Land Rover Prikbord

Het meest uitgebreide Land Rover forum en prikbord, hier vind u de meeste Land Rover berichten. Oa over de Series, Defender, Discovery en Range Rover.
Het is nu do 28 maart 2024, 19:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 13 jun 2015, 23:46 
Beste Prikkers,

Vanochtend met mijn defender even boodschappen gedaan. Vervolgens wil ik na het boodschappen doen de 90 starten en hoor ik ineens
alleen een klik/tik geluid bij het omdraaien van de sleutel. Kan het zijn dat mijn startmotor is vastgelopen?

Accu is in elk geval niet leeg, spanningsmeter geeft 14.1 volt aan en aanjager en radio gaan gewoon zonder problemen aan?

Mocht dit de startmotor kunnen zijn, wie kan mij dan zeggen waar ik deze bij een RHD Ninety kan vinden. Ik heb begrepen, dat een lichte
tik met een hamer op de startmotor deze weer aan het draaien kan krijgen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

mvg Richard,


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun 2015, 23:51 
Startmotor zit achterop het motorblok, bij het vliegwiel. De 'tik met de hamer' gaat volgens mij niet werken, das alleen als je starterkrans er niet uit komt, dan zou hij wel moeten ronddraaien.
Begin eerst eens met het meten of je wel spanning hebt bij de motor, en op het relais (zit in de zekeringenkast onder het dashboard). Als je mazzel hebt is het alleen het relais.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun 2015, 23:56 
Onvoldoende vermogen van de accu. De bendix ( tandwieltje op asje die in de starterkrans op het vliegwiel moet aangrijpen) wordt dmv een magnetisch veld naar buiten geschoten, daar moet je nog wel voldoende powerrrrr voor hebben, nu hoor je hem ronddraaien in de rustpositie.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 jun 2015, 23:56 
Als de koolborstels geen goed kontakt maken kan een tik met de hamer zeker wel helpen.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2015, 00:04 
Onvoldoende vermogen accu zou niet mogen. Ik heb net vorige maand een nieuwe varta 90 ampere accu geplaats.
Ook kon ik de defender vanochtend zonder problemen starten. Startmotor draaide mooi rond.

Ik heb nog een zekeringkast (1984) met glazen zekeringen. Wie kan mij vertellen welke zekering ik moet hebben
voor de startmotor? Sticker met nummering en symbolen is van het deksel af verweerd.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2015, 00:39 
Ik heb net even geluisterd naar de locatie van het "klik" geluid. Dit komt in elk geval vanuit de zekeringkast.
Ik zal morgenochtend meteen even kijken welk relais het geluid maakt.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2015, 00:41 
Volgens mij zit het probleem in de startmotor. Heb dit zelf ook gehad. Heb die er uit gehaald en naar een revisiemannetje gebracht. Bleek dat het koper van de (voor zover ik heb begrepen) collector sneller slijt dan het kunststof tussen de koperen segmenten. Als een koolborstel op zo een stukje kunststof staat doet de starter het niet meer.
Het commentaar van de beste man was: "Dat kunststof moet ingezaagd worden zodat er een kanaaltje ontstaat waar het afslijpsel wordt afgevoerd maar die Engelsen doen dat niet."

Zet de auto eens in de 4de versnelling en duw die dan eens een paar keer op en neer. De kans is dat die dan wel weer wil starten.

De startmotor zit vanaf het stuur gezien links onderaan.

Pike



On the eighth day God created Land Rover.


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2015, 09:30 
Klik geluid is goed, betekend dat dat relais werkt. Zoek het verderop-->startmotor.

Grtz. Erik



Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2015, 10:18 
Goedemorgen Richard,

Lees even dit draadje dan wordt de werking een stukje duidelijker en weet je ook hoe een startmotor eruit ziet.
Ook hoe eea werkt zie je hier.

[landrover.startpagina.nl]

Groet Michel WaZ

RRC '86 V8


Omhoog
  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 68 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

LaroPrik.nl is onderdeel van Land Rover Forum en Land Rover Prikbord.

Land Rover Forum, de grootste en gezelligste verzameling Nederlandstalige Land Rover berichten.