst en zo recht mogelijk belast. ( dus bij voorkeur op een verharde, vlakke ondergrond, en niet op een hellend vlak.)
Ook een assteun van 6000 kg kan knikken of afscheuren als je deze onder een ongunstige hoek belast, zelfs met slechts 1000 kg.
Groet, ARBO-Bart, van Partner, die er voor de zekerheid ook nog een wiel onder legt.
Re: Assteunen
Geplaatst: di 25 okt 2005, 00:50
door Ian
Mijn gedachte bij een zwaare uitvoering heeft te maken met het feit dat ik ook in de woestijn of mogelijk andere minder opimale omstandigheden een wiel moet vervangen of onder de auto iets moet doen.
Natuurlijk gaat veiligheid voorop en zal ik mijn reserve wielen enz. inzetten als extra steun of back-up.
Aan goede 2 tons steunen heb ik meer dan aan slechte 6 tons.
Ik sta open voor aankoop adviezen.
Ian
Re: Assteunen
Geplaatst: di 25 okt 2005, 01:02
door Bart
In het zand bereik je meer door een paar wielen onder je chassis te schuiven dan met een assteun te gaan werken. Als je je auto opkrikt met bijv. een hi-jack en vervolgens het (gedemonteerde) wiel en het reservewiel onder de auto legt, heb je een veel stevigere/veiligere werkplek als met een assteun. Ik zou mijn leven niet wagen onder een assteun.
Over assteunen gesproken; niet opouwbare assteunen zijn vele malen veiliger dan opvouwbare. Bij de laatste soort is de kans op vervorming groot. Zelf werk ik altijd met 2 kriks; bijvoorbeeld een hi-jack om de auto op te tillen en een potkrik (hydraulisch) om hem te steunen. Verder leg ik dan wel het reservewiel, of afgenomen wiel onder de as om te verkomen dat ik dat auto bij een plotselinge beweging in mijn nek krijg. Het verstandigste is dan ook om dan de auto op het wiel te laten zakken.
Groet, Bart, van Partner.
Re: Assteunen
Geplaatst: di 25 okt 2005, 02:32
door The Iron Nurse
Neem een goede 12V/24V compressor mee.Gekoppeld aan een luchtzak ipv krik en je kan op elke ondergrond je wagen omhoog pompen.
Het is er al een tijdje, maar ik weet dat defensie ermee werkt, en die gaat tegenwoordig ook alle kanten op...
Site moet ik even voor op je zoeken, maar in de meeste LR bladen heeft dit gestaan en het neemt weing ruimte in beslag. En kun je deze grote zak afsluiten, kun je ook gaan bananenvaren met een groot sleeplint achter de LR...
Groet,
Gilbert