Pagina 1 van 1

warmdraaien

Geplaatst: vr 14 feb 2003, 11:46
door janzzen
hoi hoi
nu het flink koud is en mijn koppakking ter ziele, denk ik bij mezelf, is het wel een goed idee om de auto 's morgens eerst eens een 5 min . te laten warmlopen ? ik heb een 6 pitter en die heeft en lichtmetalen kop met ijzeren motorblok. ik kan me voorstellen dat de uitzettingswaarden van alu en ijzer niet helemaal met elkaar overeen komen. bij moderne auto's word het zelfs sterk AFgeraden om te laten warm lopen ( nu wil ik mijn laro niet als modern bestempelen hoor!). heeft iemand een idee hierover??
groet
Janzzen
oja een nieuwe pakking kost slechts 18 euro... nooit over zeuren dus!!!

Re: warmdraaien

Geplaatst: vr 14 feb 2003, 12:04
door Aad Koene
Jan,

Rijden met een koude motor is altijd slechter als met een warme motor.
Bovendien als je gaat rijden met een koude motor zal deze sneller verwarmd worden als wanneer je deze stationair laat draaien.
Natuurkundig gezien treed metaalmoeheid eerder op bij snelle verhitting en snelle afkoeling als bij een trager proces.
Echter met de moderne technieken die ons ter beschikking staan worden thans koppen gemaakt van legeringen die ook nog eens een hardingsproces ondergaan waarbij het niet meer uitmaakt of de verwarming snel gebeurt.
Bovendien zijn Land Rover`s en dus ook de motoren gemaakt voor zeer extreme omstandigheden.
Wat jou 6-pitter betreft denk ik dat voorverwarmen zeker geen kwaad kan in deze koude tijden.
Je zult je wel af moeten vragen of het gebruik van een Webasto (of iets dergelijks) niet goedkoper in gebruik is dan de 6 cylinder benzineslurper van Land Rover.

Stof tot nadenken, Jan

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re: warmdraaien

Geplaatst: vr 14 feb 2003, 14:28
door Frank
Het slechtste wat er is een motor stationair warm te draaien.Kost ook nog eens een kapitaal aan brandstof.
Je kunt het beste meteen wegrijden maar dan wel met beleid dan warmt je motor het snelste op en is de olie sneller op de plaatsen waar deze moet zijn.
Hoe sneller een motor op bedrijfstemperatuur is des te beter dit is voor de levensduur van de motor. Er zit niet voor niks een thermostaat in het koelsysteem en bij veel auto's ook een thermostaat tussen de motor en de oliekoeler alleen maar om de motor snel op temperatuur te krijgen.

Re: warmdraaien

Geplaatst: vr 14 feb 2003, 17:38
door Bjorn
een koppakking kost dan misschien niet zoveel. Maar de reden van het kapot gaan van je koppakking (kan) wel meer kosten. Als je 'm gaat vervangen zou ik wel ff de kop af laten persen en eventueel laten vlakken. Wanneer een kop heel erg krom is, is dit met normaal "jan-boere-fluitje" gereedschap al niet te meten. Dus het argument "ik zie er niks aan" is niet van torepassing.

De onderdelen zijn meestal niet zo duur nee. Wat kost nou een koppelingsplaat..? Maar laat hem maar eens vervangen...

Maar als je zelf handig bent, wat we allemaal wel zijn hier, kun je inderdaad een hoop geld verdienen (nou ja, niet uitgeven dan....)

Bjorn

Re: warmdraaien

Geplaatst: za 15 feb 2003, 00:24
door janzzen
mijn 6 pitter gebruikt helemaal niet veel!!!
1 op 3 (lpg) is best christelijk voor zo'n dame! :-) :-) :-)
janzzen

Re: warmdraaien

Geplaatst: za 15 feb 2003, 01:07
door Jan
Wat is dan het nut van de handgas voorziening op de militaire Land Rovers?

Groeten,

Jan

Re: warmdraaien

Geplaatst: za 15 feb 2003, 01:12
door Aad Koene
Jan,

Voorkomen dat hij afslaat bij een koude motor.
De weerstand is dan zo hoog dat de motor bij minimale brandstof (normaal genoeg voor stationair) toevoer niet blijft lopen.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re:misschien nog een voordeel met handgas

Geplaatst: za 15 feb 2003, 01:21
door theo
handgas kan ook handig zijn in het terrein om de auto met eenzelfde toerental over heuvels te sturen en door hobbelig terrein.wie ken het niet als je over hobbels rijdt dat je ongemerkt mee zit te schudden en ook je voet op het gaspedaal schokt zodat het effect alleen nog maar erger word....

groetn, theo

Re:helemaal mee eens

Geplaatst: za 15 feb 2003, 01:30
door Aad Koene
Klopt Theo,

ben het er ook helemaal mee eens, de ontwerper ervan wellicht niet maar oke.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

Re:misschien nog een voordeel met handgas

Geplaatst: za 15 feb 2003, 10:18
door Marc
Handgas? dat noemen ze toch cruise control?

Re:misschien nog een voordeel met handgas

Geplaatst: za 15 feb 2003, 18:08
door Serious IIa
Voor een PTO voorziening...... Dat herinnert mij eraan dat ik dat nog eens een keertje moet monteren voor mijn lier......

Bowy

Re:misschien nog een voordeel met handgas

Geplaatst: zo 16 feb 2003, 13:10
door andre
handgas, hoger toerental, meer power uit de dynamo, beter voor de accu's als de radio draait, en je stil staat.