Pagina 1 van 1

max 75kg?

Geplaatst: wo 15 jan 2003, 14:46
door Bjorn
in de haynes voor defender staat dat het maximum dakgewicht inclusief roofrek 75kg is (of 50 ofzo, maar da weet ik zo niet meer).
Kan t meer hebben of moet ik dan extra verstevigingen aanbrengen? Ik zie immers heel vaak mensen met hun roofrek volgeladen, zonder dat ze extra steunen naar het chassis hebben ofzo..

weet er trouwens niemand wat voor benzine er in een in een V8 van 1990 moet?
95 of 98 of 98 met loodvervanger....

Bjorn

Re: max 75kg?

Geplaatst: wo 15 jan 2003, 14:56
door Steven
Daklast weet ik niet
volgens mij kan je gewoon 95 erin gooien. Toen hadden ze allang euro loodvrij op de markt. Ik gooi het zelfs in m'n 2a uit 1971.

Steven

Re: max 75kg?

Geplaatst: wo 15 jan 2003, 15:04
door Bjorn
nou in een 2a mag het volgens mij zeker niet. Die hebben ongeharde klepzetels.
Of het wel kan, daar zijn de meningen over verdeeld geloof ik.

Re: max 75kg?

Geplaatst: wo 15 jan 2003, 15:12
door jan
kwestie van goed je klepspeling in de gaten houden, op het moment dat het inslaan grootse vormen gaat aannemen kun je er nog altijd geharde zetels erin (laten) zetten. ik persoonlijk heb niet zoveel vertrouwen in loodvervanger. gewoon doorrijden tot het misgaat doe ik ook met oude motoren, en je staat er versteld van het grote aantal km dat je gewoon en probleemloos rijd!
jan

Re: max 75kg?

Geplaatst: wo 15 jan 2003, 15:17
door Ad
't kan natuurlijk wel, zolang het goed gaat, gaat het goed. Bij de een duurt dat wat langer dan bij de ander. Als de problemen komen kun je alsnog je kop laten aanpassen aan loodvrij. Tot die tijd kun je voor deze klus nog even sparen....

Re: max 75kg?

Geplaatst: wo 15 jan 2003, 15:34
door wilberth
Mijn idee, doe ik ook met gasinstallaties. Laat je niet gek maken, als het niet werkt kun altijd nog de maatregelen nemen die je anders uit voorzorg zou doen. Maar vaak gaat het goed.

Heb zelfs verschillende motoren gehad die zonder aanpassingen op gas alleen maar mooier liepen. (DAF 126 liep ook nog eens zuiniger, dat moet wel een heel treurige carburateur zijn geweest)

Groet, Wilberth

Re: max 75kg?

Geplaatst: wo 15 jan 2003, 15:51
door defender 90
Wat de dakdrager bedtreft mag je geloof ik 75 kg op het dak plaatsen, in rijdende toestand. Als je stilstaat mag dit gewicht 5X zo groot wezen.

Probeer anders voor meer info Topsleeper daktenten, die weten er wel meer vanaf.(zie landrover.startpagina.nl onder dealers)

succes

grt tbgleussink@hotmail.com

Re: max 75kg?

Geplaatst: wo 15 jan 2003, 16:05
door Steven
ja of even een belletje naar Daams in Bergeijk die zijn leverancier van daktenten

Re: max 75kg?

Geplaatst: wo 15 jan 2003, 16:18
door SIII 88
En als Daams het niet weet, dan claimt Chalberhoni specialist te zijn op het gebied van auto-aanpassingen en volgens mij ook dakdragers en dergelijke.
Kijk maar eens op www.chalberhoni.nl

Groet,
Marco, mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71

Re: max 75kg?

Geplaatst: wo 15 jan 2003, 19:29
door henk
Hoi!
Wij hebben 3 maanden met onze 110 HT met roofrek met bagage gereisd. Die 75 kg zijn m.n. in het terein (pistes) zwaar voor auto en rek want er komen enorme krachten vrij op het chassis en karosserie en het overhellen van de auto word een totaal ander verhaal in terein en bochten. Die van ons voldeed prima het is een kopie van het orginele rek maar dan zwaarder uitgevoerd (heeft daardoor een hoger eigen gewicht maar dat is ok) want die van LR zijn duur en zwak. Op de normale weg kan je gerust wat meer gewicht erop hebben ik ken lui die met 300kg hebben rondgereden maar dat laat ik maar. Ik laat het niet meer dan 125/150 kg worden.
Ik heb er trouwens platen ingemaakt zo kan ik beter laden, lopen en lekker pittten.

