Startmotor vraagje

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Gerda4

Startmotor vraagje

Bericht door Gerda4 »

Hallo voordat ik mijn andere startmotor er onder ga schroeven ( Arno !? bedankt ik maak het in orde met je)
wil ik eerst even e.e.a. zekerheid.

Ik heb 2 weken geleden mijn laro serie 3 diesel voor het laatst proberen te starten, het lukt WEER niet en heb hem dus laten staan en ben 2 weken op de fiets gegaan.

Nu wilde ik hem net weer starten en dat ging weer niet, waarschijnlijk laatste keer accu leeggetrokken dus dat is deze keer denk ik wel de oorzaak, mijn seat inca er naast gezet en meteen gestart, 2x rond en broem broem, hij liep weer.

5 minuutjes laten lopen en toen wegens geluidsoverlast en mistvorming de auto maar even uitgezet, even gekeken hoeveel werk het zou gaan worden om de startmotor te vervangen en lijkt me toch wel een paar uurtjes werk (of kan het sneller? ...tips....?)

Nu probeer ik net (een half uur nadat ik hem heb uitgezet) nogmaals of ik hem kan starten, half keer rond en broem broem, meteen lopen.

Dit gebeurt dus vrij vaak, bijna elke ochtend en bijna elke avond, als ik tussendoor wil starten is er meestal niks aan de hand. Daarbij heb ik het ook al een paar keer meegemaakt, dat de laro een uur of 4 achtereen aan had gestaan (stationair, klein stukje verder, weer stationair etc etc) en dat ik hem uitzette en hem dan binnen 10 minuten (nadat ik hem uitgezet had) weer probeerde te starten lukt dat dus niet, even wachten (nog eens tien minuten) of starthulp erbij en dan wilde hij weer wel starten.

Is dat het probleem van de startmotor?
Is dat het probleem van masse of voeding?
Is dat het probleem van de accu (er is afgelopen jaar een splinternieuwe gelaccu in gegaan)?
Of is er een ander probleem?

Heeft iemand tips, ideen, misschien iemand in de buurt die eventjes langs wil wippen om te kijken (als dat nodig is) en misschien iemand een tip hoe ik het snelste en makkelijkste in mijn eentje de startmotor kan vervangen ALS dat nodig is?

Alvast weer bedankt.

Groetjes vanuit Vlijmen
wilberthje

Re: Startmotor vraagje

Bericht door wilberthje »

Als je startmotor het altijd doet en de snelheid voldoende is, lijkt het me dat je probleem ergens anders zit.
Dit wordt ondersteund door het feit dat hij het met hulp van de inca's blijkbaar wel doet.

Hoe goed is de accu (kies vooral het grootste startvermogen dat met enige goede wil in de accu-bak past) een nieuwe maar te lichte accu kan ook dit beeld geven.

Hoe goed zijn ALLE kabels van en naar de startmotor, elk voltje dat je verliest ben je immers kwijt, en onze dieseltjes zijn nu eenmaal geen makkelijke starters.

Neem aan dat het een 12 volt systeem is, wat voor accu gebruik je (merk/type/max. start stroom) kunnen we eens vergelijken of dit normaal gesproken voldoende moet zijn of dat veel prikkers toch iets zwaarders gebruiken.

Persoonlijk zou ik dus eerst zeker willen weten dat dat in orde is voor ik een (dure) actie aan de startmotor zou overwegen. Let wel een oude startmotor kan de oorzaak zijn, want ze leveren steeds minder kracht ten koste van steeds meer stroom, maar de andere dingen zijn waarschijnlijker

Nu heb ik me laten vertellen dat er verschillende types startmotoren zijn, waar ook betere en mindere tussen zitten (snelheid, stroomverbruik), maar heb er geen ervaring mee. Misschien andere prikkers?

Succes, Wilberth
Gerda4

Bericht door Gerda4 »

Dank je

Volgende gegevens:

Merk: Global

Accu 12 V - 95 AH Capacity 20 Hr
Cols cranking AMPS (DIN) 460 AMPS
cold cranking AMPS (SAE) 730 AMPS

Heb je zo voorlopig genoeg gegevens en kun je hier iets mee (of iemand anders)

Alvast bedankt weer

Groeten vanuit een druilerig Vlijmen, die sneeuw was toch wel gezeliger.
JOS

Bericht door JOS »

Zet een startkabel direct van min pool (bij neg earth systeem) naar de massa bij de startmotor. Deze alternatieve aarde zal je vertellen of de aarding slecht is.

