Pagina 1 van 1
advies LR td5
Geplaatst: di 03 mei 2005, 17:31
door Roy
Loop al heel lang te dubben. Wel of geen LR lees allerlei berichten over reparaties enz. ben best handig in auto onderhoud, dus dat is geen probleem. Kom nu een LR defender td5 90 tegen van 2002 wie kan mij wat ervaringen vertellen en wat zijn de zwakke en of goede punten van dit type wagens waar ik op moet letten bij aankoop. Alle mededelingen zijn welkom.
Alvast bedankt,
Roy
Re: advies LR td5
Geplaatst: di 03 mei 2005, 19:03
door Alex de witte/Grizzly
ik weet niet veel van de td5 maar ik hoor wel dat de td5 moeilijker in onderhoud is dan bijvoorbeeld de 300tdi
mvg
Alex / Grizzly
[www.lr-discovery.nl]
Re: advies LR td5
Geplaatst: di 03 mei 2005, 19:58
door Rangie (Ron)
vroege TD 5 motoren zijn niet de betrouwbaarste (dit is 1999 - 2000) daarna gaat het prima hoor!
Re: advies LR td5
Geplaatst: di 03 mei 2005, 20:18
door Hugo
Roy,
Wat regulier onderhoud betreft is een TD5 niet moeilijker dan een 200 of 300TDi.
Het stellen van een diagnose op mechanisch gebied is voor alle modellen eigenlijk hetzelfde dus daar hoef je niet over in te zitten. Ieder type motor heeft zijn eigen bijzonderheden waar het op storingen aankomt en bij de TD5 motor heb je dan eigenlijk een (universele) foutcode lezer nodig om de foutcodes uit de ECU te halen. Kost tegenwoordig ook niet meer de wereld dus dat hoeft je niet tegen te houden. De TD5 motor heeft in de eerste series een paar kinderziektes gehad waar LandRover een paar modificaties voor heeft uitgebracht. De meest vervelende is het loslopen van een bout van de oliepomp maar dat kun je zelf makkelijk (en met niet teveel werk) controleren. Er is ook nog een probleempje geweest met het harnas van de pompverstuivers richting de ECU, deze was niet goed oliedicht en na verloop van tijd kan er olie op de stekkeraansluitingen komen waardoor de motor rottig gaat lopen. Ook dit is geen wereldprobleem want je kunt het simpel oplossen door de stekkers te reinigen.
In het algemeen kun je stellen dat de TD5 niet echt de motor is voor de beginnende sleutelaar als het op diagnose en revisie aankomt. Aan de andere kant is het wel zo dat de motor in het algemeen een stuk sterker (qua vermogen) en (mag ik het zeggen) betrouwbaarder is dan eerdere motoren. Een ander voordeel is dat de TD5 motor geen olie (mag) gebruiken, iets wat bij andere LR motoren toch ook nog wel eens voorkomt. Olie is wel een puntje van aandacht want door het gebruik van pompverstuivers is de kwaliteit van de olie bijzonder belangrijk voor het goed (blijven) functioneren van de verstuivers.
De rest van de wagentechniek is eigenlijk over alle Defender modellen hetzelfde maar op sommige TD5 modellen zit ABS/ETC (bijzonder lekker).
Wat ik als nadeel van de TD5 ervaar is de versnellingsbak, deze schakelt (naar mijn mening) een stuk minder lekker dan bak die in de Series en TDi gebouwd zit.
Succes bij je keuze.
Mvrgr, Hugo
Re: advies LR td5
Geplaatst: di 03 mei 2005, 23:14
door janzzen
neem en flinke hamer en schroevendraaier mee! ga flink tekeer op het chassis, kontroleer zeer goed de achterbalk (Renee Gans had er laatst een hele stapel liggen, en hij heeft er niet zoveel op voorraad omdat hij ze nou zo decoratief vind.....) gebruikelijke punten als schutbord etc natuurlijk niet vergeten. lekkages, erg smerige blokken, overal zand, overal bagger, een algemeen sjappie uiterlijk vertellen iets over de manier waarop de auto gebruikt (en onderhouden) is....
deze dingen gelden voor iedere 4x4, maar landrovers, en zeker defenders worden vaak aangeschaft om te werken, hoeft geen probleem te zijn als ie maar niet "overwerkt"is
succes dr mee,
janzzen
Re: advies LR td5
Geplaatst: di 03 mei 2005, 23:40
door john dekkers
minpunten
electr. problemen
steekassen
diffs
bak
olielekkage
niet zo fijne zitpositie
pluspunten
veerweg
uitstraling
koets
van alles voor te krijgen kwa accesoires
beleving van het landrover fenomeen
Re: advies LR td5
Geplaatst: di 03 mei 2005, 23:50
door P&O109V8
ik mis nog in de opsomming: prestaties op het gebied waar-ie voor bedoeld is...
gr.
peter
Re: advies LR td5
Geplaatst: wo 04 mei 2005, 00:22
door AadG
Mag allemaal waar zijn John, maar ik zit prima in mijn defje.
