wie kan mij vertellen wat een "ballast resistor" doet, die voor de bobine geknoopt is?
heb vonk probleempjes......
gr. Leo
ballast resistor
Re: ballast resistor
Leo,
Die is bedoeld om de werkspanning van de Bobine te verlagen omdat deze anders te heet wordt. Bij het starten wordt de voorschakelweerstand ge-by-passed en krijgt de bobine eventjes 12V.
Als je een 24V wagen hebt is het geen normale voorschakelweerstand maar een drop-box en die is bedoeld om de werkspanning van de bobine permanent van 24V terug te brengen naar plm. 10V.
Mvrgr, Hugo
Die is bedoeld om de werkspanning van de Bobine te verlagen omdat deze anders te heet wordt. Bij het starten wordt de voorschakelweerstand ge-by-passed en krijgt de bobine eventjes 12V.
Als je een 24V wagen hebt is het geen normale voorschakelweerstand maar een drop-box en die is bedoeld om de werkspanning van de bobine permanent van 24V terug te brengen naar plm. 10V.
Mvrgr, Hugo
Re: ballast resistor
Bij een stage one zit een balast resistor voor de bobine geschakeld om de bobine op 9 volt te laten werken (is feitelijk ook een 9volt bobine). Tijdens het bedienen van de startmotor wordt via een hulpcontactje in de startmotor de volle voedingsspanning op de bobine gezet (dubbele draad op de balast resistor). Door het bedienen van de startmotor daalt de spanning aanzienlijk, maar door deze schakeling krijgt de bobine tijdens het starten toch z'n normale (9volt) voedingsspanning. Zodoende blijft er genoeg vonkenspanning over om de motor te starten.
Dennis B.
Dennis B.
Re: ballast resistor
weer wat wijzer geworden...
gaat het (misschien) toch nog goed komen
gaat het (misschien) toch nog goed komen