Flits flits, nieuws flits - KM HEFFING
Geplaatst: do 08 sep 2005, 20:56
ziet er somber uit! wanneer gaan we onze regering nu eens afzetten??
in Duitsland is het toch ook gelukt!
gr,
R
Gemiste kans
donderdag, 8 september 2005 - Minister Peijs denkt dat ze met haar Nota Mobiliteit het congestieniveau op de wegen in 2020 teruggeschroefd kan hebben naar het niveau van begin jaren negentig. Ze neemt echter slechts een deel van het advies van Platform Nouwen over. Een gemiste kans oordelen BOVAG en RAI Vereniging.
Algemeen directeur van BOVAG Koos Burgman, die zitting had in de commissie, is tevreden en teleurgesteld tegelijk.
Het stemt Burgman tevreden dat de ministers de eerste fase van de voorgestelde aanpak adopteren. ?Het kabinet neemt het idee over om urgente infrastructuurprojecten naar voren te halen door daarvoor publiek-private samenwerking (PPS) tussen bedrijfsleven en locale overheden toe te staan. De automobilist gaat uiteindelijk betalen voor deze versnelde aanpak van knelpunten. De meerkosten van vervroegde aanleg worden via een modern systeem van tolheffing geïnd als het project klaar is. Differentiatie van tarieven is mogelijk naar plaats, tijd en milieu.?
Fase twee van het advies van het platform is echter niet in vruchtbare aarde gevallen. Burgman: ?Het is zeer teleurstellend dat het kabinet geen besluit neemt over een systeem voor betalen naar gebruik van de auto. De ministers schuiven dat door naar volgende kabinetten. Het wachten is volgens hen op de vervulling van de randvoorwaarden zoals financiële haalbaarheid en nieuwe technieken. Om de twee jaar wil het kabinet bekijken hoever we hiermee al zijn.?
?Evenmin neemt het kabinet een besluit over de koppeling van autoheffingen aan uitgaven voor de auto; toch een essentieel onderdeel uit het rapport Nouwen.?
In een gezamenlijk verklaring stellen BOVAG en RAI Vereniging: ?De Tweede Kamer nam eind 2004 een motie aan, waarin het kabinet werd gevraagd om haast te maken met de invoering van een kilometertarief. Minister Peijs gaf toen aan dat zij wel wilde maar dat er geen draagvlak was bij de maatschappelijke organisaties. Het door Peijs ingestelde Platform Nouwen kwam vervolgens in juni met haar unanieme advies. Het lijkt er nu op dat het kabinet de unieke kans laat liggen om nu een transparant en eerlijk systeem van betalen naar gebruik op de weg in ons land in te voeren.?
BOVAG en RAI zien door de houding van het kabinet de mogelijkheden om de vaste lasten (BPM en MR af te schaffen en om te zetten in een tarief per verreden kilometer weer verder weg komen te liggen. Beide organisaties zullen er bij het kabinet en bij de politieke partijen in de Tweede Kamer op aandringen om de unieke kans die er nu is, te benutten.
bron Bovag Nieuws 8/9/05
in Duitsland is het toch ook gelukt!
gr,
R
Gemiste kans
donderdag, 8 september 2005 - Minister Peijs denkt dat ze met haar Nota Mobiliteit het congestieniveau op de wegen in 2020 teruggeschroefd kan hebben naar het niveau van begin jaren negentig. Ze neemt echter slechts een deel van het advies van Platform Nouwen over. Een gemiste kans oordelen BOVAG en RAI Vereniging.
Algemeen directeur van BOVAG Koos Burgman, die zitting had in de commissie, is tevreden en teleurgesteld tegelijk.
Het stemt Burgman tevreden dat de ministers de eerste fase van de voorgestelde aanpak adopteren. ?Het kabinet neemt het idee over om urgente infrastructuurprojecten naar voren te halen door daarvoor publiek-private samenwerking (PPS) tussen bedrijfsleven en locale overheden toe te staan. De automobilist gaat uiteindelijk betalen voor deze versnelde aanpak van knelpunten. De meerkosten van vervroegde aanleg worden via een modern systeem van tolheffing geïnd als het project klaar is. Differentiatie van tarieven is mogelijk naar plaats, tijd en milieu.?
Fase twee van het advies van het platform is echter niet in vruchtbare aarde gevallen. Burgman: ?Het is zeer teleurstellend dat het kabinet geen besluit neemt over een systeem voor betalen naar gebruik van de auto. De ministers schuiven dat door naar volgende kabinetten. Het wachten is volgens hen op de vervulling van de randvoorwaarden zoals financiële haalbaarheid en nieuwe technieken. Om de twee jaar wil het kabinet bekijken hoever we hiermee al zijn.?
?Evenmin neemt het kabinet een besluit over de koppeling van autoheffingen aan uitgaven voor de auto; toch een essentieel onderdeel uit het rapport Nouwen.?
In een gezamenlijk verklaring stellen BOVAG en RAI Vereniging: ?De Tweede Kamer nam eind 2004 een motie aan, waarin het kabinet werd gevraagd om haast te maken met de invoering van een kilometertarief. Minister Peijs gaf toen aan dat zij wel wilde maar dat er geen draagvlak was bij de maatschappelijke organisaties. Het door Peijs ingestelde Platform Nouwen kwam vervolgens in juni met haar unanieme advies. Het lijkt er nu op dat het kabinet de unieke kans laat liggen om nu een transparant en eerlijk systeem van betalen naar gebruik op de weg in ons land in te voeren.?
BOVAG en RAI zien door de houding van het kabinet de mogelijkheden om de vaste lasten (BPM en MR af te schaffen en om te zetten in een tarief per verreden kilometer weer verder weg komen te liggen. Beide organisaties zullen er bij het kabinet en bij de politieke partijen in de Tweede Kamer op aandringen om de unieke kans die er nu is, te benutten.
bron Bovag Nieuws 8/9/05