Slecht lopende td5
Slecht lopende td5
Beste larofans!
Na diverse berichten over problemen met de series nu eindelijk weer eens een probleempje met muddy, mijn TD5 uit 1999.
Ik reed gisteren naar het werk toe, zonder iets van problemen. Toen de motor lekker warm begon te worden viel het mij op dat hij onrustig begon te lopen. Hij liep lang niet meer zo rustig als nogmaal, leek wel of ie een hoger toerental had oid. Bij het acceleren viel het mij ook op dat ie als ware naar diesel of lucht zoog.
Gisteravond toch maar gewoon rustig terug gereden en nergens last van. Vanmorgen stapte ik weer in de auto en toen de motor warm was had ik weer hetzelfde probleem. Tevens begint de versnellingsbak en de hele auto erg te trillen zowel als je gas geeft als stagionair.
Wie o wie kan mij vertellen waar ik de komende twee vrije dagen aan mag gaan sleutelen?
met vriendelijke groeten,
Tijn Leussink
Haaksbergen
Na diverse berichten over problemen met de series nu eindelijk weer eens een probleempje met muddy, mijn TD5 uit 1999.
Ik reed gisteren naar het werk toe, zonder iets van problemen. Toen de motor lekker warm begon te worden viel het mij op dat hij onrustig begon te lopen. Hij liep lang niet meer zo rustig als nogmaal, leek wel of ie een hoger toerental had oid. Bij het acceleren viel het mij ook op dat ie als ware naar diesel of lucht zoog.
Gisteravond toch maar gewoon rustig terug gereden en nergens last van. Vanmorgen stapte ik weer in de auto en toen de motor warm was had ik weer hetzelfde probleem. Tevens begint de versnellingsbak en de hele auto erg te trillen zowel als je gas geeft als stagionair.
Wie o wie kan mij vertellen waar ik de komende twee vrije dagen aan mag gaan sleutelen?
met vriendelijke groeten,
Tijn Leussink
Haaksbergen
Re: Slecht lopende td5
je zou bijna de sensors gaan verdenken die er allemaal op zitten, voordat je hem aan een computer hangt probeer alle stekkers die met de lucht/brandstof voorziening te maken hebben.
ff los halen contactjes bekijken en dan weer vastklikken, te beginnen met die van de lucht hoeveelheids meter (vlak achter je filterhuis)
ff los halen contactjes bekijken en dan weer vastklikken, te beginnen met die van de lucht hoeveelheids meter (vlak achter je filterhuis)
Re: Slecht lopende td5
Tijn,
Ik ga er vanuit dat het onderhoud op peil is (filters etc.).
Als eerste zou ik even snel de stekkerverbindingen op de ECU checken, de eerste series hadden een beetje last van doorslaande olie die via de dradenboom van de verstuivers uiteindelijk bij de ECU terecht kwam. Als je de stekkers losneemt en je ziet olie op de verbindingen dan moet je die even schoonmaken.
Als tweede zou ik aan de brandstofpomp denken. Die willen ook nog wel eens kapot gaan.
Mvrgr, Hugo
Ik ga er vanuit dat het onderhoud op peil is (filters etc.).
Als eerste zou ik even snel de stekkerverbindingen op de ECU checken, de eerste series hadden een beetje last van doorslaande olie die via de dradenboom van de verstuivers uiteindelijk bij de ECU terecht kwam. Als je de stekkers losneemt en je ziet olie op de verbindingen dan moet je die even schoonmaken.
Als tweede zou ik aan de brandstofpomp denken. Die willen ook nog wel eens kapot gaan.
Mvrgr, Hugo
Re: Slecht lopende td5
Weet je dat heel zeker??? en zo ja hoe gaat dat dan in zijn werk?
Heb nl. ook last van olie in de draadboom,wat idd naar de ECU loopt en daardoor
allerlei rare dingen doet zoals niet van de startblokering afwillen. Hij is al helemaal uitgelezen en kan een nieuwe kabelboom kopen en laten monteren voor +/- 600 €
Danny td5
Re: Slecht lopende td5
Danny,
Roald heeft echt gelijk, er is bij de latere types een modificatie aangebracht in het bedradingsharnas wat van de injectoren naar het blukhead/ECU loopt. De wijziging zit hem in een andere manier van afdichten waardoor de olie niet meer via de bedradingsisolatie bij de ECU terecht kan komen.
De goedkopere (zelf uit te voeren) modificatie is een beetje siliconenkit voor de ECU-stekker in de dradenboom te spuiten.
Je kunt ook volstaan met af en toe de draden/stekkerverbindingen te reinigen en hierdoor voorkom je de klachten ook al grotendeels.
Het eventueel zelf leggen van de dradenboom is ook goed te doen, op die manier kun je in Engeland een stuk goedkoper de dradenboom kopen en hem er zelf inleggen.
Mvrgr, Hugo
Roald heeft echt gelijk, er is bij de latere types een modificatie aangebracht in het bedradingsharnas wat van de injectoren naar het blukhead/ECU loopt. De wijziging zit hem in een andere manier van afdichten waardoor de olie niet meer via de bedradingsisolatie bij de ECU terecht kan komen.
De goedkopere (zelf uit te voeren) modificatie is een beetje siliconenkit voor de ECU-stekker in de dradenboom te spuiten.
Je kunt ook volstaan met af en toe de draden/stekkerverbindingen te reinigen en hierdoor voorkom je de klachten ook al grotendeels.
Het eventueel zelf leggen van de dradenboom is ook goed te doen, op die manier kun je in Engeland een stuk goedkoper de dradenboom kopen en hem er zelf inleggen.
Mvrgr, Hugo
Re: Slecht lopende td5
ik heb een paar jaar geleden zoiets gehoord in de wandelgangen,...is slecht ontwerp van Land Rover weet het niet zeker, kan het wel nazoeken
Re: Slecht lopende td5
Thanx voor de reactie, ga dus eerst maar even de boel uit elkaar halen en schoon,
en droog maken en dan waarschijnlijk ff de optie met sileconenkit proberen. als dat
de problemen wegneemt ben ik al weer blij.
Groet Danny Wagemaker
Re: Slecht lopende td5
Gelukkig iemand met hetzelfde probleen als ik HAD.
De turbo heeft een klep die bediend wordt door een stangetje . bij mij zat die klep vast. de klep wordt geactiveerd dmv lucht.
oplossing in deze was: schroevendraaier op het armpje ,hamer voorzichtig tikken op de schroevendraaier en los kwam hij. daarna met lucht ( voorzichtig) de klep ong.100 keer laten bewegen en daarna had ik geen problemen meer.
Vico (110 )
De turbo heeft een klep die bediend wordt door een stangetje . bij mij zat die klep vast. de klep wordt geactiveerd dmv lucht.
oplossing in deze was: schroevendraaier op het armpje ,hamer voorzichtig tikken op de schroevendraaier en los kwam hij. daarna met lucht ( voorzichtig) de klep ong.100 keer laten bewegen en daarna had ik geen problemen meer.
Vico (110 )
Re: Slecht lopende td5
HH,
Als eerste zou ik denken aan een vervuild brstf filter, te weinig doorstroming, krijgt een pompverstuivertje te weinig brstf, gaat op 4 clilinders lopen en dus onregelmatig, anders kijk is naar je wasteklep, vervuild, beetje open of geheel open.
Remco
Als eerste zou ik denken aan een vervuild brstf filter, te weinig doorstroming, krijgt een pompverstuivertje te weinig brstf, gaat op 4 clilinders lopen en dus onregelmatig, anders kijk is naar je wasteklep, vervuild, beetje open of geheel open.
Remco