Pagina 1 van 1

10 mA lekstroom op de dynamo ?

Geplaatst: di 01 feb 2005, 22:04
door douwe
ik meet 10mA lekstroom over de dynamo en als ik de stekker er af haal is't weg
is de dynamo nu overleden ?

en heeft iemand even een schetsje of uitleg over de drie draden waar ze naar
toe gaan ??

alvast bedankt.

Re: 10 mA lekstroom op de dynamo ?

Geplaatst: di 01 feb 2005, 22:08
door frank RR V8 Merc220D´73 2cv6
hoi

als de auto op of van contact af is?

groet Frank

Re: 10 mA lekstroom op de dynamo ?

Geplaatst: di 01 feb 2005, 22:19
door douwe
van contact alle gebruikers staan af.

Re: 10 mA lekstroom op de dynamo ?

Geplaatst: di 01 feb 2005, 23:10
door Aad G
waar meet je die 10 ma lekstroom ?

Re: 10 mA lekstroom op de dynamo ?

Geplaatst: di 01 feb 2005, 23:13
door douwe
Ik meet dit vanaf de accu, als ik de stekker in de dynamo doe en als ik die eruit
haal dan is er geen lekstroom.

Re: 10 mA lekstroom op de dynamo ?

Geplaatst: di 01 feb 2005, 23:24
door Aad G
Bedoel je dat stekkertje wat achterop de dijnamo zit ?
Zitten van die dunne draadjes aan

Re: 10 mA lekstroom op de dynamo ?

Geplaatst: di 01 feb 2005, 23:31
door douwe
correct

Re: 10 mA lekstroom op de dynamo ?

Geplaatst: di 01 feb 2005, 23:39
door Aad G
Op de dynamo zit een D+ aansluiting.


Vanuit je contact gaat er een + draad naar het laadlampje.
Vanaf de andere aansluiting gaat er een draad naar de dynamo (via dat stekkertje)

Als de dynamo niet draait is de D+ aansluiting massa en gaat je laadlampje branden.

Als de motor loopt en de dynamo draait rond wordt de D+ aansluiting positief en zal het laadlampje uitgaan.

Haal het laadlampje eens los en kijk of er dan ook nog steeds 10 ma wegvloeit.

Lekstroom

Geplaatst: wo 02 feb 2005, 05:46
door Arie SIII88Ducktarie
Ola Douwe,

Huis - tuin en keukenmanier om lekstroom te constateren :

Haal de + van de accupool,

Houdt hem/haar erweer tegenaan.

Geeft dit een vonk , dan heb je lekstroom.
Geeft dit geen vonk, heb je ook geen lekstroom.

Dan is het gewoon Lucas... Prince of Darkness....

Groetjes,
Arie

Re: Lekstroom

Geplaatst: wo 02 feb 2005, 07:50
door Aad G
Waarheid als een koe Arie, maar nu nog zoeken waar hij zit.
Ik denk dat er bij hem iets met die D+ aan de hand is.

Re: Lekstroom

Geplaatst: wo 02 feb 2005, 09:43
door Niek
Arie SIII88Ducktarie schreef:
>
> Huis - tuin en keukenmanier om lekstroom te constateren :

Huis, tuin en opberghok methode.

Haal de - en de + pool los en meet met een ohmmeter de weerstand tussen die polen. Oneindige weerstand geen lekstroom
Niet oneindige weerstand wel lekstroom

Re: 10 mA lekstroom op de dynamo ?

Geplaatst: wo 02 feb 2005, 09:48
door Yuri
10mA is niet schokkend hoor. dat is waarschijnlijk het meetcircuit van de spanningsregelaar. bij mijn SIII 109D ex-mil 24V is dat zelfs 60mA.
de zelfontlading van de accu's zelf is al veel meer maar dat is niet zo makkelijk te meten.

als het een paar honderd mA is moet je je zorgen gaan maken.

succes,

Yuri
SIII 109D

Re: 10 mA lekstroom op de dynamo ?

Geplaatst: wo 02 feb 2005, 12:27
door Frank RR V8 2cv6, merc 220D 73
idd

10mA gedeurende 1000 uur is 10Ah, als je dat gedurende 41 dagen uit je accu gezogen hebt zou hij nog prima moeten starten. bovendien, hoe lang heb je deze stroom gemeten, na aan en afsluiten van je dynamo lopen er soms instelstroompjes.

groet Frank

Re: 10 mA lekstroom op de dynamo ?

Geplaatst: wo 02 feb 2005, 22:12
door douwe
als ik alles goed begrijp dan kan er dus in principe
niks gebeuren en kan ik zo wel door rijden.

ik zal het in de gaten houden, als't erger wordt dan
zal ik er een ruil dynamo op zetten.

Re: Lekstroom

Geplaatst: do 03 feb 2005, 00:44
door Arie SIII88Ducktarie

Hoi Aad,

Laatste keer dat IK lekstroom had is de complete +pool van mijn accu weggesmolten.
De spetters zaten all-over de motorkap aan de binnenkant.

Sinds vanavond rij ik weer LaRo. Complete HaulOver van mijn dynamo/relais/.startmotor/ bedradingsysteem.

Meet nu tenminste weer 14,4 V op de +pool. En mijn auto is weer wat meer geaard.

Groetjes,
Arie