Pagina 1 van 1

12 volt--24 volt

Geplaatst: ma 17 feb 2003, 23:16
door aad G
Mijn 110 ex leger is 24 volt.
Nu moet ik 12 volt hebben om het geheugen van mij radio aan te sluiten.
Neem een omvormer 24 naar 12 en klaar.
Ja en Nee. Dit werkt wel maar de omvormer blijft ook bijna onbelast stroom trekken.

Iemand een goeie suggestie ????????

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: ma 17 feb 2003, 23:46
door 110
Aad,

Het geheugen van je radio vraagt zo weinig vermogen, dat kan je toch wel "gewoon" aan laten staan ?
Ik heb laatst gehoord dat in vrachtwagens ook wel direct spanning van één accu wordt gehaald (wel diegene die ook aan de massa zit). Mij lijkt het niet ideaal, maar wie weet kan het geen kwaad bij zo'n laag vermogen, even navragen bij een "vrachtwagen specialist".


Succes

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: ma 17 feb 2003, 23:54
door Aad Koene
Aad,

Bij de moderne berg van automobielen die voorzien zijn van enige boordelektronica is het een normaal gegeven geworden dat er een continue minimale spanning van de accu getrokken wordt.
Er zitten volgens de insiders voor en nadelen aan.
Het voordeel zou zijn dat je accu meer moet werken waardoor hij minder snel kapot zou gaan.
Het nadeel is dat als je accu wat slechter aan het worden en je je auto een paar dagen niet gebruikt hebt de accu wel eens te leeg zou kunnen zijn om nog te starten.
Voor beide is wat te zeggen.

Even terug op jou "probleem": Een omvormer is een transformator en trekt altijd stroom, ook als hij niets (of bijna niets) levert.
Voor een omvormer tbv een radio hoeft dat geen probleem te zijn, mits deze via het contact geschakeld staat.
Hiermee loop je niet het risico dat je accu langzaam leeggetrokken wordt.

Succes,

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 00:00
door 110
De omvormer werkt, in dit geval, op gelijkstroom en is dus geen transformator.
Voor het behouden van de informatie in het radiogeheugen is een, kleine, stroom nodig. Volgens mij moet je wel heel lang alleen je radio geheugen ingeschakeld laten wil je accu te leeg raken om je auto te kunnen starten.


Groet

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 00:09
door Aad Koene
110,

is het dan meer het principe van een overlaadcondesator? (ik ben inmiddels zo`n 30 jaar uit het zwakstroomgebeuren dus kan onderweg wat gemist hebben)

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 00:18
door 110
Nou heb je me wel een beetje,
het hangt nogal van het vermogen af (zie ook die postings over: 24 V stekker ).
Als ik het goed begrepen heb kan je er ook voor kiezen om een paar vermogens transistoren aan te sturen met een (lichtere) regelaar.
Maar ik ben ook nog steeds opzoek naar een goedkope manier van spanning verlaging voor een stekkerdoos voor een aanhanger.
Maar voor veranderingen van spanning per trafo heb je een wisselstroom nodig (flux ...)


Groet,

Erik

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 00:37
door Aad Koene
Was niet de bedoeling om je klem te zetten.
Ik zal het eens aan mijn dochter vragen, die werkt met zwakstroom.

Kom ik nog op terug.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 00:38
door Dennis101
Volgens mij zijn de moderne omvormers gewoon geschakelde voedingen, met een ruststroom van bijna niets.
Mocht dit toch wel iets te hoog zijn, dan gebruik je de omvormer voor de radiovoeding via de contactschakelaar, en 7812 als geheugenvoeding.
Dan weet je zeker dat het goed gaat.

Dennis B

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 00:42
door 110
Graag,

en als ze een oplossing weet om op een goedkope manier (kosten van onderdelen) een spanningsverlager te maken voor de verlichting van een aanhanger, dan houd ik me van harte aanbevolen.


Groet

P.S.,
klem ? hooguit een slippend wiel -> difflock !

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 00:44
door Aad Koene
7812?????

geen 4711??????

