Pagina 1 van 1

Draairichting stelnokken Remtrommels

Geplaatst: ma 11 apr 2005, 10:46
door Chris 110
Hallo wijze mensen!

Naar aanleiding van het berichtje van Sander-Snorkel-Puffino, over het markeren van de eindstand van de stelnokken van de remschoenen ben ik er ook mee aan de slag gegaan. Het markeren maakte het ebeuren inderdaad een heel stuk eenvoudiger. Ook de draairichting staat nu op de ankerplaat, en volgens mij klopt die niet helemaal. Volgens een posting in de siscussie van Sander moet hij in de draairichting van het wiel draaien (om aan te spannen). In mijn geval klopt dat aan de linker kant, maar rechts is het precies anders om, daar moet je het voorste nokje rechtsom draaien, naar boven, terwijl het wiel natuurlijk aan de voorkant naar beneden draait.

Ik verwacht dat dit de oorzaak is van het vruchteloos stellen van de remmen, bij de eerste keer remmen lijken ze vast te slaan, en als ze weer los zijn, remmen ze nouwelijks meer. Is de draairichting makkelijk te verhelpen?

gr, Chris 110
www.opwielen.nl

Re: Draairichting stelnokken Remtrommels

Geplaatst: ma 11 apr 2005, 11:06
door Puffino
Dit is een typisch voorbeel van iemand die het heeft gemonteerd uit een boekje. Daarin staat altijd maar EEN plaatje, en aan EEN kant klopt ie bij jou dus ook. Troost je, bij mij is het ook het geval. Heel erg is het niet, als je het maar weet, maar OWE als iemand anders een keer jouw remmen wil stellen en zich aan de standaard houden wil ;-)

Wil je de ammonietjes/stelschroefjes omdraaien, is dat niet erg lastig, als je maar je vingers heelhoudt, ik heb het zelf overigens nog niet gedaan.

Wiel er af, trommel er af en dan begint de "ellende": remschoenen er af. En dan de schroef uit de stelschroef los maken, stelschroef wegnemen, omdraaien en weer vastzetten. Zoiets. Maar, eerlijk gezegd, ik schrijf hier mogelijk onzin, ik weet namelijk niet hoe de stelschroef precies op de stelbout zit gemonteerd! Waar het omgaat, en dat is in elk geval correct: de schoen moet er af, en dat is even oppassen geblazen in verband met de veren die hem op zijn plek houden.

Leuk, de draairichting aangeven met ook zo een merkje, als je nu namelijk de draairichting wilt corrigeren, tja. Dat was nou net waarom ik dit niet heb ingekerfd.

PS: LET OP: ik schreef inderdaad dat gesteld moest worden in de draairichting van het wiel. Heb je en DEFENDER model, dan heb je een trommelrem achter met EEN cylinder, en is de voorste stelschroef dus te stellen door hem in de VOORUIT draaiende richting te stellen, de ander (de achterste) dus door het wiel en de stelschroef ACHTERUIT te draaien. Bij een series is dat net zo, maar op de VOORAS zitten TWEE cylinders, en zijn allebei de schoenen te stellen door in de VOORUIT draaiende richting te stellen. Warrig geschreven, maar ik denk wel duidelijk. Hoop ik, zo niet, maak me er op attent, doe ik een betere poging.

Sander 110 "<a href="[www.runde.nl];



Sander 110 "<a href="[www.runde.nl];