Pagina 1 van 1

lpg eisen nagevraagd

Geplaatst: vr 20 mei 2005, 10:41
door fred101
ben bij een APK en een LPGinbouw station geweest ivm apk en inbouw eisen, dus als je zelf bezig bent.

Ik heb mijn tank onder de 101 gehangen aan de houten bodem. Dit mag niet. Hij moet aan het chassis of een metalen carrosserie. Maar volgens mij hebben de meeste 101's ze binnen op de vloer liggen (wat dus niet zou mogen). De APK meesters schijnen dit echter niet te weten. Er moeten dan ook 3 banden aan ipv 2.

De leiding moet om de 35 cm vast, volgens de apk meester was vast zitten genoeg.

Hij moet lekvrij zijn, er mag geen roest op de tank, leeftijd van tank enz speelt geen rol. Alleen bij inbouw en RDW keuring. Niet als je al LPG op je kenteken hebt.

Als de tank aan de carrosserie zit dan moet de verdamper ook aan de carrosserie zitten en mag de leiding niet vast aan het chassis zitten.

Er moet een hitteschild tussen uitlaat en leiding als die dicht langs elkaar gaan (cm of 10) maar volgens de APK meester hoefde dat niet.

De auto moet met werkende lpg installatie naar de apk. De benzinepomp moet afslaan als de motor afslaat (voor jullie 101érs met een ge-by-passte oliedrukschakelaar, dit even buiten het lpg verhaal om). Er wordt alleen gekeken of de boel stevig vast zit en niet lekt.
Als er een benzineinrichting is hoeft die niet gedemonstreerd te worden maar mag niet lekken..
En niet verplicht maar aan te raden is een afsluiter in de retourleiding zodat op hellingen er geen benzine naar de carbs loopt.

Fred101

en dan nog !

Geplaatst: vr 20 mei 2005, 21:51
door willem S7 V8
LPG-INBOUWEISEN NEDERLAND VOLGENS RKLPG ‘7709-2001
- De tank mag geen metallisch contact met het frame, tankbanden of carosserie maken.
- Tussen het tankframe en de carosserie mogen zich op de montagepunten geen bekleding of coating
bevinden.
- Afmetingen carosserieringen voor bevestiging tankframe minimaal 30 x 2mm.
- Bevestigingsbouten tankbevestiging volgens inbouweisen (minimaal M8.8, boven 100l. M10)
- De bodemontluchter mag zich niet in de wielbak bevinden en mag niet boven de uitlaat uitmonden
- De spanbanden dienen tot de hartlijn van de tank terug geslagen te worden en dienen aan bepaalde
afmetingen te voldoen (tot 85ltr. : 29 x 1,5mm., daarboven speciale afmetingen)
- Het kruis op de tank dient op 90 graden te liggen.
- Electrische verbindingen in de appendagekast dienen vonkvrij uitgevoerd te worden.
- De massa-aansluiting van de LPG-afsluiter mag niet via de LPG-leidingen plaatsvinden.
- Bij tank in lengterichting dient tankframe een aanslag van minstens 30 mm. van de onderkant van
de tank te hebben en dient deze aanslag binnen de bolling van de tank te blijven.
- Bij montage van de LPG-tank in de lengte-as van het voertuig moet tussen LPG-tank en
de achterbank en achterzijde van het voertuig 10cm. ruimte overblijven (soort kreukelzone).
- Bij een onderbouw dient de tank minstens 20 cm. van het wegdek te blijven.
- Bij onderbouw dienen de appendages zonodig beschermd te worden tegen steenslag.
- De buitenvuller mag niet buiten de voertuigomtrek uitstekenen en dient zich binnen de schuine lijn
achterwiel bumper te bevinden.
- Indien zich de koppeling tussen buitenvuller en vulslang in de kofferruimte bevindt, dient een
gasdichte mof met ontluchting om de koppeling gemonteerd te worden.
- De vulslang tussen vuller en LPG-tank mag niet ouder zijn dan een jaar bij LPG- keuring.
- De voeding van de electronische tank-afnamekraan moet wegvallen bij een motorstop.
- Vulslang en leiding in wagenbodem beschermen met doorvoertules.
- De L.P.G.-leiding monteren op ten minste 10 cm. van de uitlaat anders dient een metalen beschermplaat aangebracht te worden.
- De L.P.G.-leiding mag niet onder het laagste voertuigpunt uit komen en let op omleggen leiding bij kriksteunen
- Monteer leidingbeugel minimaal om de 40 cm.
- Monteer de afsluiters met spoel omhoog en niet op het motorblok.
- De leiding van gasafsluiter naar verdamper dient zo kort als mogelijk te zijn
- Er dient goedgekeurde benzineslang gebruikt te worden tussen benzine-afsluiter en carburateur(s)
- De gasafsluiter dient gezekerd te worden (evt. over schakelaar)
- De LPG-drukdelen moeten voorzien zijn van R67-01….-keur.
- Bij de LPG-tank moet een (kopie van een) R67-01 goedkeurcertificaat worden overlegd.
- Stel na inbouw de koplamphoogten af.
- Stel na inbouw de CO op LPG volgens voorschriften < 1,5% (of <0,5% bij geregelde kat. U9/E2/G3 en verder)
- Type goedkeursticker monteren indien nodig. U9/E2 injectie vanaf 1 Juli 1990.
U9 carburatie vanaf 1 September 1990.
K6/S6/K9/S9 vanaf 1 januari 1991.
Grijs kenteken vanaf 1-07-1998


RDWkeur2001.doc

Re: lpg eisen nagevraagd

Geplaatst: za 21 mei 2005, 23:05
door Bart
En wat betreft de eisen voor een gasinstallatie volgens de APK-eisen,
dat zijn er heel wat minder;

Het kan dus inderdaad zo zijn dat de keurmeester niet zo nauw hoeft te kijken.

(Verenigd Europa? laten we eens beginnen met een verenigd RDW!)

Bart.

Re: lpg eisen nagevraagd

Geplaatst: za 21 mei 2005, 23:53
door fred101
ik heb nu van internet het hele apk boek downgeload. Dat is toch wel erg makkelijk.
Staat alles in. Mij pakken ze niet meer met dingen die eigenlijk wel mogen en waar ze toch op afkeuren. (ruitensproeier bv)

fred101

Re: lpg eisen nagevraagd

Geplaatst: zo 22 mei 2005, 00:11
door Frans
Waar staat dat APK-boek?

Frans Bonnes

Re: lpg eisen nagevraagd

Geplaatst: zo 22 mei 2005, 01:30
door Bart
Bij mij in de kast ???

Bart

Re: en dan nog !

Geplaatst: zo 09 okt 2005, 14:07
door fred101
wel lachen, na inbouw de koplampen opnieuw afstellen bij een 101 alsof de veren wat doen.

Fred101