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 00:59
door Dennis101
Een 7812 is een 12 volt spanningsregelaar, je ziet ze ook in net voedingen.
Ze leveren meen ik maximaal 1A gekoeld, genoeg voor een radiogeheugen lijkt mij.

Dennis B.

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 08:49
door aad G
Nee Aad zo erg is die lucht ook weer niet.

Goed plan Dennis. Ik ga wel effe naar een electronicazaak.

Jongens ........bedankt

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 09:04
door 110
Aad,

houd ons dan even op de hoogte van de oplossing (ook met de prijs).


Dank

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 09:18
door aad G
oke

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 09:19
door Evert Jan
Als iemand weet of het kwaad kan om het geheugen gewoon op een van de twee accus aan te sluiten dan hoor ik het graag. Heb nu van ellende :-) mijn bandjes maar weer onder het stof vandaan gehaald.

Evert Jan

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 09:52
door aad G
Ik heb eens gelezen dat dit geen aanrader is.
De laadstroom gaat dan hele gekke dingen doen.

Zo`n omvormer 24-12 volt met een powertransistor is denk ik de beste oplossing.

Kan nooit veel kosten.

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 10:37
door 110
Neen,
gisteren nog voor 1 Euro op het Waterlooplein.
Maar in de winkel rond de twintig Euro.
Je hebt niet zo heel veel vermogen nodig (6 Ampere, en dat is voor een radio met C.D speler al "overpowered&quot, als je tenminste alleen je radio ermee wil voeden.

Succes

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 12:40
door Yuri
Dit lijkt mij de beste oplossing Aad.
Die omvormers kunnen in onbelaste toestand nog best wat stroom trekken.

Controleer wel ff hoeveel stroom dat backup draadje trekt, ook wanneer de radio aan staat. soms voeden ze daar ook weer een deel van het cirquit en dan wordt het weer ff anders met die 7812.

succes,

Yuri
SIII 109D (24V)

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 13:27
door wilberth
Ik heb een hele tijd een YA 126 gereden met 12 V gasinstallatie. Ik had dit gewoon ingeplugd tussen de 2 accu's in. (bij de YA zit de massa schakelaar vreem genoeg niet op de massa maar tussen de accu's in).
Eigenlijk nooit noemenswaardig problemen mee gehad, Wel opletten met grotere vermogens. Een van de accu's zal namelijk wat overladen worden en de ander wat onderspanning blijven. Dit omdat de hele "power consumption" van alles wat er tussen in hangt opgehoest moet worden door het verschil in laadstroom tussen beide accu's. Voor kleine beetjes stroom is dit echter geen probleem, gasinstallatie is geloof ik 2 keer 15 watt voor de relais in relatie tot twee 105 Ah accu's.

Groet, Wilberth

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 13:50
door SirMartin
Is al een oude discussie dacht ik............ of neem een 78H12 die kan 5A leveren.
Koel deze dan wel even als je dat gaat doen... vooral als ie 12 van de 24 V moet dissiperen. Moet je meer hebben kan je er altijd nog een paar vermogenstransistoren over zetten. Zie de bekende elektronica boeken.

MartinDennis101 schreef:

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 13:56
door SirMartin
Ach het trekt zo weinig dat je je laadsysteem echt niet scheef zal belasten.
Je kan ook nog proberen te voeden met een 9 volt batterijtje... dat zal waarschijnlijk ook nog werken. Of 2 redelijk hoogohmige weerstanden in serie dat op de 24V en je geheugen parallel over 'een van die weerstanden zetten weer niet te hoogohmig want dat trekt de boel ook weer scheef ivm de weerstand van je geheugen dat er weer parallel over gaat. Krijg je ook een spanningsdeler.
Ik zou zelf een 9V batterijtje proberen of anders gewoon 1 accu aftakken.

Martin

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 14:13
door Evert Jan
Ik heb al een omvormer voor de radio zelf gekocht dat gaat prima. Alleen wil ik die nietr continue aan laten staan omdat ze over het algemeen toch zelf wel wat gebruiken. Het gaat dus alleen om het geheugen. Ik denk dat ik dat maar gezellig in z'n eentje op een acccu zet. Waarschijnlijk met wat diodes of zo. Of is dat niet handig?

