Elektra aansluiting LW
Geplaatst: wo 11 mei 2005, 11:01
Goedenmorgen prikkers,
De verzameling breidt zich uit, we zijn in het gelukkige bezit van een Lightweight uit 1978 met een Dieselmotor.
Nu ben ik gewend aan mijn civiele benzine 88 uit hetzelfde jaar te sleuten en veel lijkt er wel op elkaar, maar elektrisch kan ik er niet veel van maken.
Er heeft een gigantisch grote dynamo ingelegen met ruim 20 aanlsuitingen en die wil ik vervangen voor een gewone dynamo. Tot zo ver geen probleem.
De vorige dynamo was er los bij en voorin liggen slechts een paar losse draadjes, zeker niet genoeg om alle contactpunten van de dynamo te voorzien.
Verder kom ik dingen tegen die ik niet herken en waarvan ik niet weet wat ik er mee moet.
Wat is bijvoorbeeld dat bobineachtige ding achter de radiator waar 3 dikke bruine draden uitkomen waarvan er eentje naar de dynamo liep en 2 naar een ander vaag kastje op het schutbord. In dat kastje zitten een soort condensatoren achter een zwart plastic kapje.
Verder draait de startmotor en de kachelventilator en de ruitenwissers doen het maar op alle ander delen heb ik geen stroom.
Ik weet ook niet precies waar de schakelaars voor het licht zitten, links onder vind ik een grote draaiknop met 3 standen (lijkt me uit, stadslicht en dimlicht ?) en rechts van het stuur een grote schakelaar die aan een raamboompje doet denken is dat knipperlicht?
Aan het stuur zit een hendeltje met grootlicht en claxon maar die wil niet links of rechts dus denk ik dat dat geen knipperlicht is.
Op het dashbord zit een grote ronde drukschakelaar van Hella wat alarmlicht schijnt te zijn en een klein schakelaartje met een rood lampje?
Er zit een waanzinnige zekeringenkast tegen het schutbord van de bijrijder met ruim 20 zekeringen verdeeld over 2 rijen. ook hier krijg ik slechts op ca 3 zekeringen spaning.
Liep er vroeger misschien een kabel vanaf de dynamo naar een beginpunt van het circuit die ik nog niet heb gevonden?
Je begrijpt de puzzel is compleet en het zou me veel uitzoekwerk schelen als jullie me een duwtje in de goede richting kunnen geven.
Alvast bedankt,
Peter
De verzameling breidt zich uit, we zijn in het gelukkige bezit van een Lightweight uit 1978 met een Dieselmotor.
Nu ben ik gewend aan mijn civiele benzine 88 uit hetzelfde jaar te sleuten en veel lijkt er wel op elkaar, maar elektrisch kan ik er niet veel van maken.
Er heeft een gigantisch grote dynamo ingelegen met ruim 20 aanlsuitingen en die wil ik vervangen voor een gewone dynamo. Tot zo ver geen probleem.
De vorige dynamo was er los bij en voorin liggen slechts een paar losse draadjes, zeker niet genoeg om alle contactpunten van de dynamo te voorzien.
Verder kom ik dingen tegen die ik niet herken en waarvan ik niet weet wat ik er mee moet.
Wat is bijvoorbeeld dat bobineachtige ding achter de radiator waar 3 dikke bruine draden uitkomen waarvan er eentje naar de dynamo liep en 2 naar een ander vaag kastje op het schutbord. In dat kastje zitten een soort condensatoren achter een zwart plastic kapje.
Verder draait de startmotor en de kachelventilator en de ruitenwissers doen het maar op alle ander delen heb ik geen stroom.
Ik weet ook niet precies waar de schakelaars voor het licht zitten, links onder vind ik een grote draaiknop met 3 standen (lijkt me uit, stadslicht en dimlicht ?) en rechts van het stuur een grote schakelaar die aan een raamboompje doet denken is dat knipperlicht?
Aan het stuur zit een hendeltje met grootlicht en claxon maar die wil niet links of rechts dus denk ik dat dat geen knipperlicht is.
Op het dashbord zit een grote ronde drukschakelaar van Hella wat alarmlicht schijnt te zijn en een klein schakelaartje met een rood lampje?
Er zit een waanzinnige zekeringenkast tegen het schutbord van de bijrijder met ruim 20 zekeringen verdeeld over 2 rijen. ook hier krijg ik slechts op ca 3 zekeringen spaning.
Liep er vroeger misschien een kabel vanaf de dynamo naar een beginpunt van het circuit die ik nog niet heb gevonden?
Je begrijpt de puzzel is compleet en het zou me veel uitzoekwerk schelen als jullie me een duwtje in de goede richting kunnen geven.
Alvast bedankt,
Peter