Pagina 1 van 1

Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: za 07 mei 2005, 23:24
door 110
Past een stuurbekrachtigingspomp van een 200 Tdi (Defender) op een 2.5 N/A ?

Kan de steun over gezet worden ?
En past dit op een 24 Volts ex-mariniers 2.5 N/A motorblok ?

Welke poelie wordt gebruikt voor de V-snaar van de pomp (mijn poeliewiel bestaat uit drie poelies, waarvan de voorste nu niet gebruikt wordt) ?


Dank

Re: Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: za 07 mei 2005, 23:39
door aRumble
Hoi Eric.
Dat past! de steun van de 200 tdi kan je overzetten.

Anton

Re: Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: za 07 mei 2005, 23:45
door 110
Komt de snaar dan ook over de buitenste poelie te lopen ?
Ik weet niet of er wat dat aangaande nog verschil zit in een "normaal" 2.5 N/A blok en een mariniers uitvoering met de 24 Volts dynamo.



Dank

Re: Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: zo 08 mei 2005, 00:09
door aRumble
Als je de orginele poelie hebt, loopt deze over de buiteste. (24v ook?)
Anders een steun maken zodat de olie pomp op de plaats van de 12 volt dynamo komt. (ik wil wel een steun maken in ruil voor je orginele oliepompsteun.)

Anton

Re: Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: zo 08 mei 2005, 00:37
door 110
Ja,

origineel ?
Het is natuurlijk een Land Rover.
Ik weeet eigenlijk niet hoe een originele 2.5 N/A poelie eruit ziet.

Op mijn auto zit een poelie met drie schijven, twee ervan worden gebruikt en de voor is nog vrij.

Als ik de steun over heb laat ik het je weten (eerst de set maar eens bemachtigen).



Dank

Re: Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: zo 08 mei 2005, 00:41
door Puffino
En je kunt niet snaartje verlengen en deze twee dingen laten aandrijvne in plaats van eentje??

Of zitten er al twee op.

Sander 110 "Snorkel" (die ook plannen heeft voor uibreidingen die hier wel wat op lijken. Een 12volt dynamo! bovenop een 24volt)

Re: Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: zo 08 mei 2005, 00:51
door 110
Nee,

dat kan waarschijnlijk niet.
De snaar van de dynamo zou niet genoeg contactoppervlak met de krukaspoelie houden.
De waterpompsnaar is waarschijnlijk te lang om nog opgespannen te kunnen worden nadat de eerste rek/slijtage eruit is (de pomp heeft niet veel verstelmogelijkheid).
Daarbij vind ik het "mooier" als elk onderdeel z'n eigen snaar heeft (iets dat volgens mij bij een 2.5 N/A met airco en stuurbekrachtiging het geval is, met dien verstande dat daar dan de dynamo wel samen met de waterpomp aangedreven wordt. Maar dan zit de dynamo weer op een geheel andere plek dan bij een 24 Volts mariniers 110).

Door welke snaar, over welke poelie, wordt de pomp trouwens bij jouw auto aangedreven ?



Groet

Re: Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: zo 08 mei 2005, 16:04
door aRumble
Eric, ik heb op mijn 200tdi dezelfde poelie, en mijn stuurbekrachtigingsnaar licht op de eerste poelie. Dus je kunt de orginele steun gebruiken.

Anton

Re: Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: zo 08 mei 2005, 16:17
door 110
Oké,

dat is wat ik wilde weten.
bedankt.


Groet

Re: Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: ma 09 mei 2005, 09:19
door Puffino
Ik zal zometeeen even kijken het regent me nu net effe te hard...

Sander 110 "Snorkel"

Re: Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: ma 09 mei 2005, 10:16
door Puffino
Toch maar even dan,

de krukaspoelie heeft bij mij TWEE aansluitngen, geen drie. De voorste is een grote, die zit een-op-een op de 24 volt dynamo welke op de normale plek zit, rechts inde wagen (als je ervoor staat links dus)..
De achterste, de kleine, die zit op een stuurbekrachtigingspomp aangesloten, welke links zit (voor de kijkers rechts dus), EN op de koelingventilator.

Mijn idee is om dit een beetje om te gooien en er een 12 volt dynamo bij te zetten, linksbovenaan. moet kunnen, maar dan wel met voldoende overblijvend "wrijvend vermogen"van de snaren op de poelies.

Is nog een puzzel, wellicht een krukas poelie met drie aansluitngen.

Ben benieuwd naar wat je allemaal aan het doen bent daar.

Sander 110 "Snorkel"

Re: Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: ma 09 mei 2005, 10:35
door Chris 110
Sander, ik denk dat je op de achterste snaar niets meer bij kunt zetten. Ik zou eerder kijken of, als je geen poeli met 3 snaren kunt vinden, de 12-v dynamo er bij tezetten op de 24v-v snaar. op zo'n manier dat je , net als bij die andere, een driehoek krijgt.

succes met 'customizen'

ge, Chris 110

Re: Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: ma 09 mei 2005, 12:37
door Chris 110
Let bij het plaatsen van dynamo's en andere riem-aangedreven accesoires ook even op de maat van de poelies (van het apparaat en de krukas). als je die net verkeerd kiest kan het zijn dat bijv. je dynamo niet voldoende toeren maakt om de spannign te leveren ( schijnt.. lijkt mij niet echt reeel overigens, maar "ik heb eens gehoord van iemand..&quot

gr, Chris 110
www.opwielen.nl

Re: Stuurbekrachtiging 220 Tdi op 2.5 N/A ?

Geplaatst: di 10 mei 2005, 00:55
door Puffino
Dank voor beide waarschuwingen. Ik blijk hier in het dorp (!!) een startmotor en dynamorevisi bedrijf tehebben zitten, die ook nog in allerhande autoonderdelen handelt. En hij weet hoe auto's werken, niet alleen maar uit ene boekje hoe een Toyota in elkaar zit of zo, hij snapt het best, die gast.

Ik ga, nu Snorkel weer rijden kan (moet nog even wat dichtbouwen en klaar is ie dan om mee te rijden!!) zeker eens langs bij hem.

Wat wil een mens nog meer?

Sander 110 "Snorkel"