Even delen: vervolg trommelremmen 110 achter
Geplaatst: ma 04 apr 2005, 17:19
Omdat het gewoon wel nuttig is om het op te schrijven, en het te delen.
Ik heb <a href="[prikarchief.prikpagina.nl] tijd geleden gepost</a> over het niet kunnen verwijderen van de trommel van de achterremmen van Snorkel, mijn 110. In het pre-defender tijdperk hadden de 110's trommelremmen achter. De trommel moet voor onderhoud aan de remmen verwijderd worden, wat soms moeilijk gaat. Daarvoor is een "uitdraai draadgat" aanwezig, je kunt er een bout inschroeven om de trommel er uit te drukken. Zie voor een instructie van hoe het zou moeten de bijdrage van 110 in eerder genoemde thread. Ik moest iets grover te werk gaan.
De vraag was in die bijdrage welke MAAT dat gat zou zijn. Er werd geopperd M10 of engels. Bij mij bleek het M10. Dat was niet eenvoudig, het schroefdraad in de trommel was goed gaar (en vies), dus ging het draaien wel zwaar, maar niet schokkerig, dus dat zou wel goed komen. Het is trouwens wel een beetje eng om met iets teveel kracht voor je gevoel die bout er maar in te draaine, misschien het schroef draad verknallend....
De trommel wilde er echter nog steeds niet af toen hij al heel erg scheef zat gedrukt door de bout (ondanks de steeds maar gegeven beukende klappen van een rubberen hamer). Ik heb de bout dus maar MINDER strak gedraaid, terug dus eigenlijk, en er daarna weer een paar tikkies op gegeven, dat hielp, de trommel kwam los. Oorzaak vastzitten: iemand had hem ooit in een onzalige bui met loctite vastgezet. Tja, niet handig. Die loctite resten heb ik nu weggepoetst, natuurlijk.
De remmen bleken niet goed gesteld, op gevoel was het al vrijwel niet mogelijk, nu hebben we het anders aangepakt. We hebben van de stelschroef het "strakste punt" gezocht. Daarna op de stelbout (dus de kant die je ziet als je de rem stelt met het wiel nog gemonteerd) een markering gemaakt zodat het strakste punt tenminste gevonden kan wordne zonder het te voelen. Zo heb je een beetej referentie.
Dat was wel belangrijk. Hendrik Swane had de remmen gesteld tijdens de cursus met woorden die neerkwamen op "mijn god, versleten, hij draait door, dit kun je niet meer fatsoenlijk stellen", en dat bleek ook toen de rem HEEL Diep zat daarna. Als zelfs hij het niet voor elkaar kreeg
Thuis verder gesteld, maar dat had het nog steeds niet acceptabel gemaakt, VOOR het stellen van Hendrik was het nog altijd het beste (minst slecht). Met de beste wil van de wereld ging het gewoon niet.
Nu, met onze markeringen, kunnen we dus wel feilloos het strakste punt vinden en er onder blijven. de remmen werken nu weer FENOMENAAL! Heerlijk hard, niet zo slap, maar ook weer niet te hoog. Een aanrader voor een ieder met moeilijke trommelremmen. Bij gewone trommels normaal een eitje, maar ja, als ze dwarszitten..... En natuurlijk hebben we de remmen schoongemaakt met remmennreiniger, etc.
Ohja, gelijk ook even opgeschreven in het onderhoudsboekje dat ik van Snorkel bijhoudt, hoe de stelschroeven zitten gemonteerd, die zaten namelijk niet volgens de regels. Waarom niet gelijk wel goed gezet? Simpel: tijd was op. Je kunt soms niet alles. Als we de boel gaan vervangen, waar ik voorlopig geen reden toe zie, kan dat alsnog.
Dus:
- de maat van de uitdrukbout was bij mij M10 (bedankt Raymond en ook 110)
- een markering op de stelbout kan erg handig zijn in geval van een gevoelloos te stellen trommelrem, je hebt een visueel referentiepunt.
- maak aantekeningen die je bewaart van wat je tegenkomt en hoe iets in elkaar zit in afwijkende gevallen. Heus, je onthoudt het niet allemaal. Doe dat alleen van afwijkende dingen, anders is het een beetje veel.