Ben er al mee naar Zwiterserlan en Oostenrijk gereden. No Problemo
Re: advies LR td5
Geplaatst: wo 04 mei 2005, 00:27
door Roy
Het gaat hier wel over een auto uit 2002 dan hoef ik toch zeker nog niet met rotte balken rekening te houden.
Roy
Re: advies LR td5
Geplaatst: wo 04 mei 2005, 00:35
door 88Serie123
Een Defender TD5 is gewoon een goede auto. Ik heb er één van nu 4 jaar oud en is vanaf nieuw jaarlijks in onderhoud bij de dealer. Ik rijd er wel eens terrein mee en regelmatig met een 3,5 tons aanhanger waar wel eens meer dan dat gewicht op gaat. Ik heb met mijn Land Rovers (Defender TD + TD5 / Discovery Tdi+TD5 / Freelander Di) net zo vaak of veel problemen/defecten gehad als met auto's van andere merken (Volkwagen, Renault, Peugeot, Saab). Ik denk dat de manier van het gebruik een grote rol speelt in de betrouwbaarheid van auto's.
Alle problemen met Land Rovers zijn bij mij voor 90% terug te leiden naar los getrilde bouten. Wat wil je met zo'n stugge auto en zoveel bevestigingspunten.
Mijn ervaring is dat je met een Defender rustig aan moet doen. Hij is makkelijk in het terrein en nodigt uit tot harder rijden en te ruw omgaan met de auto. Maw problemen of defecten zijn vaak terug te leiden tot het gedrag van de gebruiker.
Daarom rijdt ik liever terrein in een Serie LR. Daarin ben je veel meer één met je voertuig en je omgeving. En wat mij betreft meer lol. Hoewel comfort wel erg verleidelijk is.
Gewoon aanschaffen en goed op de staat en het gebruik van de auto letten. Succes met je keuze.
Re: advies LR td5
Geplaatst: wo 04 mei 2005, 09:25
door Ruud
De problemen met de oliepomp zijn bij het model 2002 verledentijd.
Alle andere kinderziektes zijn allang achterhaalt, ja door trillingen loslopen van bouten kan een probleem zijn, maar mijn 200tdi van 1987 heeft daar ook last van. Het echte grote probleem bij een TD5 is de computer ook wel ECU genoemd, deze zit onder de rechterstoel in een bak. Deze bak kan tijdens het doorwaden van een riviertje of diepe plas vollopen met water met alle risico's vandien.
Natuurlijk is ook hier weer wat tegen te doen, net als alle andere nadelen.
Sinds twee maanden ben ik in het gelukkige bezit van ook een TD5 uit 2002 en ik kan je zeggen naar alle tevredenheid.
Vandaar ook dat mijn 200tdi tekoop wordt aangeboden wanneer de tijd daar weer rijp voor is.
Roy gewoon doen, maar pingel wel wat van de prijs af, zeker als de auto bij een LR dealer vandaan komt is er veel mogelijk. (voorbeeldje; LR dealer R'dam bied een 2002 TD5 aan met 43dkm voor 21500 euro, maar staat nu twee maanden later tekoop voor 19500 euro. Ook mijn aanschaf bracht zonder inruil en wat afdingen een voordeel op van bijna 3000 euro)
Succes en veel plezier met je aanschaf.
grrtzz.
Ruud
www.themule.nl
Re: advies LR td5
Geplaatst: wo 04 mei 2005, 12:36
door Roy
Heel erg bedankt voor alle adviezen. Dus nu de ham vraag. Wat mag een 2002 td5 kosten. hij is grijs kenteken en standaard. dus geen airco abs alu velgen enz.
Groet,
Roy
Re: advies LR td5
Geplaatst: wo 04 mei 2005, 14:12
door Ruud
Bij de LR dealer liggen de prijzen tussen de 18000 en de 24000 euro. Dit is inclusief de BTW en onafhankelijk of het een BTW of marge auto is.
Wat ik al in het bovenstaande berichtje aangaf, de Rotterdamse LR dealer vraagt nu nog 19500 euro voor een 90 grijskenteken in een S uitvoering (elektrische ramen en deurvergrendeling). Onderhandelen op deze prijs is nog zeker mogelijk. Toen ik daar twee maanden geleden kwam kijken kreeg ik de indruk dat zij willen verkopen.
Mijn def kocht ik voor 21000 terwijl 23500 werd gevraagt, maar deze is dan ook voorzien van lichtmetalen velgen, leren stoelbekleding en een dak in kleur gespoten.
Succes
Ruud.