Pagina 1 van 1
scheidingsdiode
Geplaatst: za 12 mar 2005, 20:03
door Ez
hallo,
ik heb een scheidingsdiode gekocht en bij het aansluiten heb ik n paar vraagjes.
in de accubak loopen er drie kabels naar de accu. een dikke zwarte (de min) een dikke rode (de plus) en een dunnere bruine. nu is de vraag welke van de twee plus kabels moet er op mijn diodeverdeler? maw welke kabel voert de laadstroom van de dynamo? de dunnere bruine gaat via een voltage sensitive switch naar mn accu, maar lijkt me erg dun om het vermogen van mn dynamo naar de accu te brengen... overigens zit zon zelfde bruine kabel wel weer aangesloten op de dynamo.... dus ik snap het niet helemaal. kan ik misschien ook een heel nieuwe kabel trekken van de dynamo naar mn diodeblok?? en de andere kabels gewoon laten zitten?
iemand een tip of idee? alles is welkom
alvast bedankt!
Ez
Re: scheidingsdiode
Geplaatst: za 12 mar 2005, 20:39
door Frans
Volgens mij de bruine.
De rode is de voeding voor de startmotor.
Maar eigenlijk denk ik dat je de dikke bruine moet hebben die aan de dynamo zit.
Dat is namelijk je + uitgang.
Die draad ksn naar verschillende plaatsen gaan. Meestal naar de startmotor of rechtstreeks naar de accu. Kan ook zijn dat de draad eerst nog via een spanningsregelaar gaat. Ik weet namelijk niet om wat voor een auto het gaat.
Misschien dat iemand anders het beter weet, of het beter uit kan leggen.
Frans Bonnes
Re: scheidingsdiode
Geplaatst: za 12 mar 2005, 22:14
door Ez
de bruine draad kan het inderdaad zijn, maar ik twijfel omdat hij maar dun is vergeleken met de 25 mm2 draad die ze voorschrijven om het diodeblok te verbinden. en de dikke rode kabel gaat vrijwel zeker naar de startmotor, dus als ik die op het diodeblok zou zetten krijgt mn startmotor geen stroom meer.
de auto is overigens een defender 110 300 Tdi uit '95.
bedankt voor de reactie
groet, Ez
Re: scheidingsdiode
Geplaatst: za 12 mar 2005, 22:35
door AadG
Bel maar 0651256114
Re: scheidingsdiode
Geplaatst: zo 13 mar 2005, 02:09
door Jan Schober
de dikke kabel (die naar je startmotor gaat) moet inderdaad zeker niet aan je diode blok.
Volgens mij moet je gewoon kabels volgen.
van de dynamo (met neem ik aan een interne spanningsregelaar) naar.....
Het wordt vaak zo gedaan de de dynamo bij laadt via de draad op de startmotor.
die draad moet dan dus los, en die sluit je aan op het diodeblok.
Van het diode blok komt dan een terugkoppeling naar je dynamo (als je dynamo dit ondersteunt, wat ik ook aan neem) de terugkoppeling is om het spanningsverlies van de diode op de heffen.
dan gaan er 2 laad draden naar de beide accu's.
Groeten Jan Schober
Ik ben even vergeten welke letter er nu op de connectie op de dynamo stond voor de terug-gekoppelde spanning.
Re: scheidingsdiode
Geplaatst: zo 13 mar 2005, 08:12
door AadG
d+
Re: scheidingsdiode
Geplaatst: zo 13 mar 2005, 08:19
door AadG
Ik monteer meestal de diodebrug voorin.
Bruinr draad loshalen van dynamo en aansluiten op accu 1.
Nieuwe draad maken van waar bruine draad op dynamo is losgekoppeld naar aansluiting dynamo op diodeblok.
Nieuwe kabel vanaf + 2e accu naar 2e accu op diodeblok.
Indien aanwezig op diodeblok compensatie (meestal schuifschoentje) naar D+ van dynamo.
Meten op accu`s hoe hoog de laadspanning is. Moet rond de 14 volt zitten.
Re: scheidingsdiode
Geplaatst: zo 13 mar 2005, 15:16
door Jan Schober
ow ja, die was het
dank