Pagina 1 van 1
compressietest: koud of warm?
Geplaatst: zo 04 sep 2005, 23:07
door Durk
prikkers,
wat zijn de beste omstandigheden voor het uitvoeren van een compressietest bij m'n RR V8. met koude of met warme motor.
maakt het veel verschil?
zijn er mensen die ervaring hebben met de zg. 'flushing oil' van KroonOil? Deze reinigt de motor intern.
DuRRk
Re: compressietest: koud of warm?
Geplaatst: zo 04 sep 2005, 23:43
door Jan Schober
nou, warm, geeft een beter beeld van de bedrijfsomstandigheden, maar het doel is toch om te kijken of er een specifieke cilinder afwijkt, en dat zou je koud vaak ook wel kunnen zien.
Groeten Jan Schober
Re: compressietest: koud of warm?
Geplaatst: ma 05 sep 2005, 01:10
door Jan-Cor
Mooi! Ik heb vandaag tijdens de DLRS verschillende discussies gehad over de compressieverhouding en de compressietest. Ik ben van mening dat de compressieverhouding totaal iets anders is dan een compressietest en ik zal dat uitleggen aan de hand van mijn bevindingen:
ik heb ook een compressietest gedaan bij mijn RR 3,5 V8. Deze motor komt origineel uit 1974 en heeft een compressieverhouding van 8,25. Omdat ik twijfel aan deze motor heb ik de test uitgevoerd. Van 1 cilinder is de waarde slechts 4 bar (veel te weinig en daar zit dus een probleem) de anderen varieren tussen de 8,0 en 9,5 bar. Op zich mag er een verschil tussen de cilinders zitten, maar een verschil van meer dan 1 bar is niet wenselijk!
Maarrrr, en nu komt het, ik vind een compressie van 8,5 bar ook heel erg weinig, en is eigenlijk voor mij het sein dat de motor is overleden en vervangen moet worden, of in ieder geval gehoond moet worden met overmaats zuigers en nwe zuigerveren. Vandaag heb ik dus de discussie gehad dat 8,5 bar een vrij normale waarde is, afhankelijk van de compressieverhouding van de motor. Daar ben ik het dus niet mee eens:
Compressieverhouding is de verhouding tussen het volume van de cilinder met de zuiger in zijn laagste stand en het volume van de ruimte die overblijft als de zuiger geheel bovenaan staat. Compressie is de daarbij opgebouwde druk. Vandaar dat de compressie ook af neemt i.g.v. slijtage aan bijvoorbeeld de zuigerveren. De samengeperste lucht weet dan te ontsnappen, waardoor het maximum nooit meer kan worden opgebouwd. De compressieverhouding is uiteraard niet slijtageafhankelijk, dit is een vaste waarde, afhankelijk van de slag van de krukas.
Een gezonde motor (ook benzine turbo motoren! met een lage compressieverhouding) zou naar mijn mening toch zeker een druk op moeten kunnen bouwen van 10 bar per cilinder, met maximaal 1 bar verschil tussen de cilinders.
Wat denken jullie hierover?
Groetjes, JC
Re: compressietest: koud of warm?
Geplaatst: ma 05 sep 2005, 01:26
door Jan Schober
maar moet je het nou warm of koud meten
waar ik ook wel benieuwd naar ben: als een cilinder een compressieverhouding heeft van 1 op 8,25 hoe kan je dan een druk van 9 bar bereiken? je test dit toch zonder verbranding?
Tijdens de verbranding is de druk vele malen hoger dacht ik zo.
Re: compressietest: koud of warm?
Geplaatst: ma 05 sep 2005, 01:42
door Dennis101
De hogere druk is het gevolg van de opwarming bij compressie.
Maar als de temperatuur niet zou stijgen, dan is als gevolg van de wet van Boyle, de druk omgekeerd evenredig met het volume.
Dus als in een gesloten ruimte het volume 8,5x afneemt dan neemt de druk 8,5x toe (mits de temperatuur constant blijft).
Dennis B.
En Jan, rekte dit touw wel?
Re: compressietest: koud of warm?
Geplaatst: ma 05 sep 2005, 09:36
door fred101
Manual V8 101, compressie 8.25 : 1 (maar ook 8.5 : 1 wordt gezegd in het zelfde boek)
- 10,9 kgf/cm2 max 0,7 afwijking per cilinder, (meestal geven fabrikanten 1 bar aan maar vaak is de compressie dan ook 12 bar)
Compressietest bij warme motor want dat geeft de fabrikant aan. Bij koude motor is de compressie lager. Om het verschil tussen cilinders te zien zou het koud kunnen. Hoe hoger de compressieverhouding, hoe hoger de druk kan oplopen, hoe meer pk je kunt krijgen. Alleen bij hogere druk krijg je eerder detonatie ofwel zelfontbranding dus heb je brandstof met een hoger oktaangetal nodig. Daarom hebben veel laro's een lage compressieverhouding, dan kan er beter op slechte (lees laag oktaangetal) benzine worden gereden helaas kost dat vermogen. Wordt het verschil tussen cilinders te groot dan krijg je een onparige aandrijving. Iedere ontbranding wil je even veel kracht zodat de krukas mooi regelmatig rondgaat, dus moet iedere verbranding gelijk zijn. En een lagere compressie is minder kracht.
fred101
Re: compressietest: koud of warm?
Geplaatst: ma 05 sep 2005, 11:42
door Jan-Cor
Fred, volgens mij bedoel jij hier de compressieverhouding (CR = compression ratio) en zeer zeker niet de compressie die je zou moeten meten bij een compressietest.
Groetjes, JC
Re: compressietest: koud of warm?
Geplaatst: ma 05 sep 2005, 15:38
door Jan Schober
Dag Dennis,
Ja hoor heb het meteen de zelfde avond uitvoerig getest, en dit touw rekte er goed (pff, eindelijk)
Re: compressietest: koud of warm?
Geplaatst: ma 05 sep 2005, 16:37
door fred101
hoi Jan,
slip of the keyboard, de 8,5 is inderdaad de CR. De 10,9 de druk die je moet meten.
fred101