kleppen en inlaatspruitstuk (series III)
Geplaatst: zo 20 feb 2005, 16:05
Hallo!
Onderstaande vragen hebben betrekking op Takker, een series III ambulance.
Wij hebben wellicht twee met elkaar samenhangende problemen:
1. De tuimelarm van de vierde klep vertoont ondanks het stellen van de speling op 0.25mm nog steeds grote speling, die blijkbaar niet met het stellen van de stelbout samenhangt. Er zit heel duidelijk verschil tussen deze vierde klep (uitlaatklep) en alle andere uitlaatkleppen. Het klepstoterstangetje vertoont in verticale richting dezelfde speling, maar lijkt wel heel. Waar moeten we het zoeken?
2. Na losmaken van het inlaatspruitstuk blijkt er, vooral bij de tweede buis (dus de tweede cilinder, dus eventueel samenhangend met de vierde klep van probleem 1?), heel erg veel olie in te zitten. Alle vier de buizen hebben olie, maar de tweede buis een duidelijk dikkere laag. Ook lekt er olie uit de carterventilatie. Is dit normaal?
Tijdens het rijden horen we een soort suizen, ritmisch, schijnbaar gelijk met een zuigerbeweging. Bij het ontkoppelen blijft dit geluid gewoon doorgaan. Ook zien we redelijk zwarte rookwolken uit de uitlaat komen. Overigens is onze uitlaat een goede 1000km lek geweest (tussen het voorste gedeelte en het uitlaatspruitstuk), wellicht heeft dat er ook nog iets mee te maken.
Bedankt voor jullie hulp!
Groeten
Janneke, Wouter en Takker
Onderstaande vragen hebben betrekking op Takker, een series III ambulance.
Wij hebben wellicht twee met elkaar samenhangende problemen:
1. De tuimelarm van de vierde klep vertoont ondanks het stellen van de speling op 0.25mm nog steeds grote speling, die blijkbaar niet met het stellen van de stelbout samenhangt. Er zit heel duidelijk verschil tussen deze vierde klep (uitlaatklep) en alle andere uitlaatkleppen. Het klepstoterstangetje vertoont in verticale richting dezelfde speling, maar lijkt wel heel. Waar moeten we het zoeken?
2. Na losmaken van het inlaatspruitstuk blijkt er, vooral bij de tweede buis (dus de tweede cilinder, dus eventueel samenhangend met de vierde klep van probleem 1?), heel erg veel olie in te zitten. Alle vier de buizen hebben olie, maar de tweede buis een duidelijk dikkere laag. Ook lekt er olie uit de carterventilatie. Is dit normaal?
Tijdens het rijden horen we een soort suizen, ritmisch, schijnbaar gelijk met een zuigerbeweging. Bij het ontkoppelen blijft dit geluid gewoon doorgaan. Ook zien we redelijk zwarte rookwolken uit de uitlaat komen. Overigens is onze uitlaat een goede 1000km lek geweest (tussen het voorste gedeelte en het uitlaatspruitstuk), wellicht heeft dat er ook nog iets mee te maken.
Bedankt voor jullie hulp!
Groeten
Janneke, Wouter en Takker