Groet, Henk

Re: max 75kg?

Geplaatst: wo 15 jan 2003, 20:02
door 110
Waarom geen versterkingen naar het chassis gemaakt ?
Die kunnen dan meteen als rolkooi gaan dienen !


Succes

Re: max 75kg?

Geplaatst: wo 15 jan 2003, 23:59
door Dennis
Het dakrek van mijn S3 hangt een stukje over mijn voorruit, en ik heb een afsteuning gemaakt naar de voorruitscharnieren.
Hier door wordt het geheel een stuk stabieler.

Op mijn fotopagina staat dacht ik een foto van de voorkant.
url: landrover.berretty.com

Dennis Berretty.

Re: max 75kg?

Geplaatst: do 16 jan 2003, 10:16
door johan
Op zich zijn de 2.25 en 2.6 behoorlijk stekr en kunnen ze het best aan. Ik tank wat me uitkomt maar goi er af en toe een scheut loodvervanger in...

Re: max 75kg?

Geplaatst: do 16 jan 2003, 10:29
door johan
Kijk wel uit met die poten op je raamscharnieren. Het is inderdaad een stuk stabieler en sterker maar lang niet zo sterk als het er uit ziet. De ramscharnieren kunnen er namelijk absoluut niet tegen. Ik heb zelf zo'n ding op de auto (een gegalvaniseerde heavy duty Brownchurch) en het gedeelte boven de moterkap is precies op maat voor 8x benzine jerrycans, dus totaal ca. 160 liter. Nou heeft de vorige eigeraar (een egyptenaar die praktisch altijd met 160 extra liter rond reed) er wel extra platen bijgezet zodat hij ook rust op het schutbord, maar ook daar kan de auto absoluut niet tegen. Het mooiste van deze roofracks, en dat ben ik tzt ook van plan, is om de voorste poot door de wings naar het chassis te laten lopen. Geeft een stuk meer stabiliteit en maakt dat je schutbord en raamscharnieren het ook nog leuk vinden....

Re: max 75kg?

Geplaatst: do 16 jan 2003, 10:50
door Michel
Let erop als het een rek is met verschillende drukpunten dat je niet je goot omlaag drukt wanneer je 'm vollaad. Je goot wordt misvormt en je krijgt lekkages. Als oplossing hiervoor kun je een horizontale strip tussen de dragerspootjes lassen om zo verdeling van krachten te krijgen.

Het ligt eraan wat voor dakrek het is.

Groeten van Michel

LR90

Re: max 75kg?

Geplaatst: za 18 jan 2003, 21:58
door Berry
Hoi Bjorn

Ik weet niet hoe het in Nederland is maar ik mag bijvoorbeeld een daklast hebben van 150kg een tijd land heeft landrover voertuigen gebouwt met een maximale daklast van 75kg. maar zoals een van de voorganger schreef is het vorr terrein rijden 3 keer nix

Re: max 75kg?

Geplaatst: zo 19 jan 2003, 22:00
door Theo Bouwman
De officiele lezing is dat de daklast tijdens het rijden op de weg of off road niet hoger mag zijn dan 75 kg (fabrieksopgave)
Bij stilstand mag hij wel hoger zijn, bv bij een daktent met twee mensen er in te slapen (?????)

Ervaring met (te) zware daklast geeft inderdaad veel problemen, vooral bij echt off road rijden in verre landen.

Theo

Re: max 75kg?

Geplaatst: wo 12 feb 2003, 17:02
door Roland
Welke benzine erin moet hangt af van de compressieverhouding. Deze staat boven het motornummer ingeslagen in het motorblok (juist achter de oliepeilstok)
Bij een compressie van 8,13:1 kan Euro 95 worden gebruikt
Bij een compressie van 9,35:1 minimaal 97 octaan ofwel 98.
Bij een katalisatorauto geen lood/vervanger gebruiken.