24volt laadstroomvraagje

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Vincent

24volt laadstroomvraagje

Bericht door Vincent »

Ik vroeg me af. Volgend de 24v schema's op de prikkerscd is er een tweede laadcirquit in de 24 v ex leger 109's aanwezig. Mijn vraag klopt dit. Zijn dat de klemaansluitingen achter in de bak. Zo ja kun je hier eventueel een extra lieraccu aanhangen of moet deze dan alsnog gescheiden worden d.m.v een extra diodebrug of relais.

Vincent& Zomba 109 Ex mil.
Dave

Re: 24volt laadstroomvraagje

Bericht door Dave »

Hoi,

Dat vroeg ik me laatst ook al af. Voor in de motorruimte zitten ook enkele kastjes waarvan ik het nut nog niet van zie, die tussen de dynamo en de aansluitingen in de bak zitten. De klemaansluiting voor in de bak is wel met 50A gezekerd. Zou wel handig zijn om er zomaar 2 accu's als extra aan te kunnen hangen. Ik zou het antwoord dus ook graag willen weten.

Groeten,

Dave Frencken
nueffe

Bericht door nueffe »

> De klemaansluiting voor in de bak is wel met 50A
> gezekerd. Zou wel handig zijn om er zomaar 2 accu's als extra
> aan te kunnen hangen. Ik zou het antwoord dus ook graag
> willen weten.
>
Waar kan ik die klemaansluiting vinden ? Ik heb ooit vewonderd zitten turen naar het schema aan de binnenkant van mijn accubak maar heb geen aansluiting kunnen vinden.

Trouwens op dat schema, ik weet niet of dat hetzelfde schema is als op de prikkercd, worden die accu's parallel geschakeld met de accu's die er nu in zitten. Zonder scheidingsrelais oid en dat is niet altijd even gunstig.

Even een stukje van [www.vaartips.nl] (kan wel met dit natte weer)

1) Gebruik van 2 accu's zonder schakelaar of scheidingsdiode:

De 2 accu's of groepen zijn parallel geschakeld. Hier doet zich een probleem voor, want als twee accu's parallel geschakeld staan, gedragen ze zich als één accu. Als een van beide slechter begint te worden zal de goede (volste) accu lading afstaan aan de slechtere. Ook bij laden zal in deze situatie geen verandering komen. Een gedeeltelijk ontladen accu heeft een grotere weerstand dan een volle. De laadstroom heeft de onhebbelijke gewoonte de weg van de minste weerstand te kiezen en gaat dus naar de vollere accu. Resultaat: de leegste accu wordt niet of nauwelijks bijgeladen en de twee accu's samen leveren nooit het volle vermogen.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

In de shuntbox zit een aansluitmogelijkheid voor de radioaccu's (B aansluiting).
Op de D aansluiting is het ook mogelijk accu's aan te sluiten, maar deze aansluiting is eigelijk alleen bedoelt als laadstation. De zekering zit als het goed is in het laadcircuit van de radioaccu's.
De radioaccu's en de startaccu's worden in ruststand gescheiden met een relais.
Als de dynamo stroom levert staan de startaccuset en de radioaccuset parallel geschakelt, daardoor is deze opzet minder geschikt als een lier wordt gebruikt (bij langdurig lieren trek je zowel de start als de radioset leeg).
Als lichtaccu's voor een camper is dit wel zeer geschikt.

Dennis B.
nueffe

Bericht door nueffe »

Ah, een shuntbox. Waarschijnlijk is mijn 109 ambulance ex-nld leger niet "Fitted For Radio". (waar zit die shuntbox normaal gesproken?)

Toch jammer dat ze die gewonden achterin niet een rustgevend muziekje konden aanbieden.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

De shuntbox zit normaal gesproken na de spanningsregelaar.
Zonder shuntbox kan het meestal ook wel, je moet dan de B aansluiting hebben.
Voor zover ik weet zijn de spanningsregelaars in principe gelijk. De shuntbox bevat alleen de shuntweerstanden voor de amperemeters.

Dennis B.
Plaats reactie