Pagina 1 van 1

afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 00:38
door piet
Weet iemand hoe je een verdeler afstelt van 109 6 cylinder op gas
Wat voor octaangehalte moet je vanuit gaan. (90 of 83)

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 00:40
door Roald DI TDI & 3.9V8
eerder 83 dan 90, LPG heeft heeft bijna geen "octane" gehalte

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 00:48
door piet
Is het zelf goed te doen , met werkplaats hanboek?, zonder scoop

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 01:26
door HarryS
Een typerend kenmerk van het gegarandeerd loodvrije LPG is het hoge octaangehalte van deze brandstof: 103-104,5 RON (Research Octane Number)

Groet HarryS

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 10:41
door fred101
even zeiken: het is octaangetal en niet gehalte.
Gas meestal een graad of 3 vroeger als benzine. Zet cilinder 1 in de compressieslag dan de merktekens op het vliegwiel doordraaien tot (zoek even in je werkplaatsboek op ,de mijne ligt in de schuur en het is nat en ik ben in pyama, vindt je het niet dan mail maar ga ik straks zoeken) waarschijnlijk 6 graden voor het bovenste dode punt. Dan een lampje op je contactpunten en de aarde en dan de verdeler verdraaien tot het lampje net aan gaat. Met een scoop is veel beter want dan weet je of alles goed vervroegt. Zorg ook dat je puntjes op 0,4 mm staan en de viltjes geolied zijn.
Overigens verloopt je ontstekingstijdstip normaal niet en als hij goed loopt zou ik er niets aan doen (behalve als je een scoop hebt de boel controleren)

fred101

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 11:23
door piet
bedankt, ik ga vandaag er mee aan de slag

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 11:41
door HarryS
Oké Fred101, (ik wou dat ik een 101 had.....)

Ik heb die tekst van LPG, LETTERLIJK bij googlen gevonden dus.............
En, hoe hoger het octaan hoe vroeger de vervroeging. Je geeft zelf al aan dat de onsteking een graad of drie vroeger kan. Helaas FOUT
Ik heb jaren LPG gereden maar het is toch maar beter om de ontsteking een graad of twee terug te zetten anders wordt alles veel en veel te heet.
Het feit dat je de onsteking zo vroeg kan zetten is omdat het oktaan 103-104 is en de motor niet gaat pingelen..............

Groet HarryS

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 11:55
door HarryS

[www.lpg.nl]

Groetjes

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 11:59
door HarryS
Sorry

Je kan kijken bij [www.lpg.nl] en dan in de linkerrij naar "Wat is LPG" gaan.
Dat was ik er even bij te vermelden.

Groet

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 12:08
door fred101
harry,

die ene graad maakt niet veel uit waarschijnlijk is de afwijking door slijtage en zonder scoop stellen al veel groter. Je motor draait zo stationair. Zolang ie start is het goed. Het gaat er om dat de ontsteking in het werkgebied goed staat want als hij dan te vroeg of te laat staat gaat het fout. LPG pingelt inderdaad niet snel. Maar het gaat niet om de zelfontbranding maar om de snelheid van ontbranden. En LPG mag wat vroeger (een series 2a op lpg krijgt volgens landrover 6 graden, op benzine 3 tot 0 afhankelijk van oktaangetal) Mijn series staat zelfs stationair na het BDP. Dat was nodig om hem bij 80 km/u goed te krijgen, beter zou zijn om de vervroegingscurve aan te passen wat een later gepland klusje is. (mbv een kennis met apparatuur)

fred101

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 12:09
door HarryS
Wat klets jij nou uit je nek????

Wat is LPG?
LPG (Liquified Petroleum Gas), ook wel autogas genoemd, wordt, volgens strenge productspecificaties geproduceerd in olieraffinaderijen. De tijd dat LPG een afvalproduct was ligt ver achter ons. Het is nog wel zo dat LPG vrijkomt bij de winning van aardolie en gas, maar vervolgens wordt ook dit gas volgens dezelfde productspecificaties geomporteerd. Onder druk wordt het gas een vloeistof, en zo wordt het getankt. Wanneer de druk op deze vloeistof wordt verminderd, wordt het gasvormig. Daarbij onttrekt het warmte aan zijn omgeving, waardoor bij het tanken soms een beetje ijs rond de vulopening wordt gevormd. LPG, dat loodvrij is, heeft ten opzichte van benzine een hoger octaangetal van meer dan 100 RON. Superbenzine heeft een octaangetal van circa 98 RON, Euro Loodvrij komt op 95 RON. Dit hogere octaangetal betekent in de praktijk dat autogas gelijkmatiger tot ontbranding komt. Er is, in tegenstelling tot ontbranding komt. Er is, integenstelling tot andere brandstoffen, geen enkele toevoeging nodig om de hoge kwaliteit te waarborgen.

Groetjes HarryS

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 12:19
door HarryS
Klopt Fred, ik denk dat we langs elkaar kletsen. Je moet inderdaad steeds verder terug. Zoals jij zelfs NA BDP terwijl op benzine de ontsteking neem ik aan op VOOR BDP staat.

Gegroet HarryS

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 14:44
door fred101
de mijne staat op benzine. De huidige benzine is sneller dus mag de ontsteking later (terug is vroeger overigens) dit heeft niets met octaangetal te maken. dit volgens de rollenbank man die de boel heeft afgesteld. Octaangetal is weerstand tegen zelfontbranding. Hoe hoger dat getal hoe minder makkelijk het vanzelf verbrand en hoe trager. Dus de ontsteking moet vroeger plaatsvinden. Dat zegt ook landrover en haynes. laag octaangetal is laat en hoe hoger het octaangetal hoe vroeger de ontsteking. LPG is hoog dus zeg het maar. kon vreemd genoeg niets meer vinden in mijn leerboeken over ontstekingsverandering bij lpg.

fred101

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 19:22
door piet
Dat van het vliegwiel is me niet duidelijk, kan bijna niet lezen wat er op staat ik zie wel wat lettertjes en dan 3 strepen, zijn dat de graden?
eerste streep 0 graden?
Als ik hem op 2 graden moet afstellen is dat dan de 2 streep op het vliegwiel?

Re: afstellen verdeler

Geplaatst: zo 15 mei 2005, 19:26
door piet
Dat van het vliegwiel is me niet duidelijk, kan bijna niet lezen wat er op staat ik zie wel wat lettertjes en dan 3 strepen, zijn dat de graden?
eerste streep 0 graden?
Als ik hem op 2 graden moet afstellen is dat dan de 2 streep op het vliegwiel?