Td 5 die een zware vannelle rookt???
Geplaatst: zo 20 feb 2005, 18:45
Beste prikkers
GRAAG U AANDACHT VOOR HET VOLGENDE:
Is er iemand die dit probleem eerder bij de hand heeft gehad;
Het gaat om een Td5 van 2001 met 107 dkm.
Als ik optrek rookt ie enorm. Dit is zwart/blauwe rook, meer zwart dan blauw (blauw doet ie allen als ie een tijdje stationair heeft staan draaien. Pas bij 2000 toeren begint de turbo wat te doen. Normaal moet dit ongeveer bij 1250 beginnen, dat je wat begint te voelen zeg maar.
Ben net terug gekomen over de snelweg (van almere naar joure) met een gangetje van 80 en is er niks aan de hand. Als ie stationair draait geeft ie ook wat weining uitlaat gassen. En je hoort de turbo ook niet meer "fluiten" in de uitlaat (ja de midden demper is er ook al onder weg). Hij is hier net (vanmiddag) mee begonnen.
Verdenk zelf de EGR klep, die regelt namelijk de terug voer van uitlaatgassen naar de inlaatspruitstuk, hierdoor spuit je dus stationair te veel brandstof in in een zuurstofarm mengsel (het blauwe roken) en als je optrekt krijgt de motor te weinig zuurstof rijke lucht voor een goede verbranding.
ALLE SUGGESTIES ZIJN WELKOM.........................
Gr Erik Hof
GRAAG U AANDACHT VOOR HET VOLGENDE:
Is er iemand die dit probleem eerder bij de hand heeft gehad;
Het gaat om een Td5 van 2001 met 107 dkm.
Als ik optrek rookt ie enorm. Dit is zwart/blauwe rook, meer zwart dan blauw (blauw doet ie allen als ie een tijdje stationair heeft staan draaien. Pas bij 2000 toeren begint de turbo wat te doen. Normaal moet dit ongeveer bij 1250 beginnen, dat je wat begint te voelen zeg maar.
Ben net terug gekomen over de snelweg (van almere naar joure) met een gangetje van 80 en is er niks aan de hand. Als ie stationair draait geeft ie ook wat weining uitlaat gassen. En je hoort de turbo ook niet meer "fluiten" in de uitlaat (ja de midden demper is er ook al onder weg). Hij is hier net (vanmiddag) mee begonnen.
Verdenk zelf de EGR klep, die regelt namelijk de terug voer van uitlaatgassen naar de inlaatspruitstuk, hierdoor spuit je dus stationair te veel brandstof in in een zuurstofarm mengsel (het blauwe roken) en als je optrekt krijgt de motor te weinig zuurstof rijke lucht voor een goede verbranding.
ALLE SUGGESTIES ZIJN WELKOM.........................
Gr Erik Hof