Pagina 1 van 1
alweer remmen
Geplaatst: wo 02 feb 2005, 21:23
door E. Heybroek
Op mijn 88 D 1979 heb ik 10 jr geleden voor laat type 88 remmen, dus 11" trommels, met twee remcilinders gemonteerd. Nu zijn de achter remmen aan revisie toe en vraag ik mij af of ik ook achter 109 remmen zal monteren en zit nu met de volgende vragen: 1 is dit een goed idee. 2 past een 109 remankerplaat op een Rover as. 3 in de Parts Cataloque zie ik een afstandsring (spacer?) achter de remankerplaat, zowel voor als achter. Waarvoor dient deze ring? Moet ik die ook ( voor en achter) monteren? Waarom worden die (van af oktober 1980) toegepast?
5 met ook 109 remmen achter lijkt het mij het beste ook een 109 hoofdrem cilinder te gebruiken (25,4 mm) 5 hoe moeten dan de remleidingen worden aangesloten, voorrem voor en achterrem achter, zoals bij een 109?
Graag de mening van de LR goeroe's.
Pieter.
Re: alweer remmen
Geplaatst: wo 02 feb 2005, 22:45
door Dennis101
1. Dit is geen goed idee. Met de 11" trommels zou de achteras overberemd raken.
Zelfs met de 10" trommels met de grotere diameter remcilinders achter geeft dit soms al problemen als de voorremmen iets te veel vervuilt zijn bij de APK.
2. Een 109 ankerplaat past op een roveras, verder zie punt 1.
3. De ring die jij bedoelt is een olievanger. Als de naafkeerring wat begint te lekken wordt de olie via de ring naar buiten afgevoerd. Hierdoor zal in geval van (geringe) lekkage geen olie meer in de trommels kunnen komen. In tegenstelling tot wat de pijl in de parts catalogue aangeeft zit de olievanger aan de andere kant van de remankerplaat bevestigd.
4. Bij het toepassen van 11" trommels voor is het altijd beter om een 109" (1" diameter) hoofdremcilinder te plaatsen. De 88" gescheiden hoofdremcilinder (569671) is eigelijk alleen bedoelt in combinatie met de 10" trommels rondom met voor 1 1/4" en achter 1" diameter remcilinders.
De 88" modellen vanaf 1980 hebben voor de dubbele 1 1/8" cilinders van de 109" en achter de 1 1/4" remcilinders.
Vanaf 1980 is ook de metrische hoofdremcilinder NRC6096 gebruikt in zowel de 88" als de 109".
Voor die tijd is de imperiale hoofdremcilinder 90577520 gebruikt bij de 109" en de 88" met 11" trommels voor.
5. Remleidingen kunnen blijven zoals ze zijn.
Dennis B.
Re: alweer remmen
Geplaatst: wo 02 feb 2005, 22:53
door Jan F.
Dat zijn een hoop vragen tegelijk zeg.
1 Gezien vraag 5 nee. Deze modificatie was in 1980 ook alleen 11" voorremmen, achter bleef 10".
2 Ja
3 Weet ik zo niet, misschien iemand anders? Misschien die dikke montagering aan het eind van de as als je die niet monteerd zijn je steekassen te lang.
4 ?
5 Is wel de officiele modificatie, maar niet direkt nodig. Zou ik pas uitvoeren als hoofdremcilinder aan vervanging toe is.
Groet, Jan F.
"The Real 90"
Re: alweer remmen
Geplaatst: wo 02 feb 2005, 22:54
door Jan F.
Je was me net voor dus...
Groet, Jan F.
"The Real 90"
Re: alweer remmen
Geplaatst: do 03 feb 2005, 12:38
door pieter
Wat een goede list is dit. Meteen deskundig antwoord. Bedankt Dennis101 en JanF. Ik denk dat dit wel eerder is besproken maar ik kon het niet vinden in het archief.
