Pagina 1 van 1

Elektronische snelheidsmeter

Geplaatst: do 18 aug 2005, 13:13
door Maarten Schot
goedemorgen,

ben bezig met het rdw klaar krijgen van mijn FC, mis nu nog een km teller kabel, die ivm de andere motor niet meer standaard is. Moet dus of een nissan kabel laten verlengen, of een elektronische plaatsen. Weet iemand een adres voor zo'n "custom"kabel? Een VDO elektronische km teller is er vanaf 110 euro, tm 270 euro.. Of een fietsteller, tot hoever gaan die?

Een hoop vragen, ik hoop dat iemand een antwoord heeft..

Groeten

Maarten

Re: Elektronische snelheidsmeter

Geplaatst: do 18 aug 2005, 13:50
door Frans
Motor heeft toch niets met de km-kabel te maken, gaat toch om de versnellingsvak.
Of is die ook vervangen.

Frans Bonnes

Re: Elektronische snelheidsmeter

Geplaatst: do 18 aug 2005, 15:04
door Maarten Schot
Ja, vergeten te vertellen. Zit ook een andere bak in, maar wel de bijbehorende km teller. Alleen ivm andere lengte moet er een kabel op maat komen.

Groet

Maarten

Re: Elektronische snelheidsmeter

Geplaatst: do 18 aug 2005, 15:40
door Jan Aart
Maarten,

Misschien kun je voor de RDW keuring een GPS lenen van iemand, hiermee kun je meestal ook de snelheid aflezen (waarschijnlijk ook nog nauwkeuriger dan de ander optie's)

succes


Jan Aart

Re: Elektronische snelheidsmeter

Geplaatst: do 18 aug 2005, 16:41
door Frans Herlé
Ik heb op mijn motoren fiets computers zitten, gaan tot 300 km/h.
Zijn alleen niet indirect verlicht, maar ik geloof dat bij de motor accesoires leveranciers daar oplossingen voor zijn.

Groet Frans Herlé Military Carawagon

Re: Elektronische snelheidsmeter

Geplaatst: do 18 aug 2005, 17:53
door AadG
[www.hollandjava.nl]

Dit bedrijf maakt km tellerkabels voor VDO systemen.

Probeer het eens

Re: Elektronische snelheidsmeter

Geplaatst: vr 19 aug 2005, 01:15
door Raymond
Kijk eens bij :

[www.recreatieve.nl]

Hier staat verderop de pagina ergens iets over fietscomputers in een landrover

Groeten Raymond

Re: Elektronische snelheidsmeter

Geplaatst: vr 19 aug 2005, 01:20
door Raymond
Na meerdere malen gevraagd te zijn, volgt hier een korte uitleg van hoe ik dat gedaan heb. Ik gebruik deze fietscomputer als goedkope tripmaster voor de recreatieve ritten. Dit werkt makkelijker dan de dag teller, omdat hij te bedienen is door de bijrijder en vaak nauwkeuriger is dan de dag teller.

De meeste fietscomputers kunnen zeer goed in auto’s gebruikt worden. (behalve dan de aller goedkoopste) Ze kunnen snelheden weer geven tot boven de 120km/u en afstanden tot op 10 meter nauwkeurig. Let wel op dat de computer die je koopt op 10 meter nauwkeurig is. De meeste allergoedkoopste modellen geven maar op 100 meter nauwkeurig aan.

Ik gebruik een Sigma BC600. Deze is makkelijk te resetten door de bovenste knop enkele seconden vast te houden. En is niet te duur. (€15 - €20). De computer is gemonteerd op een steun midden op het dashboard zodat hij te bedienen is door de bijrijder maar ook door de bestuurder af te lezen is.

Bijna alle fietscomputers werken met een magneet aan het wiel en een sensor met reed contact.

Tijdens de montage heb ik de sensor zo zwaar toe getakeld dat deze niet meer werkte, en heb deze vervangen door een sensor van een auto cruise control. Deze sensor werkt het zelfde als de sensors van een fietscomputer, maar zijn groter en veel sterker. Deze zijn te krijgen bij de meeste auto materialen zaken.