Evert Jan

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 15:56
door 110
Nou wil ik niet zuinig doen hoor, maar als ik een prijs van die onvolprezen 78H12 op zoek dan vind ik:
Euro 51.31 (op: [www.usmgroup.com])
Daar koop ik meerdere spanningsverlagers voor !

Of kan jij ze goedkoper leveren ?


Groet

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 16:58
door aad G
mogelijkheden genoeg

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 18:38
door SirMartin
Oops dat is wel erg duur....... nee ik heb ze niet liggen en weet de prijs zo ook niet.

Groet,
Martin

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: di 18 feb 2003, 18:41
door SirMartin
Die diodes hebben volgens mij geen nut tenzij je bang bent de plus en massa om te draaien kan je ze als beveiliging gebruiken. Maar dan moet je ze er wel de goede richting monteren. Kan je er beter een zekering houdertje met een 50 mA glaszekering mee in serie zetten.

Martin

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: wo 19 feb 2003, 19:21
door Victort Rutten
Ik heb net een 24V -> 19,75V regelaar gemaakt om mijn laptop aan te kunnen sluiten, m.b.v. een LM2576T-ADJ

Dit is een geschakelde step-down converter die m.b.v. een spoel en een condensator de spanning verlaagt. Wel iets duurder dan een simpele 7812 maar zonder de warmte ontwikkeling.

Alles is afhankelijk van de stroom die naar het backup gedeelte van je radio gaat, zolang dit maar een paar mili-amperes zijn is het geen probleem als je echter de volle 1A gaat gebruiken moet de 7812 12Watt aan vermogen opstoken, dit wordt dus erg heet, als je je chassis als koelblok gaat gebruiken zal het wel werken ;-)

Bedenk tevens dat je met de hoofschakelaar in een militaire LR de massa onderbreekt, niet de plus leiding.

Groeten, Victor

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: wo 19 feb 2003, 21:34
door andre
radio via omvormer, draadje geheugen rechtstreeks op een accu, geheugen trekt zo weinig, dat dit voor de accu niets uit maakt. Zet er maar eens een amperemeter tussen en je zult zien dat je maar over enkele mili amperes spreekt.

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: wo 19 feb 2003, 22:44
door Aad Koene
Aad en anderen,

Naar aanleiding van de 24-12 vollt conversie heb ik een telefoontje naar mijn dochter gepleegd en kom er bij deze op terug (zoals belooft).

Volgens mijn dochter zou de simpelste (meestal ook de goedkoopste en betrouwbaarste) oplossing voor dit probleem een ZENERDIODE zijn.
Echter zij heeft geen gegevens hierover dus kan niet vertellen welke.
Er zijn een aantal medeprikborders die dit misschien wel inkunnen vullen.
De werking van een Zenerdiode is dat deze pas stroom doorlaat boven een bepaalde spanning met een bepaalde maximumgrens.

Ik ben op mijn speurtocht naar informatie wel een aantal sites tegengekomen met DC-DC omvormers in verschillende categorien.
<www.omvormer.nl> gevestigd in Bodegraven, prijzen van 150 tot 800 Euro
<www.proostenelectronics.nl> gevestigd in Meijel, geen prijzen vermeld
<www.patronix.nl> gevestigd in Uithuizen, geen prijzen vermeld
<www.oplaadbaar.com> gevestigd in Zoetermeer, site in onderhoud
<www.alopex.nl> gevestigd in Voorburg, geen prijzen vermeld.

