Bestemmingsverkeer !?!?
Geplaatst: zo 01 mei 2005, 15:09
Bij het voorbereiden van de volgende Series Toertocht stuitte ik een aantal keren op leuke wegen die per auto alleen toegankelijk zijn voor bestemmingsverkeer, het gebied dat ik zag leek me een leuke bestemming!
Inrijden: wel doen / niet doen ????
Volgende vond ik op Internet:
>Bestemmingsverkeer
Een weg volledig afsluiten voor gemotoriseerd verkeer is in de praktijk nogal moeilijk. Er wonen immers ook mensen die hun huis per auto of motor moeten kunnen bereiken. Daarom moet er op zijn minst een uitzondering worden gemaakt voor bewoners. Dit betekent echter dat bijvoorbeeld de vuilophaaldienst er niet meer mag komen en dat is toch ook lastig. Ook bezoek zal de laatste kilometers dan te voet moeten afleggen. Om al deze praktische problemen te omzeilen wordt de uitzondering vaak uitgebreid tot bestemmingsverkeer. Maar wat is nu precies bestemmingsverkeer.
Het RVV 1990 (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) geeft de volgende definitie: "bestuurders wier reisdoel één of meer bepaalde percelen betreft die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieën bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken alsmede bestuurders van lijnbussen". Dan wordt er ook nog een nadere definitie gegeven van het begrip percelen: "Perceel kan een gebouw, een terrein of een stuk grond zijn".
Nu even in gewoon Nederlands, bestemmingsverkeer is een ruim begrip. Oftewel, als je aan oom of tante agent meldt dat je op weg bent om verderop paardebloemen te gaan bekijken dan moet dit worden gezien als bestemmingsverkeer en dus toelaatbaar. De bewuste paardebloemen zijn immers alleen via die weg te bereiken. Of misschien wil je wel genieten van het fantastische uitzicht over het rivierenlandschap, dit is na elke bocht weer anders dus er zijn vele bestemmingen mogelijk langs de bewuste weg waar je naar toe kunt gaan. Voor zover ik weet staat er trouwens ook nergens in de wet dat je op de plaats van bestemming moet stoppen. En misschien heb je je wel bedacht en onderweg de bestemming gewijzigd, lijkt mij toch ook niet verboden. Doe er je voordeel mee, laat je geen oor aannaaien, ga lekker in discussie, accepteer in geen geval een bekeuring.<
>QUOTE
Wat de rechter er van vindt ..
Bestemmingsverkeer en een boswandeling
Een automobilist negeerde een geslotenverklaring (C12) met het onderbord, bedoeld om in bepaalde tijden alleen "bestemmingsverkeer" toe te laten (weren sluipverkeer tijdens de spits). De man stelde echter dat zijn bestemming een stuk bos was, gelegen aan én alleen bereikbaar via de weg waarbij de geslotenverklaring stond. Hij was de weg ingereden om met zijn gezin in het bos, dat door die weg werd doorsneden, te gaan wandelen, De twee andere wegen door het bos waren voor alle autoverkeer afgesloten. De man werd bij een parkeergelegenheid voor bosbezoekers, staande gehouden. De kantonrechter vond dat er nu inderdaad sprake was van bestemmingsverkeer. Vast stond dat zijn bestemming (reisdoel) een bepaald (perceel) bos was, gelegen aan en alleen te bereiken via de betreffende weg. Het feit dat hij als bestemming niét het, verderop aan die weg gelegen, asielzoekerscentrum had deed er niet toe. "Als de wegbeheerder de bedoeling had alléén bezoekers/bewoners van dat centrum uit te zonderen van de geslotenverklaring, dan had dat duidelijk op het onderbord moeten staan", zo stelt de kantonrechter. De Officier van Justitie stapt hierop naar de Hoge Raad. Deze vindt echter het oordeel van de kantonrechter juist en begrijpelijk. Dit "gelet op het begrip bestemmingsverkeer" en "in aanmerking genomen dat de vermelding op het onderbord niet tot een bepaald soort bestemmingsverkeer was beperkt". Het door de Officier van Justitie ingestelde beroep wordt verworpen.<
Hebben jullie hiermee ervaring? Zoja, welke?
