Pagina 1 van 1

Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken

Geplaatst: di 12 apr 2005, 14:03
door Chris 110
ik ben al een tijdje bezig met de voorbereidingen om mijn 110 HT op kamperauto-kenteken te krijgen. Ik wilde wel eerst weten of het allemaal echt kon, er bestaan er al wel, maar anderen beweerden weer dt het niet kon). Bij Fax bevestigde de Belastingdienst dat het inderdaad geaccepteerd wordt om aan de eis van 170X200cm te voldoen middels een hefdak. De RDW gaf echter aan dat het (op grond van het zelfde artikel) NIET zou kunnen. Het bleek dat de zelfde deskundige van de Belastingdienst tegen Jantje had gezegt dat het WEL, en tegen Pietje dat het NIET kon. Meneer zou zich vergist hebben.. nou, daar ben je lekker mee...

Het verhaal komt neer op een verschil van mening over de interpretatie van een artikel uit het Uitvoeringsbesluit v.d. motorrijtuigenbelasting. Het gaat nu op papier verder, en mogelijk tot aan de rechtbank aan toe.. Maar ja, de kans is groot dat het trekken aan een dood paard is...(was het maar een dood paard..zij de dierenvriend)

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken

Geplaatst: di 12 apr 2005, 14:05
door Floris - SIIb FC (in wording)
Rot voor je Chris, want je was er bevlogen mee bezig en had interessante ideeen waar we nog wat van konden opsteken. Houd me op de hoogte van de papierwinkel...

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken

Geplaatst: di 12 apr 2005, 14:13
door Puffino
Oh my god, Chris, wat nu weer. Hebben ze de pik op je? Alle vooroordelen die ik heb tegen dit soort instanties worden weer bevestigd. Vreselijk.

Ik ben zelf ook als de dood voor de keuringen en de RDW. Waarom? Als ik de zaken probeer na te zoeken is het niet specifiek genoeg en moet je gaan interpreteren. Als ik ergens een hekel aan heb iss het dat wel: als het er op aan komt kan iemand anders namelijk altijd een andere interpretatie maken. Die vervoglens in jouw nadeel werkt. Hmmm, dit is niet goed.

Kun je anders misschien als je dat nog niet gedaan hebt eens met Ron B gaan babbelen? Die krijgt een auto zo door een keuring heen. Misschien dat hij je kan adviseren? En kan helpen hem gekeurd t ekrijgen voor een camperkenteken? Ron heeft tenslotte achterelkaar allerlei wagens die een keuring moeten ondergaan. En er zijn wel meer vergelijkbaar met die situatie, ReGa?

Ik zal eens nadenken of er ergens een lichtpuntje is te vinden.

Sander 110 "Snorkel"

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken

Geplaatst: di 12 apr 2005, 14:35
door Martin Spiering
Laat je niet te snel een depressie aanpraten.

Mijn 110 CSW is op 27 augustus 2003 door de RDW Waddinxveen gekeurd als RDW-GAIK Kampeerauto volgens de laatste eisen. Na de RDW keuring moet ik BPM betalen dus de douane-man deed de keuring over en kon ook geen afkeurpunt vinden. Ze vonden de verbouwing helemaal niks, dus ze hebben echt hun best gedaan mij met lege handen naar huis te sturen.

Ik heb een hefdak van 200 X 90 die als een doos bovenop het dak is gemonteerd. Verder een tafel, een bed, twee inwardfacing seats handhaven, het allerkleinste Cramer spoelbakje met twee gaspitjes en een broodtrommel met een slot als "afsluitbare opbergeenheid" en je voldoet aan de eisen.

Dus niet te snel opgeven lijkt mij.

Groeten,

Martin

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken

Geplaatst: di 12 apr 2005, 14:48
door Chris 110
Tja, maar een CSW heeft voetenbakken, waardoor de binnenruimte "af fabriek" 130cm haalt, dat heb ik niet (120), en daar struikelen ze nu over. In jou geval had je ook kunnen volstaan met een hefdak van 100x90cm....

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken .wat nu dan wee

Geplaatst: di 12 apr 2005, 14:58
door Paul KampeerRover
Nou wordt ie mooi!
Onze 110 is augustus 2004 goedgekeurd en zowel door de RDW als door de douane. Overigens keurt de douane niet, daar hebben zij de rdw voor, zij controleren alleen op naleving.(handhaving)
Ook ik heb meerdere instanties gevraagd over de interpretatie van de eisen.
Telkenmale heeft de belastingdienst mij verwezen naar de RDW die de keuring voor haar rekening neemt.
"Uiteraard" heeft de keurmeester mij verteld dat het niet mogelijk zou zijn een 110 een camperkenteken te geven die aan de kwartaaltarriefeisen voldoet. Hij zou in Zoetermeer (techn. helpdesk) een fax vragen met daarop de eisen vermeld. Wat schetst mijn verbazing. Het formulier bleek hetzelfde papier te zijn als ik op dat moment in mijn handen had. Ik had deze paparassen opgevraagd bij de belasting dienst. De rest van de keuring duurde nog maar 20 seconden. Hefdak heb ik niet hoeven demonstreren, zodat de maatvoeringen niet zijn gecontroleerd. De auto is niet eens binnen geweest.
Uiteindelijk ben ik gecomplimenteerd met het stukje huisvlijt. Zowel door de RDW als door de douane. De douanebeambte bevestigde aan mij en zijn collega dat:"het dus wel mogelijk is om met een lr110 aan de eisen te voldoen"

