Klepgeleider dilemma 6-cilinder.
Geplaatst: ma 29 aug 2005, 14:26
Prikkers,
Ik heb het afgelopen weekend de uitlaatkleppen maar eens uit het blok van de 6-cilinder gepeuterd en mijn vermoeden werd bevestigd. Nogal royale geleiderspeling..... Mijn gevoel dat de oliespetters op de achterkant van de auto zich via de uitlaatklepgeleiders een weg naar buiten baanden klopt dus wel een beetje.
Nu is het probleem dat ik ze er misschien wel uit kan krijgen met de motor in de auto, maar ik heb er niet echt vertrouwen in dat ik er ook weer nieuwe in krijg. Heeft er misschien iemand ervaring met het er in trekken van klepgeleiders met bijvoorbeeld een draadeind of een lange bout, een paar stevige ringen en een paar moeren??? Dit is de enige manier die ik kan bedenken waarbij ik in een krappe ruimte die dingen weer op hun plek krijg. Volgens het werkplaatshandboek is dit wel de methode die gebruikt wordt voor de klepzittingen, maar of het voor geleiders ook werkt...???
Het probleem is dat ik op dit moment niet de tijd heb om de motor uit te bouwen om nieuwe geleiders er in te kunnen persen en ik wil de auto eigenlijk binnen afzienbare tijd wel gaan gebruiken. Het is dus niet een klus waar ik aan wil beginnen zonder dat ik 90% garantie op succes heb.
Optie B is om e.e.a. voor kennisgeving aan te nemen, de kop er weer op schroeven, voorlopig regelmatig olie bij te vullen en misschien een extra motor op te scharrelen die ik op mijn gemak helemaal kan reviseren..... Wie heeft er nog eentje (over)??? Ik kwam in het archief een posting van ene Jan tegen die z'n mailadres verstopt had en die er eentje over had. Is al wel een tijdje geleden.
Voor de inlaatkant heb ik inmiddels wel een modificatie geengineerd met uitlaatklepgeleiders en seals van een tweeeneenkwart. Deze week gaat een (vuttende) kennis van me ze even afdraaien zodat ik ze komend weekend er in kan persen. Voordeel van deze constructie is dat de binnen en buiten diameter gelijk zijn. Het is dus een kwestie van oude geleiders er uit persen en de nieuwe afdraaien en er in persen.
Tips of adviezen voor de uitlaatgeleiders ?????........
Niels
Ik heb het afgelopen weekend de uitlaatkleppen maar eens uit het blok van de 6-cilinder gepeuterd en mijn vermoeden werd bevestigd. Nogal royale geleiderspeling..... Mijn gevoel dat de oliespetters op de achterkant van de auto zich via de uitlaatklepgeleiders een weg naar buiten baanden klopt dus wel een beetje.
Nu is het probleem dat ik ze er misschien wel uit kan krijgen met de motor in de auto, maar ik heb er niet echt vertrouwen in dat ik er ook weer nieuwe in krijg. Heeft er misschien iemand ervaring met het er in trekken van klepgeleiders met bijvoorbeeld een draadeind of een lange bout, een paar stevige ringen en een paar moeren??? Dit is de enige manier die ik kan bedenken waarbij ik in een krappe ruimte die dingen weer op hun plek krijg. Volgens het werkplaatshandboek is dit wel de methode die gebruikt wordt voor de klepzittingen, maar of het voor geleiders ook werkt...???
Het probleem is dat ik op dit moment niet de tijd heb om de motor uit te bouwen om nieuwe geleiders er in te kunnen persen en ik wil de auto eigenlijk binnen afzienbare tijd wel gaan gebruiken. Het is dus niet een klus waar ik aan wil beginnen zonder dat ik 90% garantie op succes heb.
Optie B is om e.e.a. voor kennisgeving aan te nemen, de kop er weer op schroeven, voorlopig regelmatig olie bij te vullen en misschien een extra motor op te scharrelen die ik op mijn gemak helemaal kan reviseren..... Wie heeft er nog eentje (over)??? Ik kwam in het archief een posting van ene Jan tegen die z'n mailadres verstopt had en die er eentje over had. Is al wel een tijdje geleden.
Voor de inlaatkant heb ik inmiddels wel een modificatie geengineerd met uitlaatklepgeleiders en seals van een tweeeneenkwart. Deze week gaat een (vuttende) kennis van me ze even afdraaien zodat ik ze komend weekend er in kan persen. Voordeel van deze constructie is dat de binnen en buiten diameter gelijk zijn. Het is dus een kwestie van oude geleiders er uit persen en de nieuwe afdraaien en er in persen.
Tips of adviezen voor de uitlaatgeleiders ?????........
Niels