Lagers inpersen in swivelbollen.

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Victor Rutten

Lagers inpersen in swivelbollen.

Bericht door Victor Rutten »

Ik ben bezig een paar swivels te reviseren.

De railkobus krijg ik redelijk makkelijk in de binnenste swivelbol d.m.v. een hydraulische pers.

De lagerschaal van het onderste lager echter, krijg ik met geen mogelijkheid in de bol geperst, dit gaat zelfs zover dat ik de bol zie buigen.

Wie weet hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen?

Groeten, Victor Rutten

seriesIII 109 ambulance "Dwarsligger"
seriesIII 88 ex-belg "Jerommeke"
Dennis101

Re: Lagers inpersen in swivelbollen.

Bericht door Dennis101 »

Victor,

Door de bolle vorm van de fuseehuizen is het erg lastig om de buitenring van het lager recht voor de boring te krijgen. Als je een pers gebruikt moet het lager al perfect recht voor de boring zitten anders begint hij gelijk te schranken en wil hij er met geen mogelijkheid in.
Ik heb altijd succes door de buitenring er met een stuk slagkoper voorzichtig in te tikken. Door te tikken in plaats van te persen kun je het lager sturen, waardoor hij uiteindelijk op z'n plaats komt.
Zodra de ring er op het laagste punt van de fuseebol voor meer als de helft inzit zou je verder kunnen gaan met de pers.

Dennis B.
Wim Janssen

Bericht door Wim Janssen »

Klopt, gewoon voorzichtig tikken. De bol op een hoogte leggen zodat je goed zicht hebt of het lager er recht in zit en dan met kleine tikjes overkruis in de passing tikken. En je kunt dan precies zoals Dennis zegt de lagerschaal "sturen" zodat deze niet te ver scheef gaat.

Groeten
Wim Janssen Serie III 109 "Working Class Hero"

PS. Zoals jij het beschrijft zou ik bijna denken dat je een verkeerd lager hebt???
Ron bolleboom

Bericht door Ron bolleboom »

mag niet echt zwaar gaan .normaal tik je de lagers er zo in.
Norman van der Geer

Bericht door Norman van der Geer »

En de lagers een nachtje van te voren in de diepvries leggen werkt ook.

Norman
Plaats reactie