Afhankelijk van de auto moet je een goede plek vinden voor de magneet en de sensor.

In mijn Defender heb ik de magneet aan de remtrommel van de handrem gemonteerd.

Deze zit achter de versnellingsbak een mooi tussen de chassis balken. De magneet heb ik in een van de balanceer gaatjes in de trommel geplakt met een twee componenten kit.

Hierdoor steekt de magneet niet uit en kan daar door niet van de trommel vallen als deze eens vast op de grond licht. (Ja, dat gebeurt wel eens als je aan het spelen bent in het terrein.) De sensor heb ik op een steun aan de chassis balk gemonteerd, op een paar millimeter van de magneet.

De kabel aan de fiets computer is meestal niet lang genoeg om in de auto gebruikt te worden, maar kan makkelijk door geknipt en verlengd worden met bijvoorbeeld luidspreker snoer.

Bij auto’s zonder trommel voor de handrem aan de versnellingsbak kun je de magneet ook aan de aan drijfas maken (de achterste bij auto’s met vrijloop naven.) of bij het achter differentieel of een van de wielen. Deze ander oplossingen maken het vaak moeilijker om een goede plek te vinden voor de sensor, door dat de magneet beweegt met de aandrijf as of het wiel.

Het lastigste is bij veel auto’s om de bedrading van af de sensor naar de computer te leggen.

Je moet een goede plek vinden om de bedrading naar binnen te leggen zonder dat deze tegen bewegende delen aan komt, of dat er water naar binnen kan komen.

Bij montage aan de trommel van de handrem of de aandrijf as dien je er rekening mee te houden dat de as sneller draait dan het wiel, door de overbrenging in het differentieel.

Bij mijn Defender is die overbrenging 3.54:1. Hierdoor draait de aandrijf as 3.54 maal sneller dan het wiel. Ik moet de wiel diameter dus 3.54 maal kleiner instellen dan dat deze werkelijk is. Want bij één omwenteling van het wiel komt de magneet 3.54 maal langs de sensor.

Afhankelijk van welke fietscomputer die je gebruikt moet je de wiel diameter of omtrek in geven. Om de goede wiel diameter te vinden kun je een streep trekken op de band en op de weg een de auto bijvoorbeeld 10 wiel omwentelingen naar voren rijden, en daar weer een streep op de weg trekken naast de streep op de band. De afstand op de weg, gedeeld door 10 is nauwkeuriger dan wanneer je de afstand meet bij één omwenteling. De gemeten afstand delen door 3.14 geeft de wiel diameter.

Het probleem met de hoge terreinbanden die wij gebruiken is dat deze bij lagere snelheden lager zijn dan bij hoge snelheden.

Je kunt dus ook de diameter van een belast wiel onder de auto meten en de diameter van het onbelaste reserve wiel. En hier het gemiddelde van nemen. De mooiste manier is als je de gegevens van een fabriekkant kunt gebruiken. BF Goodrich geeft op zijn website ( www.bfgoodrichtires.com ) het aantal omwentelingen per mile aan bij een snelheid van 45 mph. Dit aantal omwentelingen per mile is terug te rekenen naar een wiel diameter of omtrek.. Dit is dan de wiel diameter van de belaste band bij +/-80 km/u.




De fietscomputer op het dashboard.




De sensor bij de rem trommel.




Het balanceer gat waar de magneet in geplakt is.



Veel succes als je dit ook wil proberen.

Rob Bakker.

Re: Elektronische snelheidsmeter

Geplaatst: vr 19 aug 2005, 11:00
door Maarten Schot
Dat is nog eens nuttige info. ga vanmiddag maar eens naar de fietsenwinkel.

Hartelijk dank voor alle info,

Maarten

Re: Elektronische snelheidsmeter

Geplaatst: za 20 aug 2005, 21:02
door jurgen
misschien nog een tip,als je een sigma 1200 neemt (20€ in belgië) dan zit
er ook nog een tripmasterfunctie op die gereset kan worden door de bovenste knop
kortstondig in te drukken .bij andere modellen moet je deze meestal 2 a 3 seconden induwen.
mvg.
Jurgen