Dekeurmeester in kwestie heeft ter plekke de belastingdienst gebeld om mij en hemzelf er van te overtuigen dat het fiscale blok mogelijk is. Bovendien is de rdw eens met mijn interpretatie van de tekst dat: " indien de auto fabrieksaf geen binnenhoogte heeft van 130, de dakverhoging ( lees: hefdak) 200 bij 90 cm dient te bedragen"

Voor mijn overtuiging geen vuiltje aan de lucht.
Als ik rondrijdt zonder tafeltje aan boord, dan ben ik in principe strafbaar!?!?

Overigens. Onze auto is goedgekeurd vlak voor de grijs-kenteken perikelen. Wellicht dat men destijds de sport er meer van inzag. En bovendien heb ik al een kampeerauto vermelding op mijn kenteken en die pakken ze me niet meer af!!!

Groet, Paul

P.s. Chris, gewoon doorgaan. Je bent tenslotte in het bezit van een brief met daarop de benodigde tekst. RDW Arnhem is bovendien landrovervriendelijk.

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken .wat nu dan wee

Geplaatst: di 12 apr 2005, 15:46
door huub pennings
Als ik alle discussie goed begrepen heb kan het alleen bij een auto die af fabriek de maat van 130 cm hoogte qachter de voorstoelen haalt, een stawag haalt dat wel, een hi cap pick up ook een drie deurs niet en een 110 pick-up inrichting open wagen wel. Het gaat er dus om als wat voor voertuig het ding oorspronkelijk is gekeurd toen hij op Nederlands kenteken kwam.

Just my two cents worth.

Huub

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken .wat nu dan wee

Geplaatst: di 12 apr 2005, 16:13
door Paul KampeerRover
Niet helemaal,
De grijskenteken 110 heeft zeer summiere informatie op het kentekenbewijs. Hoeveelheid deuren, uitvoering van achterzijde tenzij open, staat niet vermeld.
M.a.w. ik heb onze wagen eerst verbouwd van 3 naar 5 deurs, omdat dat voor ons (2 kinderen) de meest handige optie bleek.

Op het oorspronkelijke kenteken stond "hard-top"en dat staat er nog steeds. Een stationwagon is per definitie een personenwagen. Dus is de omschrijving Stationwagen o.i.d. niet van toepassing bij een grijskenteken en staat als zodanig ook niet vermeld.

Dat is mijn visie op "fabrieks- af"en m.n. de uitzondering hierop.

Gr. Paul

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken .wat nu dan wee

Geplaatst: di 12 apr 2005, 17:20
door Chris 110
Ja! ik begin ook weer een lichtpuntje te zien. Op het kentekenbewijs staat nu onder handelsbenaming (type): 110 Hardtop en onder Inrichting: Gesloten wagen. Als ik nu eerst bij de RDW de auto als pick-up, of open wagen laat registreren (waar moet een open wagen eigenlijk aan voldoen? gewoon zonder dak? of zelfs een chassis-cab (ff heel de achterbak er af halen..frons..) en dan van daaraf weer als kampeerauto laten registreren.. Alleen moet de opbouw dan dus eerst 130cm hoogte hebben, en als ik de 3-drs-HT er weer op zet heb ik dat nog steeds niet...

gr, Chris
ps: de Belastingdienst is wel goed voor stimulatie van mijn creativiteit...

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken .wat nu dan wee

Geplaatst: di 12 apr 2005, 17:35
door wilberthje
Gewoon vloer verlagen is ook nog wel wat te winnen, maar das dan weer niet oorspronkelijk

Wilberth

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken .wat nu dan wee

Geplaatst: di 12 apr 2005, 17:54
door Paul KampeerRover
laat de auto eerst als pick-up registreren. Bouw vervolgens een camper conversie er op en maak een open verbinding met de cabine. Daarna laten keuren als kampeerauto.
Een open wagen dient ook een fiscaal schot te hebben achter de voorstoelen.Ook al zit er geen dak op. Dat schot moet er in!
Als je dan de opbouw hebt gemaakt, moet het B schot verwijderd worden of vervangen door een relatief eenvoudig zelf te maken buizenconstructie. Dan kan je van de cabine naar de "leefruimte".
Dan kun je een opbouw maken die reeds aan alle eisen voldoet. Dat is ook de hele truc met de HCPU campers. Dan volsta je met een hefdak van 90 bij 100 cm.
Dit is al vaker gedaan. Je krijgt er wel een totaal andere auto, maar die keuze is aan jou.