Bedankt aan allen die hebben meegeholpen in de eerste thread over dit onderwerp!
Sander 110 "<a href="[www.runde.nl];
Doe er je voordeel mee. En
Ik heb <a href="[prikarchief.prikpagina.nl] tijd geleden gepost</a> over het niet kunnen verwijderen van de trommel van de achterremmen van Snorkel, mijn 110. In het pre-defender tijdperk hadden de 110's trommelremmen achter. De trommel moet voor onderhoud aan de remmen verwijderd worden, wat soms moeilijk gaat. Daarvoor is een "uitdraai draadgat" aanwezig, je kunt er een bout inschroeven om de trommel er uit te drukken. Zie voor een instructie van hoe het zou moeten de bijdrage van 110 in eerder genoemde thread. Ik moest iets grover te werk gaan.
De vraag was in die bijdrage welke MAAT dat gat zou zijn. Er werd geopperd M10 of engels. Bij mij bleek het M10. Dat was niet eenvoudig, het schroefdraad in de trommel was goed gaar (en vies), dus ging het draaien wel zwaar, maar niet schokkerig, dus dat zou wel goed komen. Het is trouwens wel een beetje eng om met iets teveel kracht voor je gevoel die bout er maar in te draaine, misschien het schroef draad verknallend....
De trommel wilde er echter nog steeds niet af toen hij al heel erg scheef zat gedrukt door de bout (ondanks de steeds maar gegeven beukende klappen van een rubberen hamer). Ik heb de bout dus maar MINDER strak gedraaid, terug dus eigenlijk, en er daarna weer een paar tikkies op gegeven, dat hielp, de trommel kwam los. Oorzaak vastzitten: iemand had hem ooit in een onzalige bui met loctite vastgezet. Tja, niet handig. Die loctite resten heb ik nu weggepoetst, natuurlijk.
De remmen bleken niet goed gesteld, op gevoel was het al vrijwel niet mogelijk, nu hebben we het anders aangepakt. We hebben van de stelschroef het "strakste punt" gezocht. Daarna op de stelbout (dus de kant die je ziet als je de rem stelt met het wiel nog gemonteerd) een markering gemaakt zodat het strakste punt tenminste gevonden kan wordne zonder het te voelen. Zo heb je een beetej referentie.
Dat was wel belangrijk. Hendrik Swane had de remmen gesteld tijdens de cursus met woorden die neerkwamen op "mijn god, versleten, hij draait door, dit kun je niet meer fatsoenlijk stellen", en dat bleek ook toen de rem HEEL Diep zat daarna. Als zelfs hij het niet voor elkaar kreeg

Nu, met onze markeringen, kunnen we dus wel feilloos het strakste punt vinden en er onder blijven. de remmen werken nu weer FENOMENAAL! Heerlijk hard, niet zo slap, maar ook weer niet te hoog. Een aanrader voor een ieder met moeilijke trommelremmen. Bij gewone trommels normaal een eitje, maar ja, als ze dwarszitten..... En natuurlijk hebben we de remmen schoongemaakt met remmennreiniger, etc.
Ohja, gelijk ook even opgeschreven in het onderhoudsboekje dat ik van Snorkel bijhoudt, hoe de stelschroeven zitten gemonteerd, die zaten namelijk niet volgens de regels. Waarom niet gelijk wel goed gezet? Simpel: tijd was op. Je kunt soms niet alles. Als we de boel gaan vervangen, waar ik voorlopig geen reden toe zie, kan dat alsnog.
Dus:
- de maat van de uitdrukbout was bij mij M10 (bedankt Raymond en ook 110)
- een markering op de stelbout kan erg handig zijn in geval van een gevoelloos te stellen trommelrem, je hebt een visueel referentiepunt.
- maak aantekeningen die je bewaart van wat je tegenkomt en hoe iets in elkaar zit in afwijkende gevallen. Heus, je onthoudt het niet allemaal. Doe dat alleen van afwijkende dingen, anders is het een beetje veel.
Bedankt aan allen die hebben meegeholpen in de eerste thread over dit onderwerp!
Sander 110 "<a href="[www.runde.nl];
Doe er je voordeel mee. En