Dat blijven toch de moeilijkste problemen. (tik in de motor)

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
wilberth

Dat blijven toch de moeilijkste problemen. (tik in de motor)

Bericht door wilberth »

Stond ik gisteren dus met mijn schroevendraaier stethoscoop in de aanslag om eindelijk die vervelende tik eens op te sporen. Start ik de motor..

Weg tik. Motortje loopt zoals je verwachten mag.

Heb echter nog steed het idee dat hij teveel rookt en te weinig vermogen geeft, maar goed. Het enge geluid is ineens verdwenen. (waarmee naar mijn idee lagers e.d. afvallen, die reapareren zichzelf niet plotsling)

En wat heb ik nu al gedaan tevoren, eigenlijk alleen kleppen gesteld. (maar direct na het stellen was de tik nog aanwezig)

Blijven toch de moeilijkste problemen, die problemen die er net even niet zijn als je ze op wilt sporen.

Vandaag maar weer een stukje rijden, kijken of het nog terug komt.

Verdenking gaat steeds meer naar distributie, maar hoe kan ik de staat hiervan controleren zonder hem meteen open te leggen?

Kan ik eigenlijk de tuimelaaras verwijderen (en dus de stoterstangen) zonder dat ik een nieuwe koppakking nodig heb? Ik moet dan namelijk wel 4 kopbouten loshalen. Of is dit riskant?

Ach misschien moet ik niet zeuren en hem gewoon ff open halen.

Het verhaal gaat verder..

Groet,Wilberth
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Re: Dat blijven toch de moeilijkste problemen. (tik in de motor)

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

wilberth,

heb je de compressie al gemeten? En volgens mij mkan je niet ongestraft een paar kopbouten loshalen (maar ik ben geen series expert)

groet frank
Frans

Bericht door Frans »

Volgens mij zijn de bouten van de tuimelaaras GEEN kopbouten.
Ze lopen dacht ik niet door het blok in. Is dacht ik ook geen ruimte voor.

Frans Bonnes
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De grote bouten waarmee je tuimelaaras vastzitten zijn WEL kopbouten (ze lopen door de kop heen het onderblok in). Maar waarom wil je je tuimelaars eraf halen?

En ik zou ook de timing van je ontsteking even nakijken. Bij mij was die laatst ontzettend veel verdraait (waardoor weet ik ook niet) maar hij begon ontzettend te roken en miste veel vermogen. Na de ontsteking gesteld te hebben doet ie het weer perfect. Maandag haalde ik nog een mecedes SLK in!

groeten Pieter
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je krijgt trouwens ook je stoterstangen eruit met de tuimelaars nog op hun plaats.

Op het moment de tuimelaar omhoog is (klep dicht, net als bij het stellen van de kleppen) kan je de stelschroef helemaal los draaien en priegel je net je stoterstang er tussenuit. Evt kan je met de tuimelaar de klepveer iets indrukken om wat meer ruimte te hebben. Het enige is dus dat je steeds de krukas moet draaien net als bij het kleppenstellen.

Ik weet alleen niet want je wijzer wordt als je stoterstang eruit is. Je kunt hooguit zien of de uiteinden van die dingen niet versleten zijn (maar das stel je bij tijdens het stellen van je kleppen). Verder valt er niks je dien, je nokas kan je namelijk ook niet zien. Daar zit nog een rollager en een glijlager boven. Die krijg je er alleen uit als de kop eraf is. En om dat allemaal te doen voor een misschien wel onschuldig tikje.

Stel iig eerst je ontsteking goed af, dat scheelft echt een hoop!

Groeten Pieter
Frans

Bericht door Frans »

Weer wat geleerd mbt series landrovers.

Frans Bonnes
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Volgens mij heeft wilberth een diesel gekocht, daar zit geen ontsteking op Mischien dat de pomp niet helemaal op tijd staat.

groet
Pjotr

Bericht door Pjotr »

:s mmmmm een diesel......... dan houd ik verder mijn mond wel, geen idee hoe je dat allemaal moet/kan afstellen :s

groetjes
wilberth

Bericht door wilberth »

Inderdaad, en dat van dat verplaatsen van die tuimelaars had ik al bedacht, maar ik kom op een of andere manier vingers tekort om
- de klep in te drukken
- de tuimelaar opzij te schuiven
- de stoterstangen eruit te priegelen
dus leek het me eenvoudiger om even die hele as los te nemen, kan ik meteen de tuimelaars zelf op schade controleren. Maar dan zit je met die kopbouten te kijken. En dat alles alleen om even te checken of die stangetjes nog mooi recht zijn en niet ergens een knik op hebben gelopen door verschoven distributie (traumaatje dat ik bij m'n vorige 2.25 diesel op heb gelopen).

Denk dat ik als ik echt zekerheid wil hebben, ik er niet aan ontkom om even de distributie open te trekken.

Zij er nog dingen die je dan eigenlijk sowieso even moet vervangen. Bv de kettting, en moet je dan eigenlijk ook nieuwe tandwielen zetten?
De spanner moet je uiteraard controleren. Verder nog tips?

Groet, Wilberth
Yuri

Bericht door Yuri »

ketting gaat LANG mee. compressie meter heb ik. aan de klepstelen kan je zien of de kleppen goed ronddraaien. is belangrijk. kleppen moeten wel ruimer gesteld worden om de stoterstangen eruit te wippen. hou nr1 bij klep1 etc.

we zien elkaar zaterdag,

grtz,

Yuri
SIII 109D
Tom MWL

Bericht door Tom MWL »

kapotte verstuiver kan ook als een tik in de motor aanhoren of hangende verstuivernaald.hebben we eens bij een caterpillar gehad.en roken dat ie dan doet!
groet,tom
Plaats reactie