Gr. Paul

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken .wat nu dan wee

Geplaatst: di 12 apr 2005, 18:00
door Chris 110
Ik moet inderdaad mischien eens onderzoeken of een leger-uitvoering af-fabriek een andere laadvloer had, die aan de voorkant verlaagd was voor extra munitie-opslag, zo dicht mogelijk bij het centrum van de auto...

De Belastingdienst en RDW gaven wel aan dat als ik een complete andere opbouw ging monteren, die minimaal 130 hoog is, dat het dan wel kan. Maar dan had je geen af-fabriek-situatie meer, maar een nieuwe opbouw die gewoon 'as is' gekeurd moest worden... Als ik als basis voor die nieuwe opbouw de bestaande neem met een verlaagde vloer en een mooi nieuw verfje, zou het volgens mij wel kunnen...

Ik snap er geen.. meer van...

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken .wat nu dan wee

Geplaatst: di 12 apr 2005, 19:09
door Dennis101
Op het kentekenbewijs staat maar een klein deel van de gegevens vermeldt.
Echter, in het kentekenregister van de RDW staan er per typegoedkeuring wel alle maten gewichten etc. tot en met de motorcode aan toe.
Als de auto verandert wordt van bv commercial naar pickup staat op het kenteken nog steeds vermeld wat de basis van deze auto was. Zo is dus ook altijd terug te vinden wat de oorsprokelijke maten waren.

Dennis B.

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken

Geplaatst: wo 13 apr 2005, 00:45
door The Iron Nurse
Herkenbaar verhaal...

Wie keurt ’em... de RDW.

Hou je aan eisen van de RDW. Richt je op één punt.
Belastingtechnisch kun je het daarna aanvechten.

Belasting bepaalt altijd naderhand wat RDW als gegevens doorgeeft.

En heb ik het mis... dan klopt die hele gang van zaken niet.
Melk eerst de ene, dan pas de andere.

Wordt hoog tijd dat die twee echt gaan samenwerken ipv. de zgn supervisor lopen uit te hangen.

Groet,

Gilbert
The Iron Nurse/G(RR)oene Parel

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken

Geplaatst: wo 13 apr 2005, 11:34
door Erwin ter Riet 110TD
pfffffffff,
gelukkig valt mijn 110 camperkenteken in de overgangsregeling,
ook niet duidelijk hoe en wat maar na het overschrijven kreeg ik een net briefje van onze rdw vrienden waarop staat vermeld waar mijn auto aan moet blijven voldoen.

Erwin
110 TD (camper ;-) )

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken .wat nu dan wee

Geplaatst: wo 13 apr 2005, 18:48
door Martin Spiering
Hear hear! We praten elkaar de moed veel te snel de grond in.

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken .wat nu dan wee

Geplaatst: wo 13 apr 2005, 18:54
door Martin Spiering
Oeps, iets te snel geklikt. Bij mij hebben ze de 130 cm gewoon van de (hoge) laadvloer tot de onderkant van mijn hefdak gemeten. Die voetenbak van de achterbank heeft tijdens de keuring geen rol gespeeld.

Mijn insteek zou zijn het jezelf niet overdreven moeilijk te maken, gewoon een hefdak op 130cm - 170 cm erop, of een ring van 10 cm tussen wand en dak. "af fabriek" is m.i. een niets zeggende term.

Re: Donkere wolken boven LR-kampeerauto-kenteken .wat nu dan wee

Geplaatst: do 14 apr 2005, 10:41
door Chris 110
Ik doe mijn uiterste best omhet mezelf niet moeilijker te maken dan noodzakelijk. De bedoeling was om de complete dakschaal hefbaar te maken, dan is die in gesloten toestand dus 120.. Een opbouw-hefdak van 10cm dik is natuurlijk een alternatief, maar dan moet ik wel weten dat het dan geaccepteerd wordt. De RDW heeft nu aangegeven dat dat niet het geval is..

Je kunt je wel richten op 1 organisatie, maar dan loop je bij de volgende tegen de lamp, en ben je nog verder van huis (BPM betaald, en betalen voor echt geel kenteken). De keurmeester van de RDW keurt in mijn geval ook op de regels van de belastingdienst, vandaar dat hij zich ook daar heeft laten informeren. Volgens alleen het Voertuigreglement (het primaire keurings-item van de RDW) zou de auto prima op kampeerauto-kenteken kunnen.

Ik ben het er dus niet mee eens dat je je op 1 organisatie moet richten, en dat de andere dan wel móet volgen (zo begrijp ik het). Beide organisaties hebben hun eigen wets-grondslag en dus hun eigen regels. De keurmeester v.d. RDW probeert eigenlijk te voorkomen dat ik stap 1 zet als stap 2 helemaal niet kan.

wordt vervolgd, in de brief (1,5 kantje met 4 bijlagen..) verzoek ik de Belastingdienst om vóór 11 mei te reageren, ik heb ze ook gevraagd om uit te leggen wat met 'af-fabriek' bedoeld wordt, een losse opbouw van 130 is wel goed, maar mijn opbouw naar 130 brengen zou niet mogen....

ik wacht met spanning af..

gr, Chris 110

www.opwielen.nl