Ik laat nu de achterremmen zoals ze zijn. Als niet gediplomeerd technicus begrijp ik het overigens niet helemaal. Ik zou denken dat er een soort vaste verhouding is tussen remkracht voor en achter. Dit dus onafhankelijk van het gewicht van het voertuig (hoe meer remwerking hoe minder hard je hoeft te trappen, verdeling voor en achter blijft gelijk). Of heeft de lengte van het voertuig er ook iets mee te maken? Is er een techneut die hier wat van kan zeggen?
Pieter
Re: alweer remmen
Geplaatst: do 03 feb 2005, 22:46
door Jan F.
Als je je achterremmen vergroot, dwz. je krijgt meer remwerking maar je hebt geen druk op je achterwielen, dan zullen deze blokkeren en de banden over het wegdek glijden. Doordat het voertuig bij het remmen naar voren duikt tijdens remmen heb je op de voorwielen altijd wel druk en hebben deze niet zo snel de neiging te gaan glijden. Als je achterwielen nu wel gaan glijden en de voorwielen niet, wil het gebeuren dat de achterkant door gebrek aan grip de voorkant wil gaan inhalen en kom je dwars te staan.
Groet, Jan F.
"The Real 90"
Re: alweer remmen
Geplaatst: do 03 feb 2005, 23:51
door Dennis101
Nu ben jij me voor.
Dennis B.
Re: alweer remmen
Geplaatst: vr 04 feb 2005, 13:17
door pieter
Opnieuw bedankt voor de reacties. Nieuwe onderdelen met 10" trommels zijn besteld. Hoe moet het met een Salisbury as op een 88? In LRO 10 tot 15 jaar geleden als ik mij goed herinner stond een conversie beschreven. Als je met een 88 met een trailer door terrein gaat slepen, daar kan het Rover diff blijkbaar niet goed tegen, had het Engelse leger gemerkt. Ik herinner mij niet dat daar 88 remmen werden geadviseerd.
De olievanger ring die je noemt Dennis101 had Vis nog nooit van gehoord. Lijkt mij toch wel handig, ik heb eens helling af een voorrem gehad die het niet meer deed door een lekkende keerring (was rondom allemaal nieuw spul) Was een wat angstig moment. LRO adviseerde toen de ouderwetse leren keerringen te gebruiken. Heb ik niet gedaan. Nooit meer gelekt, tot nu toe......
Re: alweer remmen
Geplaatst: vr 04 feb 2005, 14:56
door Serious IIa
Hoi Pieter,
Ik heb de 11 inch achterremmen met schijfremmen voor en ben idd ook lichtjes over beremd achter..... dus da's een beetje spannend nu en dan.(leert je wel af om in bochten te remmen....
Salisbury conversie is niet al te moeilijk, op mijn site staat het vrij uitgebreid beschreven.
<b>Cheers Bowy</b>
<A HREF="[www.seriousIIa.tk] src="[members.lycos.nl];
</A>
Re: alweer remmen
Geplaatst: vr 04 feb 2005, 18:04
door Dennis101
Ik kan mij voorstellen dat die olievangers niet bekend zijn, ze gaan nooit stuk en niemand zet ze er later op. Normaal gesproken ook niet echt nodig, want als je heel veel in het terrein zit moeten de trommels er zo vaak af dat je een lekkage meestal al ziet voordat je er echt last van krijgt.
Op een Salisbury achteras kun je naar mijn weten ook gewoon de 10" trommels plaatsen. En zoals Bowy al aangaf staat een ombouw naar Salisbury bij hem op de website in woord en beeld.
Dennis B.
Re: alweer remmen
Geplaatst: vr 04 feb 2005, 18:41
door Jan F.
Kleine aanvulling op het verhaal, zelf heb ik mijn propshaft niet ingekort maar mijn as 2 inch naar achtergezet(vandaar de naam "The Real 90". Dit vind ik persoonlijk een mooiere oplossing, en is makkelijk te doen door het gat van de lokatiebout in het bladverenpakket bij de bovenste lange veren 2 inch verder te boren en de rest van de bladen hier weer te monteren.
Oh ja heb gewoon 10" remmen overgezet van de LW.
Groet, Jan F.
"The Real 90"
P.S. Heb evt. nog wel een salisbury met 4.7 diff. liggen ergens