Pagina 1 van 1

weerstandjes en dynamo vraagstuk

Geplaatst: ma 09 mei 2005, 15:21
door Paul KampeerRover
Ondanks het feit dat ik alle electrische zaken heb omgebouwd van 24 naar 12 volt blijven er nog 3 vragen over.
1e: Het lijkt er op dat ik mijn dynamo niet krijg bekrachtigd, welke aansluiting is daarvoor bedoeld? Had de 24 volts defensiedynamo daar een aansluiting voor of moet ik iets nieuws fabriceren?
2e : waar zit het weerstandje van de ruitenwisser bediening. Ondanks dat de wissermotor is vervangen voor een 12 volts exemplaar, is het toerental gehalveerd.
3e : Dit zelfde verhaal voor de kachelventilator.

Wie kan mij verder helpen.

Gr. en dank,
Paul

Re: weerstandjes en dynamo vraagstuk

Geplaatst: ma 09 mei 2005, 15:25
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
Hoi

Je zal de dynamo moeten bekrachtigen met het dynamolampje op het dashbord. als je die al had loopt de draad er al (die 24 volt heeft toch een losse spanningsregelaar? dan zit de bekrachtiging daar)

groet frank

Re: weerstandjes en dynamo vraagstuk

Geplaatst: ma 09 mei 2005, 16:45
door Chris 110
Is dat niet het choke-lampje, dat gaat toch aan als je de auto op contact zet? (bij mij in elk geval). Voor de 12v-dynamo zit er bij mij een apart lampje, waarvij de draad doorloopt naar de dynamo. Het lampje gaat uit als de dynamo meer stroom levert dan de accu.

Re: weerstandjes en dynamo vraagstuk

Geplaatst: ma 09 mei 2005, 16:48
door Frank RRV8 Eend merc 220D'73
Dat Is het lampje dat voor de bekrachtiging van de dynamo zorgt, als dat er dus nie al zit moet je een nieuw lampje maken met een draad naar de kleine stekker(bekrachtiging) van de dynamo en de andere kant naar de geschakelde +

groet Frank

Re: weerstandjes en dynamo vraagstuk

Geplaatst: ma 09 mei 2005, 18:03
door 110
aannemende dat dit gaat over een "ex-mariniers" 110:

Op de oude 24 Volts dynamo zat een draadje op de WL aansluiting, deze draad wordt geschakeld via het contactslot (het lampje met het "accu" symbool) en wordt gebruikt voor de veldbekrachtiging.
Let er wel op dat waarde van het laadstoom controle lampje vaak afhankelijk is van de regelaar (meestal 2 watt bij 12 Volt)

De ruitenwisser motor heeft geen weerstand, het is in een 24 Volts auto een 24 Volts motor.
Hetgeen volgens mij ook geldt voor de kachelventilator, ook dat is dacht ik een 24 Volts motor. Natuurlijk zit er wel weer een weerstand in het ventilatorhuis om de motor op twee standen te kunnen laten draaien.

Heb je overigens nog onderdelen over ? Zoals bijvoorbeeld de dynamo ?
Daar heb ik namelijk wel interesse in.



Groet