Pagina 1 van 1
TDi in Serie IIA 109"
Geplaatst: ma 27 jun 2005, 23:47
door kneliz
Hoi, ik heb een erg goede en gezonde 109" uit 1967 met een 2.5 defender blokje op LPG. Ik vol dat echter problemen komen met 1- de versnellingsbak (=op) 2- de verdamper (lekt intern) ,3- het blok (zit een rare rammel in de tuimelas),
Ik denk er dus over om er een TDI blok in te zetten maar dan zal ik ook een stevigere bak nodig hebben. Welke handbak is het best zonder al teveel concessies te doen aan schutbord, de '3e' zitting en de tunnel. Motor en bak steunen maken kan ik wel, Ik weet alleen niet goed wat de best passende items zijn. PS: Is het ook nodig om defender/disco/RR assen onder mijn paraboolveren te monteren ivm. permanente 4x4? ThanX
Re: TDi in Serie IIA 109"
Geplaatst: ma 27 jun 2005, 23:54
door Jeroen
Hoi kneliz
Probeer eens bij A&G landrover unlimited, die doen dit regelmatig heb ik gezien. Zij kunnen je absoluut verder helpen als je dat wilt.
[www.landrover-unlimited.com]
suc6
/Jeroen
Re: TDi in Serie IIA 109"
Geplaatst: di 28 jun 2005, 01:47
door Jan Schober
Als je er een 5 bak in zet moet je of een conversie set van TIC in de vooras plaatsen (Homokineet voor series ipv kruiskoppeling) of er inderdaad andere assen onder zetten, maar dat kost nog al wat aanpassings werk (ze zijn breder, er zitten spring ipv blad-veren op, er zitten schijfremmen op, panhard stang en stuurstang zal je ook wel passend moeten maken).
persoonlijk zou ik een andere bak zoeken, of reviceren. die tuimelas zal toch ook geen groot probleem zijn, en die verdamper kan je gewoon vernieuwen lijkt mij.
Groeten Jan Schober
Re: TDi in Serie IIA 109"
Geplaatst: di 28 jun 2005, 09:23
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
Lastigste van de hele conversie lijkt mij de rdw,je moet naar de rdw om je auto om te laten keuren naar diesel, dat zou ik nooit met een tdi maar met een 2.25 diesel doen, een tdi heeft teveel vermogen, dan willen ze rijtesten e.d. doen.
groet frank
Re: TDi in Serie IIA 109"
Geplaatst: di 28 jun 2005, 13:27
door 88serie123
IDD wat Frank zegt. Het legaliseren op kenteken is het grootste probleem. Dit moet altijd binnen de typegoedkeuring/standaard, zoals de auto op de markt is gebracht, om problemen te voorkomen.
Verder is het haalbaar, maar een hoop werk:
Benodigde spullen zoeken;
Chassis aanpassen ivm motorsteunen en baksteunen;
Schutbord aanpassen (ivm eventuele Defenderbak)
Vooras aanpassen (ivm eventuele Defender bak)
Kortom veel werk en duur. Je geeft net zo veel geld uit als het aanschaffen van een goede gebruikte Defender en die je op een Series kenteken zet. Beide acties tarten behoorlijk de illigaliteit.
Je kan in mijn opinie 2 dingen overwegen:
Vervang alleen de motor en schroef het vermogen iets terug en blijf bij een goede series bak met overdrive. Bij normaal gebruik is deze goed genoeg. 90 pk is voor een series LR al een enorme verbetering en het blijft per slot van rekening een oude Land Rover.
Of koop een vroege Defender en wacht tot dat deze belastingvrij is.
Er zijn al heel veel mensen met dit soort richelreuze plannen. Begin met de vraag: "wat wil ik eigenlijk" en niet met "wat kan ik allemaal verbeteren". Het blijft een Series Land Rover van meer dan 25 jaar oud.
Ik heb dit soort overwegingen al lang achter mij gelaten. Ik blijf mij een originele SIII die ik met wat aftermarket toepassingen ga moderniseren en die budgetair verantwoord zijn:
2,25 L motor 5 x gelagerd met Stage I of II loodvrije kop en eventueel een lagedruk turbo+intercooler in het toeren gebied van 1500 tot 3000 toeren.
Van 74 pk naar 95 pk is zat.
Standaard versnellingsbak met overdrive;
Paraboolveren met gasschokbrekers;
Stuurbekrachtiging;
Schijfremmen;
homoconeten in vooras;
Limited slip diff's.
En verder nog wat interieur verbeteringen.
Volgens mij kom ik zo aardig in de buurt van de eigenschappen van een Defender.
Kijk ook maar eens naar de verbeteringen van de 109 van Aad Koene.
Succes met je overweging.
Re: TDi in Serie IIA 109"
Geplaatst: ma 26 jun 2006, 18:56
door henri
ik heb een 2.5 N/A met een turbo en een supra Intercooler. rijdt als een trein!!!
kijk ook maar eens op www.tijdrovers.mysites.nl
grtn Henri