Pagina 1 van 1

warmlopen (te)

Geplaatst: vr 14 feb 2003, 17:04
door Willem
hallo iedereen,

Wat kan er gebeuren als een thermostaat van een 200TDI niet goed werkt of gewerkt heeft en daardoor de motor veelvuldig te warm is gelopen. Ik heb n.l. het idee dat er geen koelvloeistof door mijn radiateur stroomt maar alleen door de verwarming en de kop.
ik had de laatste tijd regelmatig dat het chassis onder de voorstoelen bloedheet werd dus er is iets mis.
Kan dat kloppen als de thermostaat niet goed werkt?
het temperatuurmetertje geeft keurig een goede temperatuur aan maar toch, waar kontroleert dat metertje de temperatuur.

groeten,

Willem

Re: warmlopen (te)

Geplaatst: vr 14 feb 2003, 18:05
door Anton
Radiator verstopt/bevroren.
Heb ik ook is gehad.

Echt problemen met je motor zul je met deze weersomstandigheden niet hebben.
of je moet veel vermogen gevraagd hebben tijden rijden.

mogelijke vervolg schade van warmlopen kan een kromme kop en lekke koppakking zijn. Dus even letten op water verbruik/ witte rook en luchtbelletjes in je radiator die opborelen bij stationaar/acceleratie. (wel oppassen met dop verwijderen, want er kan dan ook (hoge) druk op de leiding zitten.

Ik ga natuurlijk van het ergste uit. Waarschijnlijk kom je geen van deze sympthomen tegen.

De thermostaat kun je testen in een pan met kokend water (of hij open staat.)
als je twijveld zou ik hem gewoon vervangen. (weegt niet op tegen de onzekerheid en het werk van het nogmaals openhalen van je thermostaathuis.

succes, Anton

Re: warmlopen (te)

Geplaatst: vr 14 feb 2003, 22:34
door Dennis
De temperatuurzenders zitten in de regel ergens in de cylinderkop gedraait, soms ook in het thermostaathuis.
Ik heb zelf geen 200TDI, dus waar hij exact zit bij jou weet ik niet.
De zenders zitten op deze plaatsen ingebouwd, zodat zij ook de temperatuur weergeven in de opwarmfase (thermostaat dicht).
Het blijft alleen een raadsel waar de warmte onder jouw stoelen vandaan komt.
Misschien een goed idee om een stukje te rijden, en dan te voelen (voorzichtig) of er iets in de omgeving extreem warm wordt (bv versnellingsbak, uitlaat te dicht op het chassis/carroserie, ontbrekende isolatie o.i.d.).
Een niet werkende thermostaat uit zich meestal in een te hoge temperatuur aanwijzing, en de werking van de thermostaat is grofweg ook te testen door de motor een tijdje op bedrijfstemperatuur te houden, en daarna te voelen of de radiator warm wordt aan de bovenkant.
Ik hoop dat ik je hiermee wat heb kunnen helpen.

Dennis B