Pagina 1 van 1

dynamo probleempje

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 22:35
door Branko van der Veen (The mean green m
Hallo Prikkers,

ik hoor alweer dat ik heel wat gemist heb vandaag, maar goed volgend jaar beter.

maar mijn probleempje is als ik mijn RR start ik niet gelijk laadstroom heb, het ligt onder de 13 volt en links in het witte deel van mijn voltmeter en de ing lampje blijft vel branden. ik moet dan eens flink gas geven dan heb ik voldoende laadstroom. daarna geen problemen meer met laadstroom dan is alles perfect en zelfs met een halfvolle accu 10 min rijden en mijn voltmeter staat zelfs rechts op de volt meter (net niet in de witte deel, dus meer dan voldoende stroom) ik heb 2 maanden geleden mijn dynamo uit 1978 vervangen door een 80 amp dynamo van een jongere RR (moest wel ff mijn kabels veranderen maar gelukt) toen gelijk al het probleempje maar met een beetje gas weer voldoende stroom toen niet aangestoord maar het duurt aals maar langer en moet steeds meer toeren draaien om voldoende stroom te krijgen.

het probleem is dus alleen als ik de auto start koud, warm maakt niet uit volle of half volle accu ook niet.

hoe is trouwens het beste om de kabels aan te sluiten van oud naar niet welke volgorde?

de twee dikke bruine kabels op de m6 aansluiting de normale bruine kabel op de m5 aansluiting en de stroomstabielisator op de schuif aansluiting toch.

ik zit er nog aan te denken om een dikkere laadstroom kabel van mijn dynamo naar mijn accu te plaatsen vanwegen dubbele accu en lier enz enz.


groet,

branko

Re: dynamo probleempje

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 22:46
door Marco RRV8
Hey Branko,


Ik heb hetzelfde probleem met mijn 90 gehad en dat is mij toen uitgelegd dat je dynamo (of accu dat weet ik niet meer ) een puls moet krijgen om een drempel te overbruggen. Misschien ligt die drempel bij je huidige dynamo hoger waardoor je eerst toeren moet maken om de puls die er voor zorgt dat de dynamo gaat laden te generen.

Ja ik weet het is een beetje wazig, maar ik kan het je helaas niet anders uitleggen, daar zijn andere mensen bijvoorbeeld dokter Dennis101 VEEEEEEEEEL beter in

groeten
Marco RRV8

Re: dynamo probleempje

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 22:58
door Branko van der Veen (The mean green m
Hoi Marco,

je dynamo moet die puls krijgen volgens mij, morgen maar is een dikkere laadkabel monteren.

dat is zowiezo al beter voor het bijladen. nu gaat het door een dunne kabel vergeleken de mijn accu kabels naar achterste accu(in mijn kofferruimte) en aan mijn lier dat is allemaal 50kwadraat (ringvinger) kabel lekker dikke kabel voor het minste verlies en meeste vermogen. ik heb al een dikkere 25kwadraat (pinkje) kabel naar de start motor gelijk 2 maanden geleden met de andere dynamo, de kabels die eerst van de dynamo naar de startmotor en dan naar de accu gingen door gekoppeld had ik geen ruimte meer voor vanwege mijn spagettie uitlaat.

maar bedankt voor je info

groet,

branko

Re: dynamo probleempje

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 23:32
door Dennis101
De meeste dynamo's hebben minimaal 1500 omw/min (van de dynamo) nodig om het lampje te laten doven en laadstroom te genereren.
Er zit wat hysterese in dus het lampje zal als hij weer ietsje onder de 1500 omw/min zakt niet gelijk weer gaan branden.
Bij de ene dynamo liggen de waardes wat anders als bij de andere, op zich dus een vrij normaal verschijnsel.

Dennis B.