Jurjen
Inrijden: wel doen / niet doen ????
Volgende vond ik op Internet:
>Bestemmingsverkeer
Een weg volledig afsluiten voor gemotoriseerd verkeer is in de praktijk nogal moeilijk. Er wonen immers ook mensen die hun huis per auto of motor moeten kunnen bereiken. Daarom moet er op zijn minst een uitzondering worden gemaakt voor bewoners. Dit betekent echter dat bijvoorbeeld de vuilophaaldienst er niet meer mag komen en dat is toch ook lastig. Ook bezoek zal de laatste kilometers dan te voet moeten afleggen. Om al deze praktische problemen te omzeilen wordt de uitzondering vaak uitgebreid tot bestemmingsverkeer. Maar wat is nu precies bestemmingsverkeer.
Het RVV 1990 (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) geeft de volgende definitie: "bestuurders wier reisdoel één of meer bepaalde percelen betreft die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieën bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken alsmede bestuurders van lijnbussen". Dan wordt er ook nog een nadere definitie gegeven van het begrip percelen: "Perceel kan een gebouw, een terrein of een stuk grond zijn".
Nu even in gewoon Nederlands, bestemmingsverkeer is een ruim begrip. Oftewel, als je aan oom of tante agent meldt dat je op weg bent om verderop paardebloemen te gaan bekijken dan moet dit worden gezien als bestemmingsverkeer en dus toelaatbaar. De bewuste paardebloemen zijn immers alleen via die weg te bereiken. Of misschien wil je wel genieten van het fantastische uitzicht over het rivierenlandschap, dit is na elke bocht weer anders dus er zijn vele bestemmingen mogelijk langs de bewuste weg waar je naar toe kunt gaan. Voor zover ik weet staat er trouwens ook nergens in de wet dat je op de plaats van bestemming moet stoppen. En misschien heb je je wel bedacht en onderweg de bestemming gewijzigd, lijkt mij toch ook niet verboden. Doe er je voordeel mee, laat je geen oor aannaaien, ga lekker in discussie, accepteer in geen geval een bekeuring.<
>QUOTE
Wat de rechter er van vindt ..
Bestemmingsverkeer en een boswandeling
Een automobilist negeerde een geslotenverklaring (C12) met het onderbord, bedoeld om in bepaalde tijden alleen "bestemmingsverkeer" toe te laten (weren sluipverkeer tijdens de spits). De man stelde echter dat zijn bestemming een stuk bos was, gelegen aan én alleen bereikbaar via de weg waarbij de geslotenverklaring stond. Hij was de weg ingereden om met zijn gezin in het bos, dat door die weg werd doorsneden, te gaan wandelen, De twee andere wegen door het bos waren voor alle autoverkeer afgesloten. De man werd bij een parkeergelegenheid voor bosbezoekers, staande gehouden. De kantonrechter vond dat er nu inderdaad sprake was van bestemmingsverkeer. Vast stond dat zijn bestemming (reisdoel) een bepaald (perceel) bos was, gelegen aan en alleen te bereiken via de betreffende weg. Het feit dat hij als bestemming niét het, verderop aan die weg gelegen, asielzoekerscentrum had deed er niet toe. "Als de wegbeheerder de bedoeling had alléén bezoekers/bewoners van dat centrum uit te zonderen van de geslotenverklaring, dan had dat duidelijk op het onderbord moeten staan", zo stelt de kantonrechter. De Officier van Justitie stapt hierop naar de Hoge Raad. Deze vindt echter het oordeel van de kantonrechter juist en begrijpelijk. Dit "gelet op het begrip bestemmingsverkeer" en "in aanmerking genomen dat de vermelding op het onderbord niet tot een bepaald soort bestemmingsverkeer was beperkt". Het door de Officier van Justitie ingestelde beroep wordt verworpen.<
Hebben jullie hiermee ervaring? Zoja, welke?
Jurjen