12-24 Volt gedoe

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Art

12-24 Volt gedoe

Bericht door Art »

Beste techneuten,

Ik heb het probleempje van de 24 volts laro met de 12 Volts aanhanger en heb daar een oplossing voor bedacht die ik even in de groep wil gooien.

Het principe van mijn bedenksel is dat ik de stroom gewoon aftap bij de achterlichten, zodat de funktionaliteit van de de licht- en remschakelaar en clignoteur (of zoiets) behouden blijft. Vervolgens wil ik in de kabel van de achterlichten naar de stekkerdoos een lamp plaatsen (serie schakeling met de aanhanger) die gelijk is aan de lamp die op de aanhanger zit.

Dus:
De aanhanger heeft 2 remlichten van ieder 12 Volt en 21 Watt. Dan moet ik dus een lamp van 12 Volt en 42 Watt in serie schakelen met de aanhanger.

Is er nog iemand die me snapt???

Wel, dan ga ik een stapje verder. Volgens mij moet ik die lamp van 42 Watt kunnen vervangen door een weerstandje. De lamp gebruikt 42 Watt / 12 Volt = 3,5 Ampere (P/V=I). Dus de weerstand zou moeten zijn: 12Volt / 3,5 Ampere = 3,43 Ohm (V/I=R)

Klopt het nog???

Maar wat gebeurt er nu als 1 van de 2 remlichten van de aanhanger kapot gaat, brandt de 2de dan ook meteen door of is het mijn weerstandje dat het dan begeeft?

Ik weet:
- dat er omvormers te koop zijn die dit ook doen maar die kosten tegen de 200 euro en dat vind ik bespottelijk duur.
- dat met mijn oplossing het lastiger wordt om een andere aanhanger te gebruiken dan mijn eigen, maar dat gebeurt toch nooit, dus vind ik geen probleem.
- dat je de lampjes van de aanhanger gewoon kunt vervangen door 24 Volts-lampjes, maar dan past de aanhanger weer niet achter mijn andere auto.
- dat ik een losse lichtbalk zou kunnen gebruiken.

Groeten,
Art
109 SIII ex-leger
Jan W

Re: 12-24 Volt gedoe

Bericht door Jan W »

Wat bij mij in de planning ligt (en een idee van Aadg G is) is een normale 24-12V omvormer (niet duur) te nemen en dmv relais de spanning van de (betreffende) lampen te schakelen naar een normale (achterop bij te bouwen) stekker aansluiting.

Dan kan je vanalles achter je auto knopen zonder een losse lichtbak erop te moeten hangen, lampjes te hoeven verwisselen, eerst de 12V lampen testen of ze het nog doen, etcetcetcetc.

JW
ivar

Bericht door ivar »

is het niet makkelijker om gewoon 24v lampjes te plaatsen in de aanhanger????
of kan/past dat niet.

groeten ivar
www.landroversite.tk
frank

Bericht door frank »

hoi

klopt als een bus. maar denk er wel aan dat je weerstanden koopt die voldoende vermogen aankunnen dwz 42 watt in je voorbeeld. en dat zijn dus hele stevige weerstanden, die behoorlijk prijzig zijn. Het moet mogelijk zijn met wat transistoren en fat-jes een schakeling te maken die ervoor zorgt dat je gewoon 12 volt op je aansluiting staat. Wanneer ik tijd heb zal ik eens over zo´n schakeling nadenken, maar mischien is er ergens wel een schema voor zo´n schakeling.

groet Frank
Gerben tB

Bericht door Gerben tB »

T veiligste voor de niet-elektro knutselaar lijkt me toch een kant en klare converter te kopen

[www.sid-lr.nl]
Marco 109 D

Bericht door Marco 109 D »

Hoi Art,

Een omvormer is toch wel heel handig, als je een goede neemt, bijvoorbeeld 20 A, dan kost die rond de 50 euro, en ben je overal van af. Ook handig om een 12 volt sigarettenaansteker te maken voor bv opladen van GSM, compressortje voor de banden of zo.
Soms kun je ook aan gebruikte omvormers komen via een zoekertje op marktplaats.nl, daar kun je ook de sites voor nieuwe omvormers vinden.

Groeten Marco 109 D op 24 V
Gerben tB

Bericht door Gerben tB »

[www.larostam.nl] daar wordt onder het kopje te koop een 24-12V (6A)omvormer aangeboden voor 7 Euro
Art

Bericht door Art »

Hallo weer,

Bedankt voor de reakties. Ik vind de relais optie inderdaad een heel goed alternatief. Maar waarom moet je dan toch een omvormer gebruiken, waarom kun je niet gewoon de 12 Volt van 1 accu gebruiken??

Groeten,
Art
109 SIII ex-leger
Marco 109 D

Bericht door Marco 109 D »

6 A is wel wat krapjes, als je met licht aan richting aangeeft en remt kan dat wel eens toe problemen leiden!?
Ik kreeg het advies zelf met 10 A geen genoegen te nemen
Gerben tB

Bericht door Gerben tB »

voor t achteropkomend verkeer bedoel je
musketier

Bericht door musketier »

worden de accu's niet gelijk ontladen en gaat de accu kapot. Ook zit je dan met de massa. kijk eens bij baco armygoods. welligt hebben ze daar een goede omvormer uit het leger. te vinden via dump pagina.nl
laron

Bericht door laron »

klopt als een bus, je accu gaat geheid kapot, bij mij hebben die sukkels van atp(auto techniek purmerend) de gasinstallatie op een accu aangesloten omdat het teveel moeite was een omvormer te plaatsen, ik was er net optijd bij zei de man van electrostart. Koste me bijna 90 euro!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Advies, nooit AFTAPPEN VAN 1 ACCU.
Frans

Bericht door Frans »

Waarom allemaal zo omslachtig met electronica, kan allemaal weer kapot.
Waarom niet gewoon dubbele achterlichten en dubbele bedrading, een voor 12 volt en een voor 24 volt. Maak je voor op de aanhanger 2 stopkontakten net zoals er op je auto zitten, een voor 12 en een voor 24 volt.
Je hebt dan alleen nog een snoertje nodig van het stopkontakt achter op de auto naar de voorkant van de aanhanger.
Je gebruikt op de aanhanger dan het stopkontakt van het juiste voltage.
Wel even duidelijk merken.

Frans Bonnes
Aad G

Bericht door Aad G »

Gewoon met relais en een omvormer.
Werkt als een trein en als je een beetje ruime omvormer neemt kan je gelijk een bakkie, radio en allerlei andere spullen aansluiten.
Als je hulp nodig mocht hebben hoor ik het wel.
theironnurse

Bericht door theironnurse »

Art,

Hierover is al vaker geschreven op het prikkersforum.
Maar probeer het verhaal zo simpel mogelijk te houden. Je kunt wel omvormers en allerlei toestanden uithalen om het doel te bereiken, maar ga er nou eens vanuit hoe vaak je met de aanhanger er op uit gaat...

Koop een lichtbalk bij een mechanisatiebedrijf of vrachtwagendealer. Deze standaard voorzien van 24V lichten. Maak op je aanhanger 2 haken waarin deze lichtbalk past, geleidt de stekker met snoer langs je aanhanger, koppel 'm vast op je NATO-stekker en je bent klaar. Ik weet uit eigen ervaring dat dit prima werkt! En je hoeft geen kunsttukjes uit te halen... En... het grote voordeel hiervan is dat je de lichtbalk op elke aanhanger, caravan, mesttank, watertank etc etc. kunt plaatsen.

Groet,

Gilbert
The Iron Nurse
Plaats reactie