Een interne breuk van de stroom kan een effect van wat je beschijft veroorzaken (stroom + kabel altijd met een contrasleutel vast zetten , om intern kapot draaien te voorkomen). dan wordt het demonteren en bekijken.

heb je de hamer methode geprobeerd? bij een plakkende solenoid (dat tonnetje op de startmotor= uitstoter en schakelaar voor de startstroom) wil dit wel eens tijdelijk deze bevrijden en kan de startmotor zijn werk gaan doen.

De gelaccu zou het gewoon moeten doen als de start amp hoog genoeg is.

SUC6, JOS
frank RR V8 Merc220D´73 2cv6

Bericht door frank RR V8 Merc220D´73 2cv6 »

Hoi

Als er iets met je startmotor is zou een starthulp dmv kabels niet uit moeten maken.

groet Frank
Marchel Gerbers

Kan ook een oplaadprobleempje zijn

Bericht door Marchel Gerbers »

Hoi Gerda,

Ik heb hier zelf ook al eens mee geworsteld. Zou ook een oplaadprobleempje kunnen zijn maar het zou ook kunnen zijn dat de massa schakelaar niet goed afschakeld en hierdoor de accu leeg loopt (ook al eens meegemaakt).

Bij mijn 1e lightweight had ik ook een soortgelijk probleem met dezelfde omschrijving. Iedereen roept dan dat het aan de voeding naar de startmotor zit maar als hij het met startkabels wel doet dan ligt het hier warschijnlijk niet aan.

Ten eerste (het simpelste probleem) is het goed mogleijk dat de accu's gewoon af zijn. Accu spanning meten tijdens het starten geeft meestal wel een indruk maar zegt niet alles. (De spanningsval is een maat voor de capaciteit). Garage's kunnen met een apparaatje de accu's ook testen. Kost bijna niks en weet je in elk geval dat het hier niet aan ligt.

De light weight heeft een uitgebreid oplaad circuit met een dynamo (hier moet stroom op staan om stroo mte kunnen laden). Hierna komt een gelijkrciht diode (is soms ook wel eens stuk maar kun je zelf door meten en een electronica!!! doos (voorin achter het luchtfilter) hier kan het ook fout gaan.

Zelf had ik dus een kappotte dynamo en een kapotte electronica/controle doos (stelt niet zoveel voor, maar moet wel werken). Beide waren deffect en zorgden ervoor dat de landrover de ene keer wel starte en de andere keer niet. (Precies als jij beschrijft). Let ook op als dit stuk is kan er waterstofgas gevormt worden boven de accu's. Je wordt hier misselijk van en ze hebben mij later verteld dat ze ook hadden kunnen knappen.

Kortom kijk eens naar je laadcircuit. (Ron Bolleboom heeft de onderdelen volgens mij op voorraad)

Groeten,

Marchel
Blauwe landrover lightweight
Gerda4

Re: Kan ook een oplaadprobleempje zijn

Bericht door Gerda4 »

Hoi, bedankt allemaal, ik ga eens het e.e.a. uittesten, het is geen lightweight dus die gegevens zullen niet overeenkomen ben ik bang, dynamo en accu zijn beide pas vervangen, ook om de reden dat we dachten dat het dat was, ik ga nog even het e.e.a. uitproberen en anders de startmotor omwisselen, die ik ondertussen toch al hier heb liggen.

Slaap lekker ben moe zie jullie morgen weer (als ik er tijd voor heb)
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Ik heb bijna precies het zelfde gehad. zelfs na 100 km rijden. sloeg mijn motor af toen ik ff in de file stond. De startmotor wilde absoluut niet rond draaien.
's ochtens startte die wat moeizaam, maar het lukte wel.

Ik heb er een nieuwe accu in gezet van de kwik fit: 77 euro, Echt hemels.Iedere keer als ik de motor start is het 1 groot feest. nooit meer ergens last van gehad. Ook niet in zwitserland met -20 C.

Jan Schober
Plaats reactie