v-snaar vreter IV : de flinger
Geplaatst: vr 30 sep 2005, 13:16
Beste allemaal,
Na de verassende conclusie dat de flinger op mijn 300 Tdi was verdwenen en dat dit ontbreken vermoedelijk mede debet was aan mijn defecte krukaspoulie/demper, komen nu alle nieuwe onderdlen druppelsgewijs (typisch engels) binnen.
De flinger, ERR2100, is wel een bijzonder grappig ding. Ik vraag mij echter af hoe je dit geval moet plaatsen. Als je de krukaspouli vast wil zetten, dan schrijft landrover een gereedschap voor (LRT-12-080) dat met behulp van 4 boutjes de poulie vasthoudt. Je zet dus de pouli over de spie op de krukas, zet de LRT-12-080 vast, pakt de flinger, ring en bout en draait het spulletje vast (met 80 Nm + 90 gr)....... NOT !!!
Als je het doet zoals hiervoor, dan zul je moeten proberen rond te rijden met een LRT-12-080 aan je krukaspoulie en dat duurt niet lang.
De flinger valt precies over de boutgaten voor de LRT-12-080.
Dus dan maar monteren zonder flinger.....geen probleem. En nu de flinger over de ring op z'n plek timmeren ? Systeem TPPS (ter plaatse plat slaan) lijkt mij niet echt een goed verhaal.....
Blokkeren van de krukas kan natuurlijk ook nog door de wagen in een versnelling te zetten en (hand)rem te gebruiken, maar warom schrijft landrover dan dat gereedschap voor ?
Wie o wie weet de oplossing ?
Arthur
Na de verassende conclusie dat de flinger op mijn 300 Tdi was verdwenen en dat dit ontbreken vermoedelijk mede debet was aan mijn defecte krukaspoulie/demper, komen nu alle nieuwe onderdlen druppelsgewijs (typisch engels) binnen.
De flinger, ERR2100, is wel een bijzonder grappig ding. Ik vraag mij echter af hoe je dit geval moet plaatsen. Als je de krukaspouli vast wil zetten, dan schrijft landrover een gereedschap voor (LRT-12-080) dat met behulp van 4 boutjes de poulie vasthoudt. Je zet dus de pouli over de spie op de krukas, zet de LRT-12-080 vast, pakt de flinger, ring en bout en draait het spulletje vast (met 80 Nm + 90 gr)....... NOT !!!
Als je het doet zoals hiervoor, dan zul je moeten proberen rond te rijden met een LRT-12-080 aan je krukaspoulie en dat duurt niet lang.
De flinger valt precies over de boutgaten voor de LRT-12-080.
Dus dan maar monteren zonder flinger.....geen probleem. En nu de flinger over de ring op z'n plek timmeren ? Systeem TPPS (ter plaatse plat slaan) lijkt mij niet echt een goed verhaal.....
Blokkeren van de krukas kan natuurlijk ook nog door de wagen in een versnelling te zetten en (hand)rem te gebruiken, maar warom schrijft landrover dan dat gereedschap voor ?
Wie o wie weet de oplossing ?
Arthur