belangrijkste tip blijft toch om iemand mee te nemen met verstand van zaken (er zijn er hier op het prikbord genoeg die dat van zichzelf beweren, ze doen het met plezier en sommigen weten nog echt waar ze het over hebben ook

).
Mocht je besluiten de LR niet te kopen, dan heb je waarschijnlijk sowieso een leerzaam dagje.
En verder dien je te letten op:
Een goed hard chassis, zeker als je zelf niet kunt lassen. Een slecht chassis is een blijvende vorm van ergernis, elke APK weer, en sommige stukken zijn gewoon echt moeilijk te herstellen zonder de halva auto af te breken.
Een goed hard schutbord, geeft wat minder APK problemen, maar blijft ook een zorgenkindje waar vaak roest te vinden is. Schutbordje vervangen is veel werk, onderschat dat niet en reparatie met het schutbord ingebouwd is ook niet altijd eenvoudig.
Dan heb je de moeilijke punten gehad. Blijven er nog wat dure punten over.
Motortje, let op roken (een LW dieseltje mag wat lichtblauw roken bij de koude start, maar eenmaal warm moet dit toch echt voorbij zijn dan is eigenlijk alleen en beetje zwart rook bij stevig gasgeven nog toelaatbaar, maar geen blauwe rook meer)
Ook witte rook is niet goed.
Versnellingsbak. Deze moet probleemloos schakelen, zonder tandenpoetsen. Maak ook een proefrit, probeer in elke versnelling en ook de hoog/laag. Laat zeker in de hogere versnellingen ook eens het gas los (afwisselend gas en los) om er zeker van te zijn dat hij niet uit de versnelling springt.
Verder heb je alleen aandachtpunten die goed te verhelpen zijn, maar toch, teveeel van dit soort flauwekul moet je ook niet accepteren.
- stuur moet niet teveel speling vertonen
- swivels (die chromen bollen op de vooras) moeten geen roest vertonen
- bladveren mogen best roestbruin zijn, maar niet "open" staan
- lekkages,( OK als hij niet lekt zit er geen olie in) , maar het moet niet te gek zijn, en met name lekkage uit het vliegwielhuis is lastig te verhelpen.
- aandrijfassen kunnen speling vertonen op kruisjes en schuifstuk
- dashbord moet er bij voorkeur origineel uit zien, teveel hobbywerk in de electronica wordt zelfs zo'n auto meestal niet betrouwbaarder van .
- remmen moeten goed werken. pedaal moet in 1 keer nog voor je halverwege de slag bent op druk komen, niet te zacht aanvoelen en bij het remmen op de harde weg moet de wagen niet naar links of rechts trekken.
En verder moet je natuurlijk wel meteen verliefd zijn op zo'n auto, want hoewel verliefdheid de prijs meestal geen goed doet helpt het je wel door alle reparaties heen die je ongetwijfeld gaat moeten uitvoeren. Een APK is in deze ook geen garantie.
De algemen tip
"Koop de beste die je vinden kunt, want repareren kost altijd meer" blijft natuurlijk van toepassing.
Succes met beslissen, en als je in de buurt van boxtel nog eens iemand nodig heb om mee te gaan kijken (of om eens te komen kijken naar mijn landrovers zodat ik je op de nodige plekken kan wijzen voor je zelf op jacht gaat) ben je van harte welkom, stuur maar een mailtje (ff klikken op mijn naam boven aan dit bericht)
Groet, Wilberth