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell", gewoon op 12 vollt

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: do 20 feb 2003, 00:37
door theo
moi allemaal,

had ook effe een radiootje op de plus van een accu gezet en het andere draadje (min) op de auto zelf. dat werkte goed totdat ik de massaschakelaar uitzette en de radio aan liet staan... er begon toen een lekstroom te lopen die mijn richting aanwijzer relais bleef bekrachtigen.dit zorgde voor lege accus...
Heb alles omgezet en heb nu de plus over de (nieuwe)hoofdschakelaar lopen. dit werkt SUPER! nergens geen last meer van. heb nu een radio over die ene accu lopen en 12 volt aanhangerverlichting via een zelfgemaakte relais kast.
ik heb de aanhanger erop gezet met licht aan,motor uit en een poosje gewacht daarna gemeten op die ene accu en die was natuurlijk leger als die andere. heb de wagen gestart en daarna weer gemeten en had ie ze heel vlot en keurig opgeladen per stuk naar 13,4 volt en tesamen naar 26.8 volt. ja,het is dan wel 24 volt maar de laadstroomregelaars staan op ongeveer 27 volt afgesteld.dat is normaal.
moraal van het verhaal:men heeft geen omvormers what so ever nodig voor een 12 volt aansluiting...

Ps: had het laats op dit forum over een laadprobleem en dit bleek in geoxideerde verbindingen te zitten onder aan de laadstroom regeleenheid maar mede dus ook door die lekstroom in de oude massaschakelaar
Ben blij dat alles opgelost is nu want van stroomproblemen kun je grijze haren krijgen!

groetjes,theo

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: do 20 feb 2003, 00:42
door theo
de auto is trouwens een 109 d ex nl leger 24volt

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: do 20 feb 2003, 22:34
door Gerben
Hee hallo,

Heb dus ook een radio in mijn LandRover 109 SIII. Eerst simpel geprobeerd: + op accu en - aan auto. Radio deed het. Toen starten. Bleek de massaschakelaar uit te staan. Dus de stroom trok door de radio (in omgekeerde volgorde), en radio gaf een doffe plof en wat rook. Hmmm
Omvormer + andere radio gehaald en het 'mooi en goed' aangesloten' Direct een sigarattenplug erbij en je hebt je 12V uitgangetje.

Nu via omvormer en als massa eraf is geweest radio opnieuw instellen. Houdt je bezig.

Aju, Gerben

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: do 20 feb 2003, 23:37
door theo
Gerben,
ik ken het probleem waar je het over had met de plus van een accu en de min van de kar zelf. toen ik de massa uitschakelde en de radio aan had bleef er gewoon overal stroom op staan via de radio net als bij jouw auto! heb toen gelukkig niet de auto gestart anders was het voor mijn radio ook het einde geweest.
daarom loopt bij mij nu de 24volt pluskabel over de hoofdschakelaar en niet meer de min. die komen nu allemaal bij elkaar op een dikke messing bout.Dan is meteen dat rare stroomprobleem van de baan. uit is en blijft uit. en heb toch lekker zonder omvormer een radiootje lopen en heb aanhangerverlichting op 12 volt naar achteren lopen. dit was voor mij belangrijk omdat ik anders steeds 24v lampjes in mijn anhanger moest zetten en 12 volt lampjes als ik hem achter een andere auto hang.....

neemt niet weg dat een omvormer misschien de "mooiere" oplossing is....

groetn, Tom mwl (voorheen theodoor)
109 ex nl-leger 24volt met dieseltje(met de nadruk op "tje&quot

Accu leeg loop beveiliging

Geplaatst: vr 21 feb 2003, 21:24
door Marchel Gerbers
Hoi Aad,

Ik heb niet alle reacties gezien maar hierbij even een snelle reactie.

In de Conrad catalogus, maar ook in de betere autoshop heb ik wel eens een leegloop beveiliging voor accu's gezien. Deze is waarschijnlijk voor 12V accu's maar ik kan me ook goed voorstellen dat ze er voor 24V zijn. Deze beveiligingsschakeling heeft 2 ingangsdraden en 2 uitgangsdraden en is dus eenvoudig te monteren. als ik jou was zou ik even navragen bij een goede autoshop of eventueel anders bij een vrachtwagen dealer.

Groeten,

Marchel

Re: 12 volt--24 volt

Geplaatst: vr 21 feb 2003, 21:32
door Aad Koene
Voor de liefhebbers van 24/12 DC omvormers tegen een betaalbare prijs.

www.farnell.com biedt ze aan rond de 50,00 Euro.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"