Pagina 1 van 1
Wat een troep.
Geplaatst: za 26 mar 2005, 17:41
door de Gaus
Hoi,
Ik had kortsluiting, ergens in mijn laro 109 uit 62. We zijn aan het zoeken gegaan en kwamen tot de ondekking dat er toch wel wat veel draad in zat. We zijn dus aan het slopen gegaan en het een en het ander gestickerd. Later bleek, niet genoeg gestickerd. Mijn vraag is dan ook, waar gaan die 2 draden van de dynamo naar toe? Je zou zeggen, naar de batterij. Maar daar komen ze volgens ons niet vandaan. Zou iemand ons kunnen helpen met een antwoord?
Groetjes
Martin en William.
Re: Wat een troep.
Geplaatst: za 26 mar 2005, 18:07
door Pjotr
De dikke draad is van de laadstroom en die gaan maar de D aansluiting op de spanningsregelaar (zwart kastje op het schutbord). De dunne draad is van het laadstroom lampje en gaat naar de F aansluiting van de spanningsregelaar.
Groeten Pieter
Re: Wat een troep.
Geplaatst: za 26 mar 2005, 21:00
door de Gaus
Hoi Pjort,
Ik ben even vergeten te vermelden dat er wel elektra betreft, niets meer orgineel is. Het is waarschijnlijk heel goed gezien, maar de D of F aansluiting vind je gegarandeerd niet meer in mijn Laro. Wat nu verder?
Weer de groeten,
Martin en Wiliam.
Re: Wat een troep.
Geplaatst: za 26 mar 2005, 21:16
door Frans
Als er niks meer orgineel is vertel dan maar eens wat voor een dynamo erin zit, met of zonder spanningsregelaar. Wissel / gelijkstroom. 12/24 volt
Welke draden hou je over, de kleur van de draden, dun dik.
Enz, enz, enz, enz, enz, enz,
Misschien kan je dan een antwoord krijgen waar je wat aan hebt.
En volgende keer je vraag beter en duidelijker stellen
Frans Bonnes
Re: Wat een troep.
Geplaatst: za 26 mar 2005, 21:20
door Pjotr
Het was trouwens net andersom met de D en F aansluiting op de spanningsregelaar.
Maar die spanningsregelaar heb jij niet begrijp ik. Heb jij dan misschien een wisselstroom dynamo uit een series III (daar komen volgens mij drie draden uit en zit de schakelunit in de dynamo). Anders zou er ergens anders een schakelunit moeten zitten die bepaald of de accu wel of niet bijgeladen wordt door de (gelijkstroom) dynamo . Origineel is die spanningsregelaar mechanisch met twee spoelen erin waar een deel van het alfabet op staat.
Kijk anders even in het schema voor een vroege IIa met negatieve aarde:
[www.landrover.ee]
En onder de volgende link vind je het schema van een series III:
[www.landrover.ee]
Mocht je er zo nog steeds niet uitkomen, dan kan ik je niet verder helpen, helaas. Misschien is er een prikker bij je in de buurt die er meer sappie van heeft.
Groeten,
Pieter
Re: Wat een troep.
Geplaatst: za 26 mar 2005, 21:58
door de Gaus
WILIAAAAAM.................................HEEEEELUUUUUUP.
Re: Wat een troep.
Geplaatst: za 26 mar 2005, 22:25
door fred101
Hoi, er zijn twee soorten dynamo's. een wissel of een gelijkstroom . De wisselstroom is er met een externe en met een interne regelaar. Als je twee draden hebt dan is dat waarschijnlijk een intern geregelde. een draad is de laadspanning en gaat meestal naar de accu-plus of naar de startmotor (aan de zelfde pool als de dikke rode pluskabel). De andere dunne is een draad die naar het dashbord gaat naar het laadstroomlampje. Soms is er een derde draad die naar het contactslot gaat om de laadspanning te meten. De regelaar past aan de hand daarvan de spanning op de rotor aan zodat het magnetisch veld sterker of zwakker en daartengevolge de laadspanning hoger of tager wordt. Deze "sense"draad zit soms ook intern doorgelust naar de laadspannings draad.
Als je op de dynamo kijkt dan staat daar een merk en modelnr op. Daarmee kun je op internet al veel vinden. Op de dynamo staan ook meestal letters bij de contacten. (niet altijd zoals bij mijn auto). Staan ze er niet dan kun je de achterkap er af halen en dan zie je de spanningsregelaar (een soort blokje) de drie wisselspanningsdraden die op de diodeplaat uitkomen(sooer banaanvormig plaatje met 3 ronde platjes er op. aan elk van die ronde plaatjes (een soort knoopjes) zitten 3 lipjes) en de twee koolborstelhuisjes. Vanuit de spanningsregelaar komen bij Lucas een paar draden. wit, rood en geel. Rood gaat naar de B+ aansluiting (naar de accu), geel is dacht ik sense (als je gaat kijken laat maar weten dan kijk ik het na doe het nu uit mijn hoofd) en wit gaat naar het lampje (Ind,) Op de diodeplaat kan een connectortje zitten wat direct aan een van de wisselspanningsdraden zit dat is dan voor de toerenteller (W). Als er een blokstekker op zit dan is het kleine connectortje van de stekker de Ind en de grote gaat naar de startmotor +.
Het lampje is een soort spanningsbrug en zit aan een kant op de plus na je contactslot en de andere kant op de DF of Ind aansluiting van je dynamo. Dit is een van de koolborstels. als je dynamo stilstaat en je contact aanstaat dan gaat je lampje branden omdat er aan een kant een plus en aan de andere kant aarde is. Want de andere koolborstel ligt aan de aarde. Er staat dus ook spanning op de rotorspoel. Deze wordt daardoor magnetisch. Als de dynamo dan gaat draaien dan is er dus gelijk een goede laadspanning. Zodra er laadspanning is komt er op de koolborstel een plus te staan en heeft het lampje dus een plus aan twee kanten en gaat uit.
zo weer een veel te lang verhaal
fred101