Pagina 1 van 1

Klepgeleider dilemma 6-cilinder.

Geplaatst: ma 29 aug 2005, 14:26
door Niels
Prikkers,

Ik heb het afgelopen weekend de uitlaatkleppen maar eens uit het blok van de 6-cilinder gepeuterd en mijn vermoeden werd bevestigd. Nogal royale geleiderspeling..... Mijn gevoel dat de oliespetters op de achterkant van de auto zich via de uitlaatklepgeleiders een weg naar buiten baanden klopt dus wel een beetje.
Nu is het probleem dat ik ze er misschien wel uit kan krijgen met de motor in de auto, maar ik heb er niet echt vertrouwen in dat ik er ook weer nieuwe in krijg. Heeft er misschien iemand ervaring met het er in trekken van klepgeleiders met bijvoorbeeld een draadeind of een lange bout, een paar stevige ringen en een paar moeren??? Dit is de enige manier die ik kan bedenken waarbij ik in een krappe ruimte die dingen weer op hun plek krijg. Volgens het werkplaatshandboek is dit wel de methode die gebruikt wordt voor de klepzittingen, maar of het voor geleiders ook werkt...???
Het probleem is dat ik op dit moment niet de tijd heb om de motor uit te bouwen om nieuwe geleiders er in te kunnen persen en ik wil de auto eigenlijk binnen afzienbare tijd wel gaan gebruiken. Het is dus niet een klus waar ik aan wil beginnen zonder dat ik 90% garantie op succes heb.
Optie B is om e.e.a. voor kennisgeving aan te nemen, de kop er weer op schroeven, voorlopig regelmatig olie bij te vullen en misschien een extra motor op te scharrelen die ik op mijn gemak helemaal kan reviseren..... Wie heeft er nog eentje (over)??? Ik kwam in het archief een posting van ene Jan tegen die z'n mailadres verstopt had en die er eentje over had. Is al wel een tijdje geleden.

Voor de inlaatkant heb ik inmiddels wel een modificatie geengineerd met uitlaatklepgeleiders en seals van een tweeeneenkwart. Deze week gaat een (vuttende) kennis van me ze even afdraaien zodat ik ze komend weekend er in kan persen. Voordeel van deze constructie is dat de binnen en buiten diameter gelijk zijn. Het is dus een kwestie van oude geleiders er uit persen en de nieuwe afdraaien en er in persen.

Tips of adviezen voor de uitlaatgeleiders ?????........

Niels

Re: Klepgeleider dilemma 6-cilinder.

Geplaatst: di 30 aug 2005, 00:30
door Erik
Hoi Niels,

Eerst even zeggen dat ik geen oplossing voor je weet, ik weet nog niet eens hoe het er precies uitziet in de regio waar het over gaat.

Ik heb het verhaal wel met interresse gelezen want ik heb zelf ook een 6-cilinder alleen weet ik eigenlijk nog niks van de conditie van het blok.

Heb je misschien een schets of foto van die kleprubbers die je op de inlaatgeleiders hebt gezet?

Verder klinkt een draadstang mij wel als een goede methode maar je moet daarna natuurlijk wel je zitting opnieuw infrezen?

Groeten Erik

Re: Klepgeleider dilemma 6-cilinder.

Geplaatst: di 30 aug 2005, 01:45
door Niels
Hoi Erik,

Foto's zijn onderweg naar mijn fotopic site. Ik geef je een seintje als ze er op staan.

Groet,

Niels

Re: Klepgeleider dilemma 6-cilinder.

Geplaatst: di 30 aug 2005, 15:00
door Niels
Heren,

De foto's staan op fotopic.

De meest rechtse van het rijtje is de 6-cilinder geleider. Je kunt op de 2e foto nog net het o-ringetje zien zitten. De meest linkse is de 2 1/4 uitlaat geleider met seal. Het deel dat in de kop steekt is to 18,7 mm. afgedraaid. Op de uitlaatklepseals zitten wel 4 kleine ribjes (ter onderscheiding van de inlaatklepseals) die je er af moet slijpen/snijden. Anders komen ze aan de binnenkant tegen de veer aan.

Een nadeel is dat de geleiders nog iets korter zijn dan de originele, maar omdat de arm van de tuimelaar vrij lang is en de dwarskracht op de kracht dus vrij klein, durfde ik dat wel aan.

Voor meer info, stuur maar even een mail.

Groet,

Niels

[nielsgerrits.fotopic.net]