Pagina 1 van 1
nog meer start problemen
Geplaatst: ma 28 feb 2005, 13:37
door jasper
het is koud.
ik stap in, zet de stroom erop,trap 2x het gaspedaal in, draai de contactsleutel om, draai de stueltel verder zodat ik kan voorgloeien, gloei 20 seconden voor, draai de sleutel verder, startmotor draait rond maar langzaam. motor slaat niet aan. probeer het nog 3 keer (zelfde routine) maar wederom niks. behalve dat ik mijn accu's hoor bruisen, en er onder de motorkap vandaan wat rook of damp te voorschijn komt.
het is een 109 2,25 diesel uit 1982.
help mij.
zelf denk ik dat het de startmotor is (omdat deze erg langzaam draait) en anders de gloeibougies.
maar wie kan mij wat meer vertellen?
Re: nog meer start problemen
Geplaatst: ma 28 feb 2005, 13:57
door Jurjen
Kan ook een slechte verbinding naar de startmotor zijn, of een slechte verbinding tussen relais en startmotor. Dan wordtdaar het e.e.a. gloeiend heet!
Jurjen
Re: nog meer start problemen
Geplaatst: ma 28 feb 2005, 13:58
door jasper
en waar vind ik dat realais?
zit dat tegen je schutboord aan? want daar hoor ik idd een relais tikken.
Re: nog meer start problemen
Geplaatst: ma 28 feb 2005, 14:08
door jasper
daar zit ookm een alu kastje wat warm word tijdens het starten. moet ik daar wezen?
Re: nog meer start problemen
Geplaatst: ma 28 feb 2005, 14:24
door wilberthje
kastje zit waarschijnlijk om de voorschakelweerstand van de gloei spiralen. Het start relais zit op de start motor (is erg dicht bij het schutbord, kan best zijn dat je die hoort).
Is altijd moeilijk om dit op afstand te beoordelen, maar als je zeker weet dat je accu goed is zijn alle contacten en aansluitingen verdacht
kabel van accu naar startmotor (zitten alle klemmen vast, is de kabel in goede conditie, deze breekt vaak langzaam maar zeker af meteen buiten de klemmen)
de verbinding van start relais naar start motor.
de (aard) verbinding tussen motor en chassis
De aardverbinding tussen accu en chassis
Je kunt na een startpoging eens even kijken of niet 1 van die verbindingen erg warm wordt, dan weet je meteen waar al dat vermogen blijft (pas op dat je tengels niet verbrand ondanks de kou !!)
Als je dit allemaal nagekeken hebt en je er zeker van bent dat alles in orde is kan het nog zijn dat je startmotor er stillaan de brui aan geeft.
Lucas Murphy slaapt nooit
Succes, Wilberth
Re: nog meer start problemen
Geplaatst: ma 28 feb 2005, 14:30
door jasper
dank je ik zal alles nagaan en kijken waar ik uit kom.
Kijk Uit!
Geplaatst: ma 28 feb 2005, 14:40
door Jan Schober
Als je accu gaat bruisen is er echt iets anders aan de hand als een "slecht contact"
hij kan om 2 redenen gaan bruisen:
- Of je accu is onderweg naar de accu-hemelen
- Of je hebt ergens behoorlijke kortsluiting
In beide gevallen moet je erg goed uitkijken dat je dit niet te lang probeert, een veel te zwaar overbelaste accu (is bruisen) kan ontploffen, en behoorlijk ook. Kijk daar heel goed mee uit.
Ik zou eerst de bekabeling naar de startmotor goed nakijken, als die goed is, je accu laten testen. en als die ook goed is, toch je startmotor er afhalen en (laten) nakijken.
Groeten Jan Schober
Re: nog meer start problemen
Geplaatst: ma 28 feb 2005, 14:43
door Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73
Zit je blok mischien vast? dan kan de startmotor niet ronddraaien en trekt hij veel meer stroom als normaal, of mischien is je startmotor vastgevroren?
Re: Kijk Uit!
Geplaatst: ma 28 feb 2005, 15:01
door jasper
de accu zelf is nog wel ok. die heb ik laten doormeten door anwb. dus ik denk toch dat het dan in de kabels of de star motor moet zitten.
ik ga zoeken en ik zal vinden.
Re: nog meer start problemen
Geplaatst: ma 28 feb 2005, 16:57
door Jurjen
Tussen relais en startmotor zit een soort plat plaatje, je kunt controleren of dat nog goed vast zit, maar overdrijf ook niet met het aantrekken, het draadeindje aan de startmotorkant is van brons oid. , dus breekt makkelijk!
Als dat plaatje heet (heel heet) wordt, verdwijnt daar de spanning, en draait de startmotor langzaam rond.
Jurjen