Pagina 1 van 1

vervolg "KNAL, KRAAK, RATEL,...."

Geplaatst: za 22 okt 2005, 17:58
door Marc van Oers

Ik dacht dat de staak assen er goed uitzagen, dus diff open,... en dat ziet er ook OK uit. Hier klopt iets niet.

Ik vond het al raar dat de drive-flange heel moeilijk ven de steek as af kwam, toch nog maar eens goed gekeken. En ja hoor, het reratel dat ik hoorder kwam van de as die door de flange heen slipt !! dus ff nieuwe as en flange scoren en ik ben wer OK.

Nog een vraag, nu ik een paar dagen op voorwiel aandrijving heb gereden merkt mij op dat in scherpe bochten e.e.a. begint te klapperen en stuiteren, kan het zijn dat er stiekum een limited slip diff in zit? Zo ja, denk ik er over om die er achter op te zetten. Als het tenminste mogelijk is het hele spulletje om te zetten.

Gr,

Marc
SIIa/SIII 6 cil 109 Stawag

PS, toch vindt ik het vreemd dat ik een 24-splines as door de flange heen draai, is dat normaal (slijtage etc) of kan dat andere oorzaken hebben?

Re: vervolg "KNAL, KRAAK, RATEL,...."

Geplaatst: za 22 okt 2005, 18:16
door Dennis101
Het is geen limited slip differentieel die het geklapper en gestuiter veroorzaakt, maar het zijn de kruiskoppelingen in de voorste steekassen die je voelt. Is verder een normaal verschijnsel wat hoort bij assen met enkele kruiskoppeling. Ik zou alleen niet teveel rijden met alleen de vooras aangedreven.

Na verloop van jaren zal de splinevertanding inslaan waardoor er speling ontstaat. Door de speling zal het inslaan steeds sneller gaan totdat hij doordraait en er bijna geen splines meer over zijn. In dat stadium zit die van jou nu.

Dennis B.

Re: vervolg "KNAL, KRAAK, RATEL,...."

Geplaatst: za 22 okt 2005, 19:25
door AadG
net als je eigen tandjes

Re: vervolg "KNAL, KRAAK, RATEL,...."

Geplaatst: za 22 okt 2005, 20:46
door Marc van Oers
Dennis,

Bedankt, had ff niet aan de kruisjes in de vooras gedacht ;-)

Gr,

Marc