Vraagje,
Is een 2,25L uit een vroege 90 te vervangen door een latere diesel, bijv. een 2,5TD zonder een conversieplaat???
En dan nog een gewetensvraagje, waarom zou ik doen? en dan natuurlijk waarom niet?!
Groet Han,
motorwissel
Re: motorwissel
is eigenlijk het zelfde motorblok. alleen een langere slag en de brandstofpomp en distributie zijn anders.
koppelingshuis en motorsteunen zijn precies hetzelfde. dus het past gweoon.
bedenk wel dat je voor een td een radiator/oliekoeler nodig hebt. Die heeft een 2,25 niet. je zou ook een olie los erbij kunnen hangen. (Lightweight/ oudere Rangerover.) verder natuurlijk een andere bocht voor de uitlaat.
Anton
koppelingshuis en motorsteunen zijn precies hetzelfde. dus het past gweoon.
bedenk wel dat je voor een td een radiator/oliekoeler nodig hebt. Die heeft een 2,25 niet. je zou ook een olie los erbij kunnen hangen. (Lightweight/ oudere Rangerover.) verder natuurlijk een andere bocht voor de uitlaat.
Anton
Re: motorwissel
Heb zelf de stap van TD naar TDi gemaakt, ik zie eigenlijk weinig reden om van D N/A naar TD te gaan... Blok is inderdaad het zelfde maar heeft zuigers met een stalen plaat, koelgalarijen zijn ruimer, er zitten olie sproeiertjes in het blok om de wanden te koelen etc. Ik heb twee keer een TD in puin gereden en ik heb er nooit echt rare dingen mee gedaan, goed op temperatuur laten komen, altijd olie en koelwater gecheckt en toch naar god gereden: eerste keer zuigers twee en vier gebarsten, tweede keer cilinder drie open gereten door (vermoedelijk) "lassende" compressieveer. In de historie komt het TD blok er over het algemeen vrij slecht vanaf, mede omdat het een standaard blok is waar ze een turbo bij hebben geplakt. Een turbo zorgt nu een maal voor een hetere verbranding en daar is het blok van origine niet op gebouwd. Tuurlijk hebben ze dat zelf ook wel gezien vandaar de aanpassingen, maar met de 200 en 300 hebben ze het blok zover door ontwikkeld dat het geschikt was om met een turbo (met een Intercooler) hogere temperaturen en meer PK's te halen... Mijn advies: vergeet die TD, en ga voor een TDI. Ik heb zelf ook die ombouw gedaan en als je een beetje handig en goed voorbereid bent is het prima te doen!
Teije
Teije