Re: dynamo probleempje

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 23:37
door Branko van der Veen (The mean green m
Ja maar waarom alleen bij het starten van de motor ik moet wel tot 3000 a 4000 toeren draaien om het lampje uit te laten gaan en laadstroom te krijgen. daarna geen probleem meer. als de motor koud is loopt ie 750 toeren stationaire en warm 1000.


groet,

branko

Re: dynamo probleempje

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 23:48
door Dennis101
Dat is best een hoop ja.
Vraag eens aan de leverancier van de dynamo welk vermogen het lampje moet hebben. Hier haalt de dynamo namelijk het eerste stukje veldbekrachtiging vandaan bij het "opstarten". Het is namelijk best mogelijk dat deze dynamo een wat sterker veld (zwaarder lampje) nodig heeft als met de standaard dynamo.

Dennis B.

Re: dynamo probleempje

Geplaatst: zo 04 sep 2005, 23:54
door Branko van der Veen (The mean green m
ja maar zou het dan aan het lampje liggen. gaat de kabel van/naar het lampje ook naar de standaar voltmeter die in de dash zit bij een RR uit 1978, deze meter geeft ook te weinig aan he. en ik heb de dynamo bij ter horst weg dus niet nieuw.

groet,


branko

Re: dynamo probleempje

Geplaatst: ma 05 sep 2005, 00:49
door Dennis101
Het zou er inderdaad aan kunnen liggen dat die grotere dynamo een wat zwaarder lampje nodig heeft om voldoende veld te kunnen genereren, zodat de dynamo al bij een lager toerental opstart. Eenmaal opgestart en op hogere toerentallen is het lampje niet meer van belang voor de veldspanning. Dat neemt dus niet weg dat de mogelijkheid nog altijd open blijft dat de dynamo niet helemaal o.k. is.
Als de voltmeter inderdaad te weinig aangeeft lijkt het erop dat de dynamo niet helemaal lekker is.
De voltmeter geeft de boordspanning aan, die op z'n beurt weer een rechtstreekse relatie heeft met de laadstroom/spanning.

Dennis B.

Dynamo aansluitingen

Geplaatst: ma 05 sep 2005, 12:51
door Branko van der Veen (The mean green m
wat is de juiste aansluiting van een oude dynamo (type 16 arc, met de rechthoekige stekker) naar een type "A133/80"

de twee dikkere bruine kabels zitten op de "+output terminal" (nummertje 4 in handboek). de groen met bruine streep kabel zit nu op "IND terminal" (nummertje 3 in handboek). de bruine zit nu op de "sensing terminal" (nummertje 5 in handboek)
de "suppression capicitor" (nummertje 1 in handboek) zit op de "positive suppression terminal" (nummertje 2 in handboek) zoals hoort.

over de dikkere bruine kabels ben van overtuigt dat die goed zitten. de groen/bruine kabel en de bruine kabel ben ik haast zeker.

wie kan me vertellen of dit zo de goede aansluiting of juist niet.

groet,

branko

Re: Dynamo aansluitingen

Geplaatst: ma 05 sep 2005, 16:44
door Branko van der Veen (The mean green m
Heb vanmorgen nog een 10mm2 kabel geplaatst van mijn dynamo naar accu, via een radiatorslangetje van inlaatspruitstuk naar radiator. het is nu al een stuk beter. ik moet nog wel steeds een beetje gas geven om het lampje te doen doven en de voltmeter doen stijgen.



groet,

branko

Re: dynamo probleempje

Geplaatst: wo 07 sep 2005, 01:05
door Branko van der Veen (The mean green m
Hoi dennis,

ik heb gister een extra laadkabel (10mm2) naar mijn accu gelegd, via retourkoelleiding van inlaatspruitstuk. daarna was het al een stuk beter nog maar een 2000 toeren en daarna voldoende stroom.

en heb vandaag het lampje vervangen van 2.2watt naar 5watt lampje en hoe nu nog maar een klein beetje gas bij tegeven en daarna voldoende stroom.

ik wist niet dat een lampje dit uit kon maken. weer iets geleerd.

aal doende leer je toch weer wat bij met een LR of RR.

groet,

branko