Pagina 1 van 1

Nu dan toch brokken...

Geplaatst: ma 29 aug 2005, 23:39
door Jan van Wijngaarden
Beste prikkers,

Na 2 jaar 2748 liter diesel en 22952 kilometer zonder grote problemen
heeft mijn 109 nu wel een probleem.
De 3e en 4e versnelling zijn niet meer in te schakelen.
Nu denk ik dat het de synchro van de 3e en 4e versnelling is.
Zou dat kunnen? en zo ja,
Is de synchro te vervangen met de bak onder de auto?

Alvast bedankt,

Met groet,

Jan van Wijngaarden

Re: Nu dan toch brokken...

Geplaatst: ma 29 aug 2005, 23:49
door andre k
Ik ben benieuwd Ik kan hem met moeite zonder tandenborstelen in de 2 krijgen.
Heb vlak voor de vakantie nog effe de olie vervangen en vold in de aftap dop messingkleurig gruis en een tandje (geen tandwiel tand)
volgens mij ben ik ook binnenkort aan de beurt.

Re: Nu dan toch brokken...

Geplaatst: ma 29 aug 2005, 23:49
door Dennis101
Ja hoor, dat kan.
Vaak blijkt dat het alleen een van de bladveertjes is die gebroken is en de boel dwarszit en dat is via het bovendeksel te repareren.
Met wat pielen en een telefoontang met lange bekken is het best te doen.
Ik heb het zelf ook al gedaan en een paar anderen hier op het prikbord ook.
Als het in de veertjes zit, vervang ze dan alle drie anders kun je binnen korte tijd weer aan de slag.
Je bent even bezig, maar je hebt maar een paar euro aan onderdelen nodig.
Als ik een beschrijving die ik ooit gemaakt heb kan vinden plaats ik hem hier wel even.

Dennis B.

Re: Nu dan toch brokken...

Geplaatst: di 30 aug 2005, 00:25
door Momenteel fietser
Als het schakelen van een naar twee en van drie naar twee moeilijk gaat bij een series drie bak. Kan dat dan ook opgelost worden met die veertjes reparatie?

Zou mooi zijn.

Re: Nu dan toch brokken...

Geplaatst: di 30 aug 2005, 01:27
door Dennis101
Als hij lastig in en uit z'n drie gaat kan dat best hetzelfde euvel zijn.
Als je de bakolie aftapt vind je vanzelf brokjes bladveer als dit het euvel is.

Dennis B.

Re: Nu dan toch brokken...

Geplaatst: di 30 aug 2005, 02:03
door Momenteel fietser
Geen brokjes gevonden. Olie ziet er schoon uit, moet namelijk regelmatig bijvullen. Tegenwoordig lijkt het minder omdat ik de oliekering van de voorste aandrijfas heb vervangen. De achterste had ik al eens vervangen maar dat hielp niet zo erg.
Omdat nu de motor stuk is weet ik niet hoe het op de lange duur gaat helaas. Maar met een nieuwe motor kan ik ook de oliekering bij de koppeling vervangen. Je moet er toch iets positiefs in zien. Anders zou je toch bijna overstappen op een luxe koets zoals een T#$%$#a of een M@z#%a of zo. Bij mijn T%j@ta hoefde ik op 150 000 km alleen maar een koolborsteltje in de dynamo te vervangen. Slijtage onderdelen zoals banden, uitlaten en remmen niet meegeteld. Mijn Corrolla rijdt nu in Afrika. Terwijl mijn Laro de helft van zijn leven in afrika heeft gereden en terug gekomen is naar nederland.

Rare jongens die auto's

Re: Nu dan toch brokken...

Geplaatst: di 30 aug 2005, 16:22
door arjan wilbie
ik zwijg, en doe daar wijs aan....
101fc vooras,
2,5 diesel,
2,25 diesel
2,25 benzine
en diverse dingen aan een A-R 33SW 1.3S

Re: Nu dan toch brokken...

Geplaatst: wo 31 aug 2005, 18:32
door fietser
En de Alfa?

Re: Nu dan toch brokken...

Geplaatst: wo 31 aug 2005, 19:40
door arjan wilbie
carburatie probleem ( 2 dubbele webers) en een hoop lekkage aan koppeling en rem cylinders,
net als mij laro's dus :-)
groeten,
Arjan Wilbie

Re: Nu dan toch brokken...

Geplaatst: do 01 sep 2005, 02:52
door Momenteel fietser
Alleen lastiger bij te komen voor reparatie.
Waneer ga jij richting sortout. Arjan?