Kan dit de dynamo zijn ?
Geplaatst: za 27 aug 2005, 16:31
Ik heb het volgende probleem:
Als ik de motor uit zet en de sleutel uit het contact haal blijft het niet laden lampje van de dynamo branden. Erg vervelend natuurlijk zo'n rood lampje, dus maar verder gekeken.
Ik heb een lekstroom van 2.3 A als alles uit is (ook het contact is uit en het laadstroom lampje van de dynamo is uit de fitting).
Van alles geprobeerd, maar de lektroom blijft. Behalve als ik de stekker van de dynamo los haal.
In het elektrische schema zie ik dat de dynamo doormiddel van twee bruine draden aan de 12 volt van de startmotor zit (direct aan de accu). Dit is een dikke en een dunne bruine draad. Verder is er nog een gele die naar het controle lampje gaat.
Bij nameting (alles met de motor uit). Op de dikke bruine draad staat inderdaad 12 volt. De dunne bruine draad houdt bij het loshalen van de stekker 12 volt vannaf de dynamo.
Zit er een sluiting in de dynamo?
Als de motor wordt gestart laad de accu gewoon op. (De spanning op de accupolen neemt lanzaam toe).
Even voor alle duidelijkheid:
Het is een SIII 109 D uit 1979.
Help, help, help ..... een diesel aanduwen is niet mijn sterkste kant.
Apke
www.larrie.nl
(als de site het nog wel doet met een lege accu
)
Als ik de motor uit zet en de sleutel uit het contact haal blijft het niet laden lampje van de dynamo branden. Erg vervelend natuurlijk zo'n rood lampje, dus maar verder gekeken.
Ik heb een lekstroom van 2.3 A als alles uit is (ook het contact is uit en het laadstroom lampje van de dynamo is uit de fitting).
Van alles geprobeerd, maar de lektroom blijft. Behalve als ik de stekker van de dynamo los haal.
In het elektrische schema zie ik dat de dynamo doormiddel van twee bruine draden aan de 12 volt van de startmotor zit (direct aan de accu). Dit is een dikke en een dunne bruine draad. Verder is er nog een gele die naar het controle lampje gaat.
Bij nameting (alles met de motor uit). Op de dikke bruine draad staat inderdaad 12 volt. De dunne bruine draad houdt bij het loshalen van de stekker 12 volt vannaf de dynamo.
Zit er een sluiting in de dynamo?
Als de motor wordt gestart laad de accu gewoon op. (De spanning op de accupolen neemt lanzaam toe).
Even voor alle duidelijkheid:
Het is een SIII 109 D uit 1979.
Help, help, help ..... een diesel aanduwen is niet mijn sterkste kant.
Apke
www.larrie.nl
(als de site het nog wel